Significance of Educational Organizations in the Present Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.3.1

Keywords:

Learning, change, management, organizations, resilience

Abstract

The article aims to substantiate the meaning of educational organizations in this century by reviewing various academic sources. The method followed is the narrative review with the following study categories: concept, elements, functions, dimensions, and trends. The results are narrated, providing clues as to the how, what, why, and which of the educational organization and trends such as knowledge management, organizational learning, and organizational change and resilience. The main conclusion is that we are in times of change. Still, the structures of organizations remain static, avoiding change, renewal, and constant learning. Although they have faced uncertainty resiliently, they do not incorporate what they have learned systemically.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahumada, L. (2012). Liderazgo en organizaciones educativas. Persona, 15, 239-252. https://doi.org/10.26439/persona2012.n015.137

Aguilar Hernández, L. (2011). El desarrollo de los estudios sobre organización escolar en el contexto español: ¿integración o apertura? Revista de Educación, 356, 61-82. http://www.amydep.com/revista/numero3/v1n3a4.htm

Aghina, W. et al. (2017). Los 5 rasgos distintivos de las organizaciones ágiles. McKinsey. https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/the-five-trademarks-of-agile-organizations/es-ES

Akar, H. (2018). Organizational silence in educational organizations: A meta-analysis study. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(32), 1077-1098. https://www.researchgate.net/publication/326250166_ORGANIZATIONAL_SILENCE_IN_EDUCATIONAL_ORGANIZATIONS_A_META-ANALYSIS_STUDY

Alava Barreiro, L. M., Romero Chávez, S. A., Moreira Chica, T. K. y Alcívar Medranda, E. M. (2022). Liderazgo resiliente de los trabajadores sociales en tiempos de covid-19. Revista Venezolana de Gerencia, 27(7), 118-131. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.9

Álvarez, Q. (2010). Los centros educativos como organizaciones: características y disfunciones básicas (II). Innovación Educativa, 20, 217-232.

Amling, S. (2021). Modi des Lernens in pädagogischen Organisationen. Theoretische Überlegungen, methodischer Zugang und empirische Befunde am Beispiel der Schule. Forum: Qualitative Social Research, 22(1), art. 12. https://doi.org/10.17169/fqs-22.1.3526

Araya-Guzmán, S., González Pereira, R., Grandón Toledo, E., Ramírez-Correa, P. y Alfaro-Pérez, J. (2019). Explorando las relaciones entre alta dirección, éxito de los sistemas de información y rendimiento en organizaciones educativas. [Ponencia] 14th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), Coimbra, Portugal, 19-22 de junio.

Barzaga Sablón, O., Vélez Pincay, H., Nevárez Barberán, J. y Arroyo Cobeña, M. (2019). Gestión de la información y toma de decisiones en organizaciones educativas. Revista de Ciencias Sociales, 25(2), 120-129. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i2.27341

Barrios-Tao, H. y Peña, L. (2018). Líneas teóricas fundamentales para una educación emocional. Educación y Educadores, 22(3), 487-509. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.8

Blanchard., K., Britt, J., Hoekstra, J. y Zigarmi, P. (2016). ¿Quién mató a Cambio? Harper Collins.

Bsi (2021). Resiliencia organizacional. Informe del Índice de Resiliencia Organizacional 2021 ya disponible. Bsi Group, 20 de diciembre. https://www.bsigroup.com/es-PE/nuestros-servicios/resiliencia-organizacional/

Bush, T. (2015). Organisation theory in education: How does it inform school leadership? Journal of Organizational Theory in Education, 1(1), 35-47. https://web.stanford.edu/group/ojs-jote/cgi-bin/ojs2/index.php/jote/article/view/19

Cadena López, A. y Ramos Luna, L. (2017). Corrientes teóricas de los estudios organizacionales para el estudio de las organizaciones de educación superior. Revista Análisis Organizacional, 387-426.

Camarena Martínez, J. (2016). La organización como sistema: el modelo organizacional contemporáneo. Oikos Polis, 1(1), 135-174.

Cantón Mayo, I. (2003). La estructura de las organizaciones educativas y sus múltiples implicaciones. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 139-165. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27417209

Castro, B. (2001). La organización educativa: una aproximación desde la complejidad. Estudios Pedagógicos, 27, 97-110. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173513844007

Cedeno-Basurto, K. y Oriz-Zambrano, J. (2022). Estrategias de resiliencia para la contención emocional frente al Covid-19 en la Ciudadela Inés Moreno del Cantón Bolívar. Polo del Conocimiento, 7(2), 2298-2311. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3707/html

Davydova, N., Dorozhkin, E. y Fedorov, V. (2020). Managerial potential of educational organizations under conditions of network interaction. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(1), 16-29. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i01.11333

Díaz Muñoz, G. (2017). La innovación: baluarte fundamental para las organizaciones. Innova Research Journal, 3(10.1), 212-229.

Diez, E. (2016). Gestión, organización escolar y liderazgo pedagógico. Módulo 1: Introducción a la organización escolar. Universidad de León.

Díez, E., Terrón, E., Valle, R. y Centeno, B. (2022). Las mujeres y el poder en las organizaciones educativas. Revista Complutense de Educación, 13(2), 485-513.

Durand-Mercado, J. Mendoza-Muñoz, J. Chávez-Apaza, E. y Ríos-Cataño, C. (2022). Resiliencia individual, organizacional y comunitaria del docente en contextos vulnerables: revisión de la literatura. Desafíos, 13(1), 37-45. https://doi.org/10.37711/desafios.2022.13.1.366

Etkin, J. (2014). Gestión de las complejidades en las organizaciones. La estrategia frente a lo imprevisto y lo impensado. (4 reimp.). Granica.

Fortich, N. (2013). [¿]Revisión sistemática o revisión narrativa? Ciencia y Salud Virtual, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.22519/21455333.372

Gairín, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2011). Cambio y mejora en las organizaciones educativas. Educar 2011, 47(1), 31-50. https://doi.org/10.5565/rev/educar.70

Garbanzo-Vargas, G. (2016). Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones educativas: un reto de la gestión de la educación. Revista Educación, 40(1), 67-87. https://doi.org/10.15517/revedu.v40i1.22534

García, Sh. y Cantón, I. (2019). Identificación de variables mediadas por las intervenciones de gestión del conocimiento en organizaciones escolares. Andamios, 17(40), 251-273. https://doi.org/10.29092/uacm.v16i40.706

Glover, D. y Levačić, R. (2020). Educational Resource Management. UCL Press. https://www.jstor.org/stable/j.ctv17ppc2t.5

Gonzáles, M. y Codagnone, T. (2004). La organización universitaria. [Ponencia] IV Colóquio Internacional sobre Gestao Universitaria na América do Sul.

Gray, H. L. (1981). Teoría de las organizaciones educativas. Revista de Educación, 266, 41-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=18059

Guevara Gómez, H., Huarachi Quintanilla, L., Lozano Zanelly, G. y Vértiz Osores, J. (2021). Gestión del cambio en organizaciones educativas pospandemia. Revista Venezolana de Gerencia, 93, 178-191. https://doi.org/10.52080/rvg93.13

Guillén Mondragón, I. J., Rendón Trejo, A. y Morales Alquicira, A. (2022). Una mirada a la resiliencia organizacional como fuente de ventaja competitiva. Repositorio de la Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 15(15). https://www.riico.net/index.php/riico/article/view/2064

Heck, R. (2015). Organizational theory and the study of educational leadership and school improvement: Some reflections. Journal of Organizational Theory in Education 1(1), 58-67. http://web.stanford.edu/group/ojs-jote/cgi-bin/ojs2/index.php/jote/article/view/21

Ion, G. y Domingo Villarreal, A. (s.f.). Las organizaciones educativas. Universidad Oberta de Catalunya.

Kaufman, E., Mitra, S., Anderson, J., Coartney, J. y Cash, C. (2020). Leading collaborative change in an educational organization. Journal Leadership Education (octubre), 56-67. https://doi.org/10.12806/V19/I4/R5

Lopera Arbeláez, I. y Echeverri Álvarez, J. (2018). Libertad y desarrollo humano en las organizaciones. Interdisciplinaria, 35(2), 395-408. https://doi.org/10.16888/interd.2018.35.2.9

López Yáñez, J. (2006). ¿A dónde va la teoría de la organización? Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 10(2), 1-28.

Majad, M. (2016). Gestión del talento humano en organizaciones educativas. Revista de Investigación, 40(88), 148-165.

Marteau, S. y Perego, L. (2018). La organización desde el paradigma holístico. Ciencias Administrativas, 11, 55-63. https://doi.org/10.24215/23143738e021

Nagy, J. (2012). Coalface academic leadership in Australian higher education: Discretionary behaviour through empowerment. En I. Duyar y A. Normore (eds.), Discretionary behavior and performance in educational organizations: The missing link in educational leadership and management (Advances in Educational Administration) (cap. 7, pp. 169-196). Esmerald.

Nauck, F., Pancaldi, L., Poppensieker, T. y White, O. (2021). The resilience imperative: Succeeding in uncertain times. McKinsey, 21 de mayo. https://www.mckinsey.com/business-functions/risk-and-resilience/our-insights/the-resilience-imperative-succeeding-in-uncertain-times

Olmo-Extremera, M., Farias, I. y Domingo Segovia, J. (2021). Construir resiliencia en las escuelas desde la acción de liderazgo. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 18, 69-90. https://doi.org/10.30827/dreh.vi18.17002

Plasencia-Soler, J., Marrero-Delgado, F., Bajo-Sanjuán, A. y Nicado-García, M. (2018). Modelos para evaluar la sostenibilidad de las organizaciones. Estudios Gerenciales, 34(146), 63-73. https://doi.org/10.18046/j.estger.2018.146.2662

Reales, L., Arce, J. y Heredia, F. (2008). La organización educativa y su cultura: una visión desde la postmodernidad. Laurus, 14(26), 319-346. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111491016

Rondón de Medina, V. (2019). Pensar las organizaciones: una tarea ineludible. Sapienza Organizacional, 6(12), 3-7. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=553066097001

Rui, Y. y Huang, D. (2021). Exploring the organizational resilience of a school-embedded social work agency: A teaching/learning case study. Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, 45(5), 493-505. https://doi.org/10.1080/23303131.2021.1962471

Salinas, M. (2020). Sobre las revisiones sistemáticas y narrativas de la literatura en Medicina. Revista Chilena de Enfermedades Respiratorias, 36(1), 26-32. https://doi.org/10.4067/S0717-73482020000100026

Sandoval Estupiñán, L. (2006). El ser y el hacer de la organización educativa. Educación y Educadores, 9(1), 33-53. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0123-12942006000100003ylng=enytlng=es

San Fabián Maroto, J. (2011). El papel de la organización escolar en el cambio educativo: la inercia de lo Establecido. Revista de Educación, 356, 41-60.

Savalyeva, T. y Lee, Y. (2012). Nature of leadership discretions and sustainability of eEducational innovations: Critical connections. En I. Duyar y A. Normore (eds.), Discretionary behavior and performance in educational organizations: The missing link in educational leadership and management (Advances in Educational Administration) (pp. 141-168). Esmerald. https://doi.org/10.1108/S1479-3660(2012)0000013011

Scott, R. (2015). Organization theory and higher education. Journal of Organizational Theory in Education 1(1), 68-76. https://web.stanford.edu/group/ojs-jote/cgi-bin/ojs2/index.php/jote/article/view/22

Serpa, D., Sá, M. y Ferreira, C. (2020). Organizational learning culture in effective improvement of educational organizations. The International Journal of Educational Organization and Leadership, 27(1), 47-68. https://doi.org/10.18848/2329-1656/CGP/v27i01/47-68

Sezen-Gültekin, G. y Argon, T. (2020). Examination of the relationship between organizational resilience and organizational sustainability at higher education institution. International Journal of Curriculum and Instruction, 12, 329-343.

Teixidó Saballs, J. (2005). Los centros educativos como organizaciones. GROC. http://www.joanteixido.org/doc/org-educat/centro_como_organizacion.pdf

Valle, S. y Álvarez, J. (2013). La dirección de organizaciones educativas y la planificación del capital intelectual académico en el enfoque por competencias profesionales. Perspectivas Docentes, 52, 19-22.

Vestena, Z. y Díaz-Medina, B. (2018). Revisión narrativa: elementos que la constituyen y sus potencialidades. Journal of Nursing and Health, 8(1), e188101. https://doi.org/10.15210/jonah.v8i1.13654

Published

2023-04-24

How to Cite

Sánchez Huarcaya, A. O. (2023). Significance of Educational Organizations in the Present Century. Educación Y Educadores, 25(3), e2531. https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.3.1

Issue

Section

Management of Educational Institutions