A Study of the Emotional Skills of Venezuelan Students in High School and Advanced Vocational Training

Authors

  • Jesús Marcos Segura-Martín Author Instituto Américo Vespucio y UNED de España
  • María Luz Cacheiro-González Author UNED
  • María Concepción Domínguez-Garrido Author UNED

Keywords:

Emotional intelligence, emotional skills, higher education, emotional awareness (Source, UNESCO Thesaurus).

Abstract

Having knowledge of the emotional skills of our students and the factors influencing them allow us to develop strategies to improve students' academic achievement, their behavior and the quality of relationships in their educational environment.

This research was designed to diagnose the emotional skills of Venezuelan students who are attending high school or advanced vocational training to determine the relationships that exist between emotional skills and how they connect to the effects of gender, geographical context and age.

The authors carried out afield study supported by questionnaires, interviews and observations. The levels of this research were exploratory, descriptive and correlational. The population consisted of high school students and students of their first semesters of advanced vocational training (between 15-25 years of age) at Venezuelan schools. Purposive sampling of 441 students was used. The data collection instrument was a questionnaire about emotions, based on the Goleman model and validated using different strategies.

The principal findings of the study reveal the existence of significant statistical differences between the emotional skills of students according to gender. Among them, emotional skills for self-management and social competence had the most shortcomings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Marcos Segura-Martín, Instituto Américo Vespucio y UNED de España

Jesús Marcos Segura Martín. Filiación: Instituto Américo Vespucio y UNED (España). País: Venezuela. Resumen biográfico: Formación: Ingeniero Químico (IUTIRLA-MEC), Máster en Ciencias (Queen's University-Canadá), Estudios de PhD (MTU-USA), Suficiencia Investigadora en química (ULPGC-España), Experto Universitario en Informática Educativa (UNED-España), Máster en Informática Educativa (UNED-España). Suficiencia Investigadora en Didáctica y Organización Escolar (UNED-España), Diplomado en docencia (LUZ-Venezuela)

Reconocimientos y experiencia: Mención Honorífica de Summa Cum Laude. Ha recibido diversos reconocimientos académicos y pedagógicos. Ha impartido docencia en las especialidades de química, física y matemáticas en diferentes modalidades del sistema educativo Posee diversas publicaciones en revistas científicas-técnicas y ha participado como ponente en diversos eventos científicos nacionales e internacionales. Autor de varios libros sobre química e ingeniería química En la actualidad se desempeña como profesor de la especialidad de química en el Instituto  Américo Vespucio (Venezuela) y realiza el doctorado en educación en la UNED.

Última publicación:

1. Segura, J.M. (2011). Tendencias en los Estilos de Aprendizaje de estudiantes y profesores en instituciones educativas venezolanas de bachillerato y formación técnica superior. Revista Estilos de Aprendizaje, 7(7)

2. Segura, J.M. (2011). Un estudio comparativo de las habilidades emocionales y los estilos de aprendizaje de los estudiantes venezolanos de bachillerato y formación técnica superior. Revista Estilos de Aprendizaje,8(8)

Published

2015-06-19

How to Cite

Segura-Martín, J. M., Cacheiro-González, M. L., & Domínguez-Garrido, M. C. (2015). A Study of the Emotional Skills of Venezuelan Students in High School and Advanced Vocational Training. Educación Y Educadores, 18(1), 9–26. Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/4676

Issue

Section

Educación escolar