Educación para la mitigación y adaptación al cambio climático en América Latina
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.6Keywords:
Latin America, climate change, school curriculum, environmental education, environmental policies.Abstract
Education for Climate Change Mitigation and Adaptation in Latin America
Educação para a mitigação e adaptação à mudança climática na América Latina
This article establishes the current state of research into climate change education in Latin America based on a review of publications in the Scielo, Ebscohost, Dialnet, and Redalyc databases from 2009 to 2019. The categories “education” AND “climate change” OR “global warming” were used, and a sample of 36 studies was selected. The results show that in Latin America, climate change education has been approached mainly by studies of perception and social representations, including educational proposals that target the young population. Misconceptions about climate change and confusion of this phenomenon with other environmental problems are noted.
Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigo
Cruz, N. & Páramo, P. (2020). Educación para la mitigación y adaptación al cambio climático en América Latina. Educación y Educadores, 23(3), 469-489. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.6
Recibido: 04/09/2019
Aceptado: 26/08/2020
Publicado: 05/11/2020
Downloads
References
Aguirre-González, J. A. (2011). Turismo, información, cambio climático: El caso del Parque Nacional Volcán Poas, Costa Rica. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(4), 519-530. http://www.pasosonline.org/Publicados/9411/PS0411_03.pdf
Alegre, S. I. (2010). La importancia de la participación ciudadana a través de la educación ambiental para la mitigación del cambio climático a nivel local. Delos. Desarrollo Local Sostenible, 3(7), 1-11 http://www.eumed.net/rev/delos/07/sia.htm
Altschuler, B. y Brownlee, M. (2016). Perceptions of climate change on the Island of Providencia. Local Environment, 21(5), 615-635. https://doi.org/10.1080/13549839.2015.1004165
Alvear-Narváez, N. L., Ceballos-Sarria, V. E. y Urbano-Bolaños, M. (2015). Los jóvenes de la ciudad de Popayán frente al cambio climático. Un estudio desde las representaciones sociales. Revista Ingenierías, Universidad de Medellín, 14(26), 43-56. http://www.scielo.org.co/pdf/rium/v14n26/v14n26a04.pdf
Anderson, A. (2012). Climate change education for mitigation and adaptation. Journal of Education for Sustainable Development, 6(2), 191-206. https://doi.org/10.1177/0973408212475199
Barbosa, L., Lima, M. y Machado, A. (2012). Controvérsias sobre o aquecimento global: circulação de vozes e de sentidos produzidos em sala de aula. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 14(1), 113-130. https://doi.org/10.1590/1983-21172012140108
Bello-Benavides, L. O., Meira, P. y González-Gaudiano, E. J. (2017). Representaciones sociales sobre cambio climático en dos grupos de estudiantes de educación secundaria de España y bachillerato de México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(73), 505-532. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1405-66662017000200505
Boussalis, C. y Coan, T. (2016). Text-mining the signals of climate change doubt. Global Environmental Change, 36, 89-100. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2015.12.001
Bursztyn, M. y Eiró, F. (2015). Mudanças climáticas e distribuição social da percepção de risco no Brasil. Sociedade e Estado, 30(2), 471-493. https://doi.org/10.1590/S0102-699220150002000010
Cajigal-Molina, E., Maldonado-González, A. L y González-Gaudiano, E. (2016). Construcción de conocimiento y creencias epistemológicas sobre cambio climático en docentes de nivel primaria. De la vulnerabilidad a la resiliencia. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 38(2), 52-76. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457546143004
Cajigal-Molina, E., Maldonado-González, A. L y González-Gaudiano, E. (2017). Resiliencia en docentes: Una vía para mejorar capacidades de las poblaciones ante inundaciones agravadas por el cambio climático. Diálogo Educacional, 17(55), 1445-1464. https://www.redalyc.org/pdf/1891/189154958002.pdf
Calixto, R. (2015a). Las representaciones sociales del CC en estudiantes de educación secundaria. Rexe. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 14(27), 15-32. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5287422.pdf
Calixto, R. (2018). El CC en las representaciones sociales de los estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 122-132. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1443
Calixto, R. y Amigón, E. (2018). Las emociones en las representaciones sociales del cambio climático. Educar em Revista, 34(68), 217-233. https://doi.org/10.1590/0104-4060.55684
Calixto, R. (2015b). Propuesta en educación ambiental para la enseñanza del CC. Diálogos Educativos, 29, 54-68. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5159509.pdf
Cecchini, S., Espíndola, E., Filgueira, F., Hernández D. y Martínez R. (2012). Vulnerabilidad de la estructura social en América Latina: medición y políticas públicas. Revista Internacional de Estadística y Geografía, 3(2), 32-45. https://rde.inegi.org.mx/index.php/2012/05/09/vulnerabilidad-de-la-estructura-social-en-america-latina-medicion-y-politicas-publicas/
Cepal (2014). Estudio Económico de América Latina y el Caribe 2014: desafíos para la sostenibilidad del crecimiento en un nuevo contexto externo. [Portal web] https://www.cepal.org/es/publicaciones/36970-estudio-economico-america-latina-caribe-2014-desafios-la-sostenibilidad
Cepal y Unión Europea (2017). Síntesis de políticas públicas sobre cambio climático. Medidas de mitigación y adaptación al cambio climático en América Latina y el Caribe. [Documento web] https://www.cepal.org/sites/default/files/news/files/sintesis_pp_cc_medidas_de_mitigacion_y_adaptacion.pdf
Chawla, L. y Derr, V. (2012). The development of conservation behaviors in childhood and youth. En S. Clayton (ed), The Oxford handbook of environmental and conservative psychology (pp. 527-555). Oxford University Press.
