Rumor del mal, escenarios de paz: narraciones de maestros rurales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.1

Keywords:

Teacher, armed conflict, rural education, narration, peace

Abstract

Rumor of Evil, Peace Settings: Rural Teachers’ Narrations

Boato do mal, cenários de paz: narrações de professores rurais

This article compiles the voices of teachers from some settings where the Colombian armed conflict has been intensely experienced. It derives from the research titled “Narratives of Peace in Rural Educational Contexts. The Teachers’ Voices,” whose aim is to identify the abilities, experiences, and knowledge of teachers from multiple contexts. It was carried out with a phenomenological perspective, which guides the description, comparison, explanation, and understanding of the study from the perspective of participants. A type of discourse in which their voices are collected is the anecdote, which approaches the subjectivities of participants. This article introduces some theoretical elements on the subject of evil, shows the first findings, and ends with a thesis resulting from the interpretation of the analyzed categories. According to one of the findings, it can be affirmed that, although evil remains in those territories, good is reflected in rural teachers’ hope and educational intentions for their students; therefore, good materializes as human dignity in rural schools.

Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigo
Echavarría, C. V.Vanegas, J. H.González-Meléndez, L. L. y Bernal-Ospina, J. S. (2020). Rumor del mal, escenarios de paz: narraciones de maestros rurales. Educación y Educadores, 23(1), 9-28. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.1

Recibido: 02/04/2019

Aceptado: 13/02/2020

Publicado: 13/04/2020

Financiación: This article derives from the research project “Narratives of Peace in Rural Educational Contexts. The Teachers’ Voices,” financed by Colciencias (CT: 039-2018) and Universidad La Salle, Universidad Autónoma de Manizales, and Universidad de Caldas. On the part of the “Citizen Education, Ethics and Politics for Peace” research group, the following participate as researchers: Carlos Valerio Echavarría Grajales (principal researcher); Adriana Otálora-Buitrago, Irene Sofía Romero-Otero, José Luis Meza, Paola Ruíz Gómez, Diana Esperanza Carmona, Lizeth Lorena González-Meléndez, and Julián Santiago Bernal-Ospina (co-researchers); from the “Intersubjectivity in Higher Education” group, Libardo Pérez Díaz (co-researcher); from the “Symbolic Worlds. Studies in Education and Daily Life” group, Hernán Humberto Vargas López (co-researcher), and from the “Ethics and Politics” group, José Hoover Vanegas García (co-researcher).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Hoover Vanegas Garcia, Universidad Autónoma de Manizales

Departamento de ciencias humanas, Profesor e investigador Titular

References

Aranguren, J. L. (1994). Ética. Barcelona: Altaya.

Arendt, H. (1997). ¿Qué es política? Barcelona: Paidós.

Arendt, H. (2006). Sobre la violencia. Madrid: Alianza.

Arendt, H. (2008). Eichmann en Jerusalén. Barcelona: De Bolsillo.

Arias Cardona, A. M. y Alvarado Salgado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicologia, 8(2), 171-181.

Aristóteles (1993). Ética Nicomaquea. Ética Eudemia. Madrid: Gredos.

Bachelard, G. (1999). La intuición del instante. México: FCE.

Bloch, E. (2004). Principio de esperanza. T. I. Madrid: Trotta.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Bollnow, O. F (1969). Hombre y espacio. Barcelona: Labor.

Bouvier, V. (ed.) (2014). Colombia: la construcción de la paz en tiempos de guerra. Bogotá: Universidad del Rosario.

Camps, V. (1988). Historia de la ética. De los griegos al renacimiento. Barcelona: Critica.

Correa Gorospe, J. M. (2014). La vulnerabilidad del investigador narrativo. La investigación con maestras principiantes y futuras maestras de educación infantil. Praxis Educativa, 18(2), 51-61. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/901

Echavarría G., C. V.; J. Bernal O., N. A. Murcia S., L. González M. y L. A. Castro B. (2015). Contribuciones de la institución educativa al postconflicto: Humanizarte, una propuesta pedagógica para la construcción de paz. Cuadernos de Administración, 28(51), 159-187. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao28-51.ciep.

Echavarría G., C. V.; Vanegas, J. H.; González, M. L. y Bernal O, J. (2019). La educación rural no es un concepto urbano. Revista Universidad de la Salle, 79, 15-40. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.2

Embree, L. (2011). La interdisciplinariedad dentro de la fenomenología. Investigaciones Fenomenológicas, 8, 9-22. https://www2.uned.es/dpto_fim/InvFen/InvFen08/pdf/01_EMBREE.pdf

Freud, S. (1938). Compendio de psicoanálisis [1940], en Obra completa, vol. V. Madrid: Biblioteca Nueva.

Gómez Carrasco, C. J. y Sáiz, J. (2017). Narrative inquiry and historical skills. A study in teacher training. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 19-33. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.910

Hernández-Hernández, F. (2014). Modos de conocer en la investigación educativa sobre historias de vida. Praxis Educativa, 18(2), 34-43. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/899/1347

Hölderling, F. (1998). Poesía completa. Barcelona: Río Nuevo.

Kant, I. (1990). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Critica de la razón práctica. La paz perpetua. México: Porrúa.

Le Breton, D. (1999). Antropología del dolor. Barcelona: Seix Barral.

Levinas, E. (1987). De otro modo que ser, o más allá de la esencia. Salamanca: Sígueme.

Levinas, E. (2006). De la existencia al existente. 2 ed. Madrid: Arena.

Levinas, E. (2009). Humanismo del otro hombre. Madrid: Siglo XXI.

Mucchielli, A. (2016). L’analyse qualitative en science humaines. París: Armand Colin.

Nietzsche, F. (1984). La genealogía de la moral. Madrid: Alianza.

Nussbaum, M. (1997). Capabilities and Human Rights. Fordham, 66(2), 273-300. http://ir.lawnet.fordham.edu/flr/vol66/iss2/2

Ortega y Gasset, J. (1966). Meditaciones del Quijote. En Obras completas. T. I, 7 ed. Madrid: Revista de Occidente.

Pascal, B. (1986). Pensamientos. Madrid: Altaya.

Plotino. (1960). Eneada primera. Buenos Aíres: Aguilar.

Rueda A. J. F. (2013). Memoria histórica razonada. Una propuesta incluyente para la víctimas del conflicto armado interno colombiano. Revista de Historia Regional y Local, 5(10), 15-52.

San Agustín (1974). Confesiones. Madrid: Editorial Católica.

Sancho Gil, J. M. (2014). Historias de vida: el relato biográfico entre el autoconocimiento y dar cuenta de la vida social. Praxis Educativa, 18(2), 24-33. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/898/1345

Velásquez-López, P. A. y Tangarife-Motato, L. A. (2019). Los maestros de escuelas rurales como agentes en procesos de postconflicto. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2), 180-207. http://190.15.17.25/latinoamericana/downloads/Latinoamericana15(2)_9.pdf

Published

2020-04-13

How to Cite

Vanegas Garcia, J. H., Echavarría Grajales, C. V., González-Meléndez, L. L., & Bernal-Ospina, J. S. (2020). Rumor del mal, escenarios de paz: narraciones de maestros rurales. Educación Y Educadores, 23(1), 9–28. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.1

Issue

Section

Pedagogía social