2030 Agenda and Sustainable Development Goals: Contributions of Higher Education Institutions to the Environmental Dimension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.2.4

Keywords:

Colombia, sustainable development, education for sustainable development, higher education, environment

Abstract

The research on the environmental commitment of 60 Colombian higher education institutions (HEIs) conducted in 2017 revealed their involvement in and commitment to the 2030 Agenda and Sustainable Development Goals (SDGs). Based on this finding, the article aims to present the relationship between HEIs and SDGs based on knowledge and practice. Thus, the five SDGs that the institutions prioritize are identified: 4 (Quality Education), 6 (Clean Water and Sanitation), 12 (Responsible Consumption and Production), 11 (Sustainable Cities and Communities), and 3 (Good Health and Well-being). The analysis is carried out from the institutional environmental systems (IES) approach, integrating five areas: 1) environmental policies and participation, 2) environmental teaching and training, 3) environmental research, 4) socio-environmental projection, and 5) campus environmental management and planning. SDG 4 becomes the most relevant for higher education. Regarding government and environmental training, the contributions are mainly associated with target 4.7 (Education for sustainable development). For environmental research, the SDG most related to HEI projects is 15 (Life on Land), while for environmental management, the most related SDGs are 11 and 12. Socio-environmental outreach and projection are associated with 4 and 11. In conclusion, each area analyzed shows HEIs’ commitment to the 2030 Agenda. Although the initially conceived actions are not derived in all cases from this agenda, HEIs are contributing to different SDGs and their targets, SDG 4 being the main point.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benayas, J., Alba, D. y Blanco, N. (2020). ¿Cómo evaluar los ODS en las Universidades? Una iniciativa de la Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS). https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2020/04/Gui%CC%81a-COMO-EVALUAR-ODS-2020-AAFF.pdf

Caballero, J. (2020). Aporte de las instituciones de educación superior para el cumplimiento de la Agenda 2030. [Tesis], Maestría en Administración de Empresas, EAN. http://hdl.handle.net/10882/10079

Callejas, M. M., Sáenz, O., Plata, Á. M., Holguín, M. T. y Mora, W. (2018). El Compromiso Ambiental de las Instituciones de Educación Superior en Colombia. Praxis & Saber, 9(21), 197-220. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8928

CODS - Centro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible para América Latina y el Caribe (2019). ¿Qué es el CODS? https://cods.uniandes.edu.co/sobre-el-cods/

Hernández-Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Holguín, M. T. (2019). Análisis sobre la inclusión de la dimensión ambiental y la sustentabilidad en universidades de Bogotá que tienen sistema ambiental institucional, basado en el Modelo Ecológico de Bronfenbrenner. [Informe de investigación], Doctorado en Desarrollo Sostenible, Universidad de Manizales.

Iesalc - Instituto Internacional de la Unesco para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (2020). La contribución de la educación superior a los objetivos de desarrollo sostenible: marco analítico. https://www.iesalc.unesco.org/2020/02/17/contribucion-de-la-educacion-superior-a-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible-marco-analitico/

Lange Salvia, A., Leal Filho, W., Londero Brandli, L. y Sapper Griebeler, J. (2019). Assessing research trends related to Sustainable Development Goals: Local and global issues. Journal of Cleaner Production, 208, 841-849. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.09.242

Leal Filho, W. (2020). Viewpoint: Accelerating the implementation of the SDGs. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(3), 507-511. https://doi.org/10.1108/IJSHE-01-2020-0011

Leal Filho, W. et al. (2018). The role of transformation in learning and education for sustainability. Journal of Cleaner Production, 199, 286-295. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.017

Mallow, S., Toman, I. y Van’t Land, H. (2019). Higher education and the 2030 Agenda. Moving into the “Decade of Action and Delivery for the SDGs”. International Association of Universities. https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_hesd_survey_report_final_jan2020.pdf

Mediavilla, M. E., Medina, S. y González, I. (2020). Diagnóstico de sensibilidad medioambiental en estudiantes universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 179-197. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.2

Mineducación (s.f.). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior - SNIES. https://snies.mineducacion.gov.co/portal/EL-SNIES/

Martínez, I. (2018). Universidades: ¿a la zaga o a la vanguardia de la Sostenibilidad? Su papel ante la agenda de desarrollo post 2015. En Sáenz, O. et al., Universidades y sostenibilidad. Experiencias de las Instituciones de Educación Superior en Colombia (pp. 93-96). Universidad Sergio Arboleda.

Miñaño, R. y García Haro, M. (eds.) (2020). Implementando la Agenda 2030 en la universidad. Casos inspiradores. Red Española para el Desarrollo Sostenible. https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2020/05/Dosier-REDS_Casos-ODS-Univ-2020_web.pdf

ONU - Organización de las Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

ONU - Organización de las Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General. A/RES/70/1. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Plata, Á., Holguín, M. T., Saénz, O., Callejas, M. M. y Mora, W. (2020). Compromiso de las universidades colombianas con la sustentabilidad. Educación y Educadores, 23(2), 159-178. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.1

PNUMA - Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente, GRID-Arendal y Behavioural Insights Team (2020). El pequeño libro de los empujones verdes: 40 formas de promover un comportamiento sostenible en los campus. PNUMA y GRID-Arendal. https://gridarendal-website-live.s3.amazonaws.com/production/documents/:s_document/616/original/Nudges_ES_low_res.pdf?1610459400

Sáenz, O. (comp.) (2007). Las Ciencias Ambientales: una nueva área de conocimiento. RCFA - Red Colombiana de Formación Ambiental.

Sáenz, O. (2012). La Formación Ambiental Superior. 1948-1991. Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales y Red Colombiana de Formación Ambiental.

Sáenz, O. (2019). Implementation of the Sustainable Development Goals (SDGs) in higher education institutions: Recommendations based on the experience of a Latin American University. En Implementing SDGs at Higher Education Institutions: Challenges and Responses (pp. 66-74). Global University Network for Innovation. https://www.guninetwork.org/files/guni_publication_-_implementing_the_2030_agenda_at_higher_education_institutions_challenges_and_responses.pdf

Sáenz, O. (2020). Implementación de los ODS en las Instituciones de Educación Superior. Recomendaciones a partir de la experiencia de una universidad latinoamericana. Rsearch Gate. https://www.researchgate.net/publication/342500766_Implementacion_de_los_ODS_en_las_Instituciones_de_Educacion_Superior_Recomendaciones_a_partir_de_la_experiencia_de_una_universidad_latinoamericana_1

Sáenz, O., Plata, Á. M., Holguín, M. M., Mora, W., Callejas, M. M. y Blanco, N. (2018). Universidades y sostenibilidad. Experiencias de las Instituciones de Educación Superior en Colombia. Universidad Sergio Arboleda.

Sánchez Gutiérrez, G. (2018). La formación para el desarrollo sostenible: función esencial de la universidad. En El Papel de la Universidad Iberoamericana en la Agenda 2030. [Seminario], Segib, Salamanca. https://www.segib.org/wp-content/uploads/El_papel_de_la_Universidad_IB_en_Agenda2030.pdf

SDSN - Sustainable Development Solutions Network - Australia/Pacific (2017). Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. https://ap-unsdsn.org/wp-content/uploads/University-SDG-Guide_web.pdf

SDSN - Sustainable Development Solutions Network (2020). Acelerando la educación para los ODS en las universidades. Una guía para universidades e instituciones de educación superior y terciaria. https://irp-cdn.multiscreensite.com/be6d1d56/files/uploaded/accelerating-education-for-the-sdgs-in-unis-ES-web.pdf

Segib - Secretaría General Iberoamericana (2018). El Papel de la Universidad Iberoamericana en la Agenda 2030. [Seminario], Segib, Salamanca. https://www.segib.org/wp-content/uploads/El_papel_de_la_Universidad_IB_en_Agenda2030.pdf

Unesco (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de aprendizaje. https://web.unican.es/unidades/igualdad/SiteAssets/guia-de-recursos/responsabilidad-social-universitaria/EdS_ODS.pdf

Velásquez, N. (2017). El papel de la sociedad civil en la implementación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Colombia: el caso de las universidades. [Tesis], Magister en Relaciones Internacionales, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Published

2023-01-09

How to Cite

Plata Rangel, Ángela M., Holguín Aguirre, M. T., Saénz Zapata, O., & Callejas Restrepo, M. M. (2023). 2030 Agenda and Sustainable Development Goals: Contributions of Higher Education Institutions to the Environmental Dimension. Educación Y Educadores, 25(2), e2524. https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.2.4

Issue

Section

Pedagogical research