Percepción de los docentes sobre sus acciones innovadoras
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.4Keywords:
Bogota, Colombia, schoolchildren education, teaching methods, teacher training, teacher education, educational innovations.Abstract
Teachers’ Perception of their Innovative Actions
Percepção dos docentes sobre suas ações inovadoras
This paper presents an exploration of the teacher’s perceptions about their innovative actions, in official institutions of Bogotá, Colombia. Mixed methods were used to explore perceptions regarding the generation and development of educational innovative actions, to identify the mechanisms used to disseminate those actions, and to learn about the problems associated with the achievement of innovative activities in public education. The results offer the grounds to build strategies for the dissemination and recognition of innovative actions in teaching practice and show the need to understand the conditions, situation, interests, and possibilities of those teachers.
Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigo
Leal-Fonseca, D., Rojas De Francisco, L., Ortiz-Pradilla, T. & Monroy-Osorio, J. C. (2020). Percepción de los docentes sobre sus acciones innovadoras. Educación y Educadores, 23(3), 427-443. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.4
Recibido: 01/04/2019
Aceptado: 19/06/2020
Publicado: 05/11/2020
Downloads
References
Abdul-Jabbar, M. y Kurshan, B. (2015). Educational ecosystems: A trend in urban educational innovation. Perspectives on Urban Education, 12(1), 7-13. http://proxy-remote.galib.uga.edu/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=ehh&AN=101703337&site=eds-live
Ahmed, P. K., Shepherd, C. D., Garza Ramos, L. y Ramos Garza, C. (2011). La innovación y su contexto. En Administración de la innovación. Cucienega.
Álvarez Arregui, E., Rodríguez Martín, A. y Ribeiro Gonçalves, F. (2011). Ecosistemas de formación blended-learning para emprender y colaborar en la universidad. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(4), 7-24. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201022649002.pdf
Aronson, J. (1994). A pragmatic view of thematic analysis. The Qualitative Report, 2(1), 1-3. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol2/iss1/3
Barrantes, R. (2001). Las innovaciones educativas: escenarios y discursos de una década en Colombia. En M. Henao y J. Castro (comps.), Estados del arte de la investigación en educación y pedagogía (pp. 1-35). Sociedad Colombiana de Pedagogía.
Barraza Macías, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación Educativa, 5(28), 19-31. http://www.redalyc.org/pdf/1794/179421470003.pdf
Carlson, C. R. y Wilmot, W. W. (2006). Innovation: The five disciplines for creating what customers want. Crown Business.
Choque-Larrauri, R. (2009). Ecosistema educativo y fracaso escolar. Revista Iberoaméricana de Educación, 49(4). https://rieoei.org/RIE/article/view/2086
Cortés Salcedo, R. A. (2002). La investigación en el aula: ¿y la innovación pedagógica?. En M. Osorno (ed.), Experiencias docentes, calidad y cambio escolar: investigación e innovación en el aula. IDEP.
Cortés Salcedo, R. A. (2016). Panel sobre investigación e innovación en Bogotá. Simposio IDEP, Bogotá.
Garrido, D., Concepción, M., Rivilla, M., Romero, S. y Mar, V. (2011). La innovación en el aula: referente para el diseño y desarrollo curricular. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 50(1), 61-86. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/15
Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Basic Books. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Gómez, I. (2016). Panel sobre investigación e innovación en Bogotá. Simposio IDEP, Bogotá.
Hazen, B. T., Wu, Y., Sankar, C. S. y Jones-Farmer, L. A. (2012). A proposed framework for educational innovation dissemination. Journal of Educational Technology Systems, 40(3), 301-321. https://doi.org/10.2190/ET.40.3.f
Huberman, A. M. (1973). Cómo se realizan los cambios en la educación: una contribución al estudio de la innovación. Experiencias e innovaciones en educación. Unesco OIE (vol. 4). Unesco. http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001377/137712so.pdf
IDEP (2016). Los centros de innovación en Bogotá. IDEP.
Jackson, D. (2012). What is an innovation ecosystem? National Science Foundation. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Lomas, J. (1993). Diffusion, dissemination, and implementation: Who should do what? Annals of the New York Academy of Sciences, 703, 226-237. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1993.tb26351.x
Markmann, A. (2012). How to create an innovation ecosystem. Harvard Business Review (4 de diciembre), 2-4. https://hbr.org/2012/12/how-to-create-an-innovation-ec?referral=03758&cm_vc=rr_item_page.top_right#comment-section
Melville, N. y Ramirez, R. (2008). Information technology innovation diffusion: an information requirements paradigm. Information Systems Journal, 18(3), 247-273. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2007.00260.x
PNUD (2015). Educación de calidad para una ciudad y un país equitativos. PNUD. http://www.co.undp.org/content/dam/colombia/docs/Pobreza/undp-co-educacioncalidad-2015.pdf
Prahalad, C. K. y Ramaswamy, V. (2003). The new frontier of experience innovation. MIT Sloan Management Review, 44(12), 12-18. http://sloanreview.mit.edu/article/the-new-frontier-of-experience-innovation/
Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5 ed.). Free Press.
Secretaría de Educación de Bogotá (2016). Bogotá reconoce a sus maestras, maestros y directivos docentes líderes de la transformación educativa. [Portal web] http://www.sdp.gov.co/gestion-a-la-inversion/programacion-y-seguimiento-a-la-inversion/proyectos/bogota-reconoce-a-sus-maestras-maestros-y-directivos-docentes-lideres-de-la-transformacion-educativa
Schwandt, T. A. (1994). Constructivist, interpretivist approaches to human inquiry. En Handbook of Qualitative Research (pp. 118-137). Sage.
Shapiro, H., Haahr, J., Bayer, I. y Boekholt, P. (2007). Background paper on innovation and education. European Commission, DG Education & Culture. https://www.researchgate.net/publication/267955018_Background_Paper_on_Innovation_and_Education
Tobin, D. (2010). What can be expected from educational innovation? Journal of Education Research, 6 (enero), 51-63. https://doi.org/10.13140/2.1.4395.7441
Unesco (2016). Innovación educativa. Herramientas de apoyo para el trabajo docente. Cartolan E.I.R.L. http://www.unesco.org/lima
Leal Fonseca, D. E., Rojas De Francisco, L. I., Monroy Osorio, J. C., Ortiz Pradilla, T., Delgado Almeida, S. T. (2017). Estrategia de comunicación y divulgación de las acciones que realizan docentes investigadores, innovadores y redes pedagógicas que propicien intercambio de saberes en la ciudad de Bogotá. Informe final, IDEP. https://repositorio.idep.edu.co/bitstream/handle/001/795/001idep795.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S. y Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers College Record, 104(3), 482-515. https://www.rtsd.org/cms/lib/PA01000218/Centricity/Domain/96/Conditions%20for%20Classroom%20Tech.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educación y Educadores
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.