Education: A Means to Reparation for Victims and Perpetrators of the Colombian Armed Conflict
DOI:
https://doi.org/10.5294/educ.2021.24.1.5Keywords:
Armed conflicts, Colombia, school education, peace education, disarmament education, war, social pedagogy, conflict resolution, dispute settlementAbstract
This article studies education as a bridge between victims and perpetrators of the Colombian armed conflict for reparation and reconciliation processes. The textual material and its analysis rely on the author’s ten years’ experience in reconciliation, comprising four parts: first, the context in which education took place is characterized. The second part discusses four relevant elements of the reparation and reconciliation processes between victims and perpetrators: therapeutic reconciliation meetings, school inclusion, coexistence as a reconciling factor, and psychosocial support. Then, it is revealed how these elements allowed for actual reparation and reconciliation between both population groups. Finally, the article justifies and underscores the preponderant role of education in transforming the psychosocially vulnerable population.
Downloads
References
Alonso, M. y Valencia, G. (2008). Balance del proceso de desmovilización, desarme y reinserción de los bloques Cacique Nutibara y Héroes de Granada de la ciudad de Medellín. Estudios Políticos, 33, 11-34. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-51672008000200002&script=sci_arttext
Aristizábal, E., et al. (2012). Síntomas y traumatismo psíquico en víctimas y victimarios del conflicto armado en el Caribe colombiano. Psicología desde el Caribe, 29(1), 123-152. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/213/21323171008.pdf
Ansermet, F. y Mejía, C. (1999). Trauma y lenguaje. Notas para una metodología de investigación clínica. En Servicio Universitario de Psiquiatría para Niños y Adolescentes (supea), psiquiatría pediátrica anexa al CHUV, Hospital Nestlé, CH-1011 Lausanne-CHUV. Francia. N° 47, 30.
Ávila, A., Rojí, B. y Saúl, L. (2011). Introducción a los tratamientos psicodinámicos. Lerko.
Baró, M. (1989). La violencia política y la guerra como causas del trauma psicosocial en El Salvador. Revista Psicológica de El Salvador, 7, 28, 123-141. Recuperado de: https://www.uca.edu.sv/coleccion-digital-IMB/wp-content/uploads/2015/11/1988-La-violencia-pol%c3%adtica-y-la-guerra-como-causas-del-trauma-RP1988-7-28-123_141.pdf
Baz, M. (2007). La intervención grupal: finalidades y perspectivas para la investigación. Área 3. Cuadernos de Temas Grupales e Institucionales, 11 (primavera). Recuperado de: http://www.area3.org.es/sp/item/141/M.%20Baz:%20La%20intervenci%C3%B3n%20grupal:%20finalidades%20y%20perspectivas%20para%20la%20investigaci%C3%B3n
Bisquerra, R. (2012). Orientación, tutoría y educación emocional. Síntesis.
Bolaños, T. y Biel, I. (2019). La justicia transicional como proceso de transformación hacia la paz. Revista Derecho PUCP, 83, 415-442. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/pdf/derecho/n83/a14n83.pdf
Busso, G. (2001). Vulnerabilidad social: Nociones e implicancias de políticas para Latinoamérica a inicios del siglo XXI. [Ponencia] Seminario Internacional Las diferentes expresiones de la Vulnerabilidad Social en América Latina y el Caribe, Naciones Unidas, Santiago de Chile. Recuperado de: http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/vulnerabilidad-social-nociones-e-implicancias-de-politicas-para-latinoamerica-a-inicios-del-siglo-xxi.pdf
Casullo, M. M. (2005). La capacidad para perdonar desde una perspectiva psicológica. Revista de Psicología, 23(1), 39-63. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337829529002
Cendales, L. y Torres, A. (2006). La sistematización como experiencia investigativa y formativa. La Piragua, 23. Recuperado de: http://www.cepalforja.org/sistem/bvirtual/?p=710
Centro Nacional de Memoria Histórica (2015). Rearmados y reintegrados. Panorama posacuerdos con las AUC. Recuperado de: http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2015/desmovilizacionDesarmeReintegracion/desmovilizacion-y-reintegracion-paramilitar.pdf
Coderch, J. (2012). Realidad, interacción y cambio psíquico. Ágora Relacional.
Coll, C. (1991). Psicología y currículum. Paidós.
Cortés, C., Colorado, L., Serna, M. y Restrepo, M. (2011). Centro de formación para la paz y la reconciliación cepar: Un aporte a la paz desde la educación y la convivencia. Programa Paz y Reconciliación, Secretaría de Gobierno Alcaldía de Medellín.
Da Trindade. E. y Santos, A. (2015). Educación y aprendizaje a lo largo de la vida: los adultos y la enseñanza superior. Sintética, 45. 1-20. Recuperado de: https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/583
Di Bártolo, I. (2016). El apego: cómo nuestros vínculos nos hacen quienes somos. Lugar Editorial.
Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo. Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12, 26-46. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10486/661330
Fierro, M. (2013). Convivencia inclusiva y democrática. Una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Sintética, 40, 1-18. Recuperado de: https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/47
García Correa, A., Ferreira Cristofolini, G. (2005). La convivencia escolar en las aulas. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 163-183. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832309012.pdf
Hand, H. (2003). The mentor’s tale: a reflexive account of semi-structured interviews. Nurse Researcher, 10(3), 15-2. DOI: http://doi.org/10.7748/nr2003.04.10.3.15.c5893
Harto, de V. (2016). La construcción del concepto de paz: paz negativa, paz positiva y paz imperfecta. Cuadernos de Estrategia, 183, 119-146. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832796
Hernández, I. y Gutiérrez, L. (2014). Manual básico de primeros auxilios psicológicos. Universidad de Guadalajara. Centro Universitario de Ciencias de la Salud. Recuperado de: https://psicologosemergenciasbaleares.files.wordpress.com/2016/08/manual-primeros-auxilios-psicolc3b3gicos_2014.pdf
Ibáñez, T. (1990). Aproximaciones a la Psicología Social. Asendai.
Jover, D. (2013). El poder de la educación para transformar la sociedad. Cambio Social y Cooperación en el Siglo XXI, 2, 82-94. Recuperado de: http://biblio3.url.edu.gt/PubliED/CambioSyC/6-Jover.pdf
López, D., et al. (2009). Proyecto inclured: inclusión en la escuela de adultos. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 40(2), 22-37. Recuperado de: https://sid.usal.es/idocs/F8/ART19428/david_lopez.pdf
López, V. (2014). Convivencia escolar. Apuntes. Educación y Desarrollo Post-2015, 4. Recuperado de: https://repasopcmasumet.files.wordpress.com/2018/09/convivencia-escolar-unesco1.pdf
Martínez, V. (2014). Habilidades para la vida: una propuesta de formación humana. Itinerario Educativo, 28(63), 61-89. DOI: https://doi.org/10.21500/01212753.1488
MEN - Ministerio de Educación Nacional (2013). Ley No. 1620 “Por la cual se crea el sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar”. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-327397_archivo_pdf_proyecto_decreto.pdf
Noguchi, F., Guevara, J. y Yorozu, R. (2018). Aprendiendo a lo largo de toda la vida para el desarrollo sostenible. unesco. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265174
ODDR - Observatorio de Procesos de Desarme, Desmovilización y Reintegración (2010). Los procesos de desarme, desmovilización y reintegración: buenas prácticas y retos. Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de: http://www.humanas.unal.edu.co/observapazyconflicto/files/4414/3584/9809/ODDR_Buenas_practicas_y_retos_mayo_2010.pdf
PNUD - Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (2006). Modelo de intervención, regreso a la legalidad. Buenas prácticas para superar el conflicto.
Rawat, P. (2020). Escúchate. Encuentra la paz en un mundo ruidoso. Nomos.
Rodríguez, A. G. (2018). Construcción de normas: una experiencia desde el clima de aula. Eleuthera, 18, 13-30. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/eleut/v18/2011-4532-eleut-18-00013.pdf
unesco (2015). Educación 2030. Declaración de Incheon. Hacia una educación inclusiva, equitativa y de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/ESP-Marco-de-Accion-E2030-aprobado.pdf
Vera, M. (2018). Comprensiones y reflexiones sobre la acción psicosocial en el contexto educativo. Documentos de Trabajo ecsah, 2, 2-3. Recuperado de: https://doi.org/10.22490/ECSAH.2847
Zapata, C., Gómez, M. y Rojas, M. (2010). Modelado de la relación de confianza profesor-estudiante en la docencia universitaria. Educación y Educadores, 13(1), 77-90. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v13n1/v13n1a06.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educación y Educadores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.