Seedbeds of Research: Developments and Challenges in Undergraduate Training

Authors

  • Carlos Julio Saavedra-Cantor Author Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.
  • Alba Idaly Muñoz-Sánchez Author Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.
  • Carolina Antolínez-Figueroa Author Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.
  • Yurian Lida Rubiano-Mesa Author Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.
  • Ana Helena Puerto-Guerrero Author Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.

Keywords:

college teaching, training researchers, higher education, teaching institutions, higher education in Colombia (Source, Unesco Thesaurus).

Abstract

Seedbeds for research are being consolidated as an extracurricular strategy to train researchers beginning at the undergraduate level. The objective of this study was to describe the developments and challenges of seedbeds for research in undergraduate training in Colombia.

The conclusion is that seedbeds for research are characterized as alternative scenarios for academic debate and research, ones that strengthen the research skills of teachers and students, encourage interdisciplinarity, favor a generational shift, and orient the student's projection or potential as a professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Julio Saavedra-Cantor, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.

Enfermero de la Universidad Nacional de Colombia. Miembro del Grupo de Investigación de Salud y Cuidado de los Colectivos.

Alba Idaly Muñoz-Sánchez, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.

Enfermera de la Universidad del Valle. Magister y Doctora en Enfermería de la Universidad de Sao Paulo, Brasil. Líder del Grupo de Investigación de Salud y Cuidado de los Colectivos. Profesora Titular de la Facultad de Enfermería de la Universidad Nacional de Colombia.

Carolina Antolínez-Figueroa, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.

Estudiante de VIII semestre de Enfermería de la Universidad Nacional de Colombia. Miembro del Grupo de Investigación Salud y Cuidado de los Colectivos.

Yurian Lida Rubiano-Mesa, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.

Enfermera de la Universidad Nacional de Colombia. Magister en Enfermería de la Universidad Nacional de Colombia. Magister en Educación de la Universidad Externado. Doctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales. Miembro del Grupo de Investigación Salud y Cuidado de los Colectivos. Profesora Asistente de la Facultad de Enfermería de la Universidad Nacional de Colombia.

Ana Helena Puerto-Guerrero, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Enfermería.

Enfermera del Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario. Magister en Educación de la Universidad de la Sabana. Magister en Salud Pública de la Universidad de Antioquia. Miembro del Grupo de Investigación Salud y Cuidado de los Colectivos. Profesora Asociada de la Facultad de Enfermería de la Universidad Nacional de Colombia.

Published

2015-12-10

How to Cite

Saavedra-Cantor, C. J., Muñoz-Sánchez, A. I., Antolínez-Figueroa, C., Rubiano-Mesa, Y. L., & Puerto-Guerrero, A. H. (2015). Seedbeds of Research: Developments and Challenges in Undergraduate Training. Educación Y Educadores, 18(3). Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/4980

Issue

Section

University pedagogy