Compromiso de las universidades colombianas con la sustentabilidad
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.1Keywords:
Colombia, sustainable development, higher education, educational management, university management, universitiesAbstract
Colombian Universities’ Commitment to Sustainability
Comprometimento das universidades colombianas com a sustentabilidade
This article presents the level of institutionalization of Colombian universities’ commitment to sustainability. The study addresses five institutional areas: governance and participation, environmental teaching and training, environmental research, environmental and social outreach, and environmental management and planning. It is carried out by administering a survey to 60 higher education institutions in Colombia. For the analysis of results, descriptive statistic indicators are used. Results show that Colombian universities have progressed in their commitment to sustainability, but are still at a low level on the scale used in the research. Only the environmental teaching and training area has reached a medium level.
Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigo
Plata, A. M., Holguín, M. T., Sáenz, O., Mora, W. M. y Callejas, M. M. (2020). Compromiso de las universidades colombianas con la sustentabilidad. Educación y Educadores, 23(2), 159-178. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.1
Recibido: 22/10/2019
Aceptado: 06/04/2020
Publicado: 04/08/2020
Downloads
References
Alonso-Almeida, M., Marimon, F., Casani, F. y Rodriguez-Pomeda, J. (2015). Diffusion of sustainability reporting in universities: Current situation and future perspectives. Journal of Cleaner Production, 106, 144-154. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.02.008
Amérigo, M., García, J., Côrtes, P. (2017). Análisis de actitudes y conductas pro-ambientales: un estudio exploratorio con una muestra de estudiantes universitarios brasileños. Ambiente & Sociedade, 20(3), 1-20. http://www.scielo.br/pdf/asoc/v20n3/es_1809-4422-asoc-20-03-00001.pdf
Benayas J., Alba D., Justel A. (2014). Proyecto RISU. Definición de indicadores para la evaluación de las políticas de sustentabilidad en universidades latinoamericanas. https://digi.usac.edu.gt/edigi/digital-02.html
Cárdenas, J. M. (2014). Incorporación de la perspectiva ambiental en las universidades peruanas. Reporte sobre el compromiso con la sustentabilidad de las universidades. http://www.minam.gob.pe/educacion/wp-content/uploads/sites/20/2015/09/Informe-Inclusi%C3%B3n-de-lo-ambiental-en-las-universidades_20-DE-JULIO.pdf
Ceulemans, K., Lozano, R. y Alonso-Almeida, M. M. (2015). Sustainability reporting in higher education: Interconnecting the reporting process and organizational change management for sustainability. Sustainability, 7(7), 8881-8903. https://doi.org/10.3390/su7078881
CRUE (2010). Evaluación de las políticas universitarias de sostenibilidad como facilitadoras para el desarrollo de los campus de excelencia internacional. cadep. http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Estudios%20e%20Informes/21.CADEP2011finalbaja.pdf
Fonseca, A., Macdonald, A., Dandy, E., Valenti, P. (2011). The state of sustainability reporting at Canadian universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, 12(1), 22-40. http://dx.doi.org/10.1108/14676371111098285
Global Reporting Initiative (2015). G4. Guía para la elaboración de memorias de sostenibilidad. Principios y contenidos básicos. http://www.mas-business.com/docs/Spanish-G4.pdf
González-Gaudiano, E., Meira-Cartea, P. y Martínez-Fernández, C. (2015). Sustentabilidad y Universidad: retos, ritos y posibles rutas. Revista de la Educación Superior, 44(175), 69-93. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602015000300004&lng=es&tlng=es
Hernández-Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). McGraw-Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Holguín, M. T. (2017). Inclusión de la dimensión ambiental desde la perspectiva sistémica en la educación superior. “Estudio de caso de la Universidad Libre –sede principal– como referente para un modelo institucional”. Universidad Libre. http://www.unilibre.edu.co/bogota/pdfs/2017/siaulmt.pdf
Kanashiro- Uehara, T., Prol-Otero G., Andrade-Martins E., Philippi, A. y Mantovani W. (2010). Pesquisas em gestão ambiental: análise de sua evolução na Universidade de São Paulo. Ambiente & Sociedade. 13(1), 165-185. http://www.scielo.br/pdf/asoc/v13n1/v13n1a11.pdf
Koester, R. J., Eflin, J. y Vann, J. (2006). Greening of the campus: a whole-systems approach. Journal of Cleaner Production, 14(9-11), 769-779. https://www.researchgate.net/publication/229392807_Greening_of_the_campus_a_whole-systems_approach
Leal-Filho W. (1999). Meio ambiente: um tema de valor estratégico para a universidade brasileira. Ambiente & Sociedade, 2(5), 191-201. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-753X1999000200013
Lozano R. (2006). Incorporation and institutionalization of SD into universities: breaking through barriers to change. Journal of Cleaner Production, 14(9), 787-796. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.12.010
Luhmann, N. (1990). Sociedad y sistema: la ambición de la teoría. Paidós.
Lukman, R., Glavič, P. (2006). What are the key elements of a sustainable university? Clean Technol Environ Policy, 9(2), 103-114. http://dx.doi.org/10