Chen, X. (2011). Why do people misunderstand climate change? Heuristics, mental models and ontological assumptions. Climatic Change, 108(1-2), 31-46. https://doi.org/10.1007/s10584-010-0013-5
Choi, S., Niyogi D., Shepardson D. y Charusombat U. (2010). Do earth and environmental science textbooks promote middle and high school students’ conceptual development about climate change? Textbooks’ consideration of students’ misconceptions. Bulletin of the American Meteorological Society, 91(7), 889-898. https://doi.org/10.1175/2009BAMS2625.1
Clayton, S., Devine-Wright, P., Stern, P. C., Whitmarsh, L., Carrico, A., Steg, L., ... Bonnes, M. (2015). Psychological research and global climate change. Nature Climate Change, 5(7), 640-646. https://doi.org/10.1038/nclimate2622
Colón-Ortiz, A. (2016). El uso del currículo oculto en la interpretación de cambio climático en infografías de estudiantes de educación superior. Alteridad, 11(2), 182. https://doi.org/10.17163/alt.v11n2.2016.04
Corona-Jiménez, M. Á. (2018). El conocimiento, la percepción y disponibilidad para afrontar el cambio climático en una población emergente, los migrantes de retorno. Estudios Sociales: Revista de Investigación Científica, 28(52), 1-28. https://doi.org/10.24836/es.v28i52.578
Duarte Cueva, F. (2014). Efectos del cambio climático en la economía, el comercio internacional y la estrategia empresarial. Contabilidad y Negocios, 9(18), 75-98. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/contabilidadyNegocios/article/view/11613
Gallardo-Milanés, O. (2014). Experiencias en la aplicación de la educación ambiental como herramienta para la adaptación al CC en espacios comunitarios, en Holguín-Cuba. Sociedad y Natureza, 26(2), 261-270. https://doi.org/10.1590/1982-451320140205
Gómez Blanco, A. y Moncada, J. (2015). Ideas sobre cambio climático y consumo energético en estudiantes de Ingeniería de la Unexpo-LCM. Revista de Investigación, 39(85), 93-113. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142015000200006
González-Gaudiano, E. (2012). La representación social del cambio climático. Una revisión internacional. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(55), 1035-1062. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000400003
González-Gaudiano, E. y Maldonado-González, A. (2014). ¿Qué piensan, dicen y hacen los jóvenes universitarios sobre el cambio climático? Un estudio de representaciones sociales. Educar em Revista, 3, 35-55. https://www.scielo.br/pdf/er/nspe3/a04nspe3.pdf
González-Ordóñez, A. (2016). Programa de educación ambiental sobre el cambio climático en la educación formal y no formal. Revista Universidad y Sociedad, 8(3), 99-107. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000300013&lng=es&tlng=es
Gutiérrez Pérez, J. (2015). Culturas académicas en la representación social del CC. Investigar con y para la Sociedad, 1, 211-222. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5142054
Heras, F. (2015). La educación en tiempos de cambio climático: facilitar el aprendizaje para construir una cultura de cuidado del clima. Mètode. Revista de Difusión de la Investigación, 85, 1-8. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2016-04-heras-hernandez_tcm30-70525.pdf
IDEAM, PNUD, MADS, DNP, Cancillería (2017). Acciones de educación, formación y sensibilización de públicos en cambio climático en Colombia. Tercera comunicación nacional de cambio climático. Ideam, PNUD, MADS, DNP, Cancillería, FMAM. Bogotá D.C., Colombia. http://documentacion.ideam.gov.co/openbiblio/bvirtual/023737/ACCIONES_EDUCACION_CC.pdf
IPCC - Intergovernmental Panel on Climate Change (2007). AR4 Climate Change 2007: Synthesis report. Contribution of working groups I, II, III to the Fourth Assessment Report of the International Panel on Climate Change. R. K. Pachauri y A. Reisinger (eds.) IPCC. https://www.ipcc.ch/report/ar4/syr/
IPCC - Intergovernmental Panel on Climate Change (2014). Cambio climático 2014: Informe de síntesis. Contribución de los Grupos de trabajo I, II y III al Quinto Informe de Evaluación del Grupo Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático. R. K. Pachauri y L. A. Meyer, eds. (pp. 127-141). IPCC. https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/SYR_AR5_FINAL_full_es.pdf
IPCC - Intergovernmental Panel on Climate Change (2018). Impacts of 1.5ºC Global Warming on Natural and Human Systems. En Masson-Delmotte, V., P. Zhai, H.-O. Pörtner, D. Roberts, J. Skea, … T. Waterfield (eds.), Global Warming of 1.5°C. An IPCC Special Report on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty. En Prensa. https://www.ipcc.ch/sr15/
Jacobi, P., Guerra, A., Sulaiman, S. y Tiago N. (2011). Mudanças climáticas globais: a resposta da educação. Revista Brasileña de Educación, 16(46), 35-148. https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n46/v16n46a08.pdf
Jacobi, P. R. (2014). Mudanças climáticas e ensino superior: a combinação entre pesquisa e educação. Educação em Revista, 3 (núm. esp.), 57-72. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38107
Keller, L., Stotter, J., Oberrauch, A., Kuthe, A., Korfgen, A. y Hufner, K. (2019). Changing climate change education: Exploring moderate constructivist and transdisciplinary approaches through the research-education co-operation k.i.d.Z.21. Gaia - Ecological Perspectives for Science and Society, 28(1), 35. https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA586470064&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=09405550&p=AONE&sw=w
Leiserowitz, A., Smith, N. y Marlon, J. (2011). American teens’ knowledge of climate change. Yale Project on Climate Change Communication. https://climatecommunication.yale.edu/wp-content/uploads/2016/02/2011_04_American-Teens%E2%80%99-Knowledge-of-Climate-Change.pdf
Lima, G. y Layrargues, P. (2014). Mudanças climáticas, educação e meio ambiente: para além do Conservadorismo Dinâmico. Educação em Revista, 3, 73-88. http://www.scielo.br/pdf/er/nspe3/a06nspe3.pdf
Maldonado González, A. L., González Gaudiano, E. J. y Cruz Sánchez, G. E. (2017). Una aproximación a la representación del cambio climático en habitantes de dos cuencas del estado de Veracruz, México. Revista Pueblos y Fronteras Digital, 12(23), 149-174. https://doi.org/10.22201/cimsur.18704115e.2017.23.291
Medina, I. F. y Páramo, P. (2014). La investigación en educación ambiental en América Latina: un análisis bibliométrico. Revista Colombiana de Educación, 66, 55-72. http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n66/n66a03.pdf
Meira, P., Arto, M. y Montero, P. (2009). La sociedad ante el CC. Conocimientos, valoraciones y comportamientos en la población española. Fundación Mapfre. http://www.mapfre.com/ccm/content/documentos/fundacion/prev-ma/cursos/la-sociedad-ante-el-cambio-climatico.pdf abril 2019
Mochizuki, Y. y Bryan, A. (2015). Climate change education in the context of education for sustainable development: Rationale and principles. Journal of Education for Sustainable Development, 9(1), 4-26. https://doi.org/10.1177/0973408215569109
Monroe, M., Plate R., Oxarart A., Bowers A. y Chaves W. A. (2017). Identifying effective climate change education strategies: A systematic review of the research. Environmental Education Research, 25(6), 791-812. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1360842
Moreno-Cano, A., Casado del Río, M. y Jiménez-Iglesia, E. (2015). Estudio sobre la percepción social del concepto de cambio climático y su divulgación en los medios de comunicación en la región de Santander-Colombia. Razón y Palabra, 91. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/95/
Olmos Martínez, E., Contreras-Loera R. y Gómez-Cabrera, D. (2016). El cambio climático: una perspectiva de género. Opción, 32(13), 1136-1157. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5844707
Paniagua, E. C. y Hernández, D. (2013). La perspectiva del CC en el departamento de Antioquia. Trilogía, 9, 115-130. https://doi.org/10.22430/21457778.390
Pedrini, A., Brotto, D., Santos, V., Lima, L. y Nunes, R. (2016). Percepção ambiental sobre as mudanças climáticas globais numa praça pública na cidade do Rio de Janeiro (RJ, Brasil). Ciência & Educação (Bauru), 22(4), 1027-1044. https://doi.org/10.1590/1516-731320160040012
Perkins, K. M., Munguia, N., Moure-Eraso, R., Delakowitz, B., Giannetti, B. F., Liu, G. y Velazquez, L. (2018). International perspectives on the pedagogy of climate change. Journal of Cleaner Production, 200, 1043-1052. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.296
Pinilla-Moscoso, C. I. y Puertas, D. C. (2017). Cambio climático, gestión y educación ambiental urbana: análisis geopolítico. Estudio de caso: Complejo de humedales en la localidad de 11-Suba, Bogotá. Redipe, 6(11), 65. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/401
Ramírez-Vázquez, Y. y González-Gaudiano, E. (2016). Representaciones sociales del cambio climático en estudiantes de dos universidades veracruzanas. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 22, 1-27. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082016000100002&lng=es&tlng=es
Reis, D. y Silva, L. (2016). Análise de dissertações e teses brasileiras de Educação Ambiental: compreensões elaboradas sobre o tema “mudanças climáticas”. Ciência y Educação (Bauru), 22(1), 145-162. https://doi.org/10.1590/1516-731320160010010
Reis, D., Fernandes Silva, L. y Figueiredo, N. (2015). As complexidades inerentes ao tema “mudanças climáticas”: desafios e perspectivas para o ensino de física. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(3), 535-554. https://www.scielo.br/pdf/epec/v17n3/1983-2117-epec-17-03-00535.pdf
Rosete-Vergés, F. (2014). Educación ambiental y cambio climático necesidad de desarrollar y fortalecer capacidades locales. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 36(1), 104-119. https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545087006.pdf
Soares, D. y Murillo-Licea, D. (2013). Gestión de riesgo de desastres, género y cambio climático. Percepciones sociales en Yucatán, México. Cuadernos de Desarrollo Rural, 10(72), 181-199. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-14502013000300010&lng=pt&tlng=es
Sterman, J. (2011). Communicating climate change risks in a skeptical world. Climatic Change, 108(4), 811. https://doi.org/10.1007/s10584-011-0189-3
Taber, F. y Taylor, N. (2009). Climate of concern–a search for effective strategies for teaching children about global warming. International Journal of Environmental and Science Education, 4(2), 97-116. https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/138326-20131230115857-1.pdf
Unesco (2009). Report of the Unesco International Seminar on Climate Change Education, 27-29 de julio, París. [Portal web] https://www.unesco.org/science/doc/cc/CC_seminar_report_071209.pdf
Unesco (2010). The Unesco Climate Change Initiative: Climate Change Education for Sustainable Development. París. [Documento web] https://unesdoc.unesco.org/images/0019/001901/190101E.pdf
Unesco y unfccc - United Nations Framework Convention on Climate Change (2016). Action for climate empowerment: Guidelines for accelerating solutions through education, training and public awareness. [Documento web] https://unfccc.int/files/cooperation_and_support/education_and_outreach/application/pdf/action_for_climate_empowerment_guidelines.pdf
Unesco (2017). Unesco at COP23. Climate change education. [Portal web] http://unesdoc.unesco.org/images/0026/002600/260083e.pdf
Valerio-Hernández, V., Arguedas-Quirós, S. y Aguilar-Arguedas, A. (2016). Educación ambiental en el marco de una estrategia participativa para atender el cambio climático a nivel local: Experiencias en Costa Rica. Revista de Ciencias Ambientales, 49(2), 1-12. https://doi.org/10.15359/rca.49-2.1
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educación y Educadores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.