Relational Sociology: A Proposed Sociological Basis for Educational Institutions

Authors

  • Luz Yolanda Sandoval-Estupiñán Author Universidad de La Sabana
  • Nuria Garro-Gil Author Universidad de Navarra

Keywords:

Sociology, educational institution, research on education, sociology of education

Abstract

In the face of modern functionalism, Pierpaolo Donati’s proposal on relational sociology emerges as a new form of social intervention that is crucial to the study of educational institutions. This demands an understanding of the merits and logic behind the relational perspective. The need for the emergence of a “societal” citizenship is proposed, one with room for the social phenomenon Donati calls social private, founded on the principle of solidarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz Yolanda Sandoval-Estupiñán, Universidad de La Sabana

DOCTORA EN EDUCACIÓN. 2006 Universidad de Navarra. Facultad de Filosofía y letras. Pamplona. España. 5 años. Resolución número 6655 del 31 de octubre de 2007 de convalidación en Colombia del título de doctora en educación. Tesis Doctoral Sobresaliente Cum laude por unanimidad

MAGISTER EN ADMINISTRACION Y SUPERVISION EDUCATIVA. 1982. Universidad Externado de Colombia, Bogotá. 2 años.

ESPECIALIZACION EN ORIENTACION FAMILIAR.1985. Universidad de Navarra. Instituto de Ciencias de la Educación. Pamplona. España. 5 cursos. 225 horas.

 

LICENCIADA EN ADMINISTRACION Y SUPERVISION EDUCATIVA 1978. INSE. Universidad de La Sabana. Bogotá.4 años.Estudios Secundarios MAESTRA. 1972. INSTITUTO PEDAGÓGICO NACIONAL. Bogotá.CARGO ACTUALUNIVERSIDAD DE LA SABANA. Directora de la Maestría en Dirección y Gestión de Instituciones Educativas. 2008-2 hasta la fecha.

 

Nuria Garro-Gil, Universidad de Navarra

Licenciada en Pedagogía y Psicopedagogía, 2009

Universidad de Navarra (España)

Departamento de Educación

Edificio de Bibliotecas

Campus Universitario

31009, Pamplona (Navarra, España)

Published

2012-08-17

How to Cite

Sandoval-Estupiñán, L. Y., & Garro-Gil, N. (2012). Relational Sociology: A Proposed Sociological Basis for Educational Institutions. Educación Y Educadores, 15(2). Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2354

Issue

Section

Educational theory