2030 Agenda and Sustainable Development Goals: Contributions of Higher Education Institutions to the Environmental Dimension
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.2.4Keywords:
Colombia, sustainable development, education for sustainable development, higher education, environmentAbstract
The research on the environmental commitment of 60 Colombian higher education institutions (HEIs) conducted in 2017 revealed their involvement in and commitment to the 2030 Agenda and Sustainable Development Goals (SDGs). Based on this finding, the article aims to present the relationship between HEIs and SDGs based on knowledge and practice. Thus, the five SDGs that the institutions prioritize are identified: 4 (Quality Education), 6 (Clean Water and Sanitation), 12 (Responsible Consumption and Production), 11 (Sustainable Cities and Communities), and 3 (Good Health and Well-being). The analysis is carried out from the institutional environmental systems (IES) approach, integrating five areas: 1) environmental policies and participation, 2) environmental teaching and training, 3) environmental research, 4) socio-environmental projection, and 5) campus environmental management and planning. SDG 4 becomes the most relevant for higher education. Regarding government and environmental training, the contributions are mainly associated with target 4.7 (Education for sustainable development). For environmental research, the SDG most related to HEI projects is 15 (Life on Land), while for environmental management, the most related SDGs are 11 and 12. Socio-environmental outreach and projection are associated with 4 and 11. In conclusion, each area analyzed shows HEIs’ commitment to the 2030 Agenda. Although the initially conceived actions are not derived in all cases from this agenda, HEIs are contributing to different SDGs and their targets, SDG 4 being the main point.
Downloads
References
Benayas, J., Alba, D. y Blanco, N. (2020). ¿Cómo evaluar los ODS en las Universidades? Una iniciativa de la Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS). https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2020/04/Gui%CC%81a-COMO-EVALUAR-ODS-2020-AAFF.pdf
Caballero, J. (2020). Aporte de las instituciones de educación superior para el cumplimiento de la Agenda 2030. [Tesis], Maestría en Administración de Empresas, EAN. http://hdl.handle.net/10882/10079
Callejas, M. M., Sáenz, O., Plata, Á. M., Holguín, M. T. y Mora, W. (2018). El Compromiso Ambiental de las Instituciones de Educación Superior en Colombia. Praxis & Saber, 9(21), 197-220. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8928
CODS - Centro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible para América Latina y el Caribe (2019). ¿Qué es el CODS? https://cods.uniandes.edu.co/sobre-el-cods/
Hernández-Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Holguín, M. T. (2019). Análisis sobre la inclusión de la dimensión ambiental y la sustentabilidad en universidades de Bogotá que tienen sistema ambiental institucional, basado en el Modelo Ecológico de Bronfenbrenner. [Informe de investigación], Doctorado en Desarrollo Sostenible, Universidad de Manizales.
Iesalc - Instituto Internacional de la Unesco para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (2020). La contribución de la educación superior a los objetivos de desarrollo sostenible: marco analítico. https://www.iesalc.unesco.org/2020/02/17/contribucion-de-la-educacion-superior-a-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible-marco-analitico/
Lange Salvia, A., Leal Filho, W., Londero Brandli, L. y Sapper Griebeler, J. (2019). Assessing research trends related to Sustainable Development Goals: Local and global issues. Journal of Cleaner Production, 208, 841-849. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.09.242
Leal Filho, W. (2020). Viewpoint: Accelerating the implementation of the SDGs. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(3), 507-511. https://doi.org/10.1108/IJSHE-01-2020-0011
Leal Filho, W. et al. (2018). The role of transformation in learning and education for sustainability. Journal of Cleaner Production, 199, 286-295. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.017
Mallow, S., Toman, I. y Van’t Land, H. (2019). Higher education and the 2030 Agenda. Moving into the “Decade of Action and Delivery for the SDGs”. International Association of Universities. https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_hesd_survey_report_final_jan2020.pdf
Mediavilla, M. E., Medina, S. y González, I. (2020). Diagnóstico de sensibilidad medioambiental en estudiantes universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 179-197. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.2
Mineducación (s.f.). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior - SNIES. https://snies.mineducacion.gov.co/portal/EL-SNIES/
Martínez, I. (2018). Universidades: ¿a la zaga o a la vanguardia de la Sostenibilidad? Su papel ante la agenda de desarrollo post 2015. En Sáenz, O. et al., Universidades y sostenibilidad. Experiencias de las Instituciones de Educación Superior en Colombia (pp. 93-96). Universidad Sergio Arboleda.
Miñaño, R. y García Haro, M. (eds.) (2020). Implementando la Agenda 2030 en la universidad. Casos inspiradores. Red Española para el Desarrollo Sostenible. https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2020/05/Dosier-REDS_Casos-ODS-Univ-2020_web.pdf
ONU - Organización de las Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
ONU - Organización de las Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General. A/RES/70/1. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf
Plata, Á., Holguín, M. T., Saénz, O., Callejas, M. M. y Mora, W. (2020). Compromiso de las universidades colombianas con la sustentabilidad. Educación y Educadores, 23(2), 159-178. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.1
PNUMA - Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente, GRID-Arendal y Behavioural Insights Team (2020). El pequeño libro de los empujones verdes: 40 formas de promover un comportamiento sostenible en los campus. PNUMA y GRID-Arendal. https://gridarendal-website-live.s3.amazonaws.com/production/documents/:s_document/616/original/Nudges_ES_low_res.pdf?1610459400
Sáenz, O. (comp.) (2007). Las Ciencias Ambientales: una nueva área de conocimiento. RCFA - Red Colombiana de Formación Ambiental.
Sáenz, O. (2012). La Formación Ambiental Superior. 1948-1991. Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales y Red Colombiana de Formación Ambiental.
Sáenz, O. (2019). Implementation of the Sustainable Development Goals (SDGs) in higher education institutions: Recommendations based on the experience of a Latin American University. En Implementing SDGs at Higher Education Institutions: Challenges and Responses (pp. 66-74). Global University Network for Innovation. https://www.guninetwork.org/files/guni_publication_-_implementing_the_2030_agenda_at_higher_education_institutions_challenges_and_responses.pdf
Sáenz, O. (2020). Implementación de los ODS en las Instituciones de Educación Superior. Recomendaciones a partir de la experiencia de una universidad latinoamericana. Rsearch Gate. https://www.researchgate.net/publication/342500766_Implementacion_de_los_ODS_en_las_Instituciones_de_Educacion_Superior_Recomendaciones_a_partir_de_la_experiencia_de_una_universidad_latinoamericana_1
Sáenz, O., Plata, Á. M., Holguín, M. M., Mora, W., Callejas, M. M. y Blanco, N. (2018). Universidades y sostenibilidad. Experiencias de las Instituciones de Educación Superior en Colombia. Universidad Sergio Arboleda.
Sánchez Gutiérrez, G. (2018). La formación para el desarrollo sostenible: función esencial de la universidad. En El Papel de la Universidad Iberoamericana en la Agenda 2030. [Seminario], Segib, Salamanca. https://www.segib.org/wp-content/uploads/El_papel_de_la_Universidad_IB_en_Agenda2030.pdf
SDSN - Sustainable Development Solutions Network - Australia/Pacific (2017). Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. https://ap-unsdsn.org/wp-content/uploads/University-SDG-Guide_web.pdf
SDSN - Sustainable Development Solutions Network (2020). Acelerando la educación para los ODS en las universidades. Una guía para universidades e instituciones de educación superior y terciaria. https://irp-cdn.multiscreensite.com/be6d1d56/files/uploaded/accelerating-education-for-the-sdgs-in-unis-ES-web.pdf
Segib - Secretaría General Iberoamericana (2018). El Papel de la Universidad Iberoamericana en la Agenda 2030. [Seminario], Segib, Salamanca. https://www.segib.org/wp-content/uploads/El_papel_de_la_Universidad_IB_en_Agenda2030.pdf
Unesco (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de aprendizaje. https://web.unican.es/unidades/igualdad/SiteAssets/guia-de-recursos/responsabilidad-social-universitaria/EdS_ODS.pdf
Velásquez, N. (2017). El papel de la sociedad civil en la implementación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Colombia: el caso de las universidades. [Tesis], Magister en Relaciones Internacionales, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Jorge Tadeo Lozano.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educación y Educadores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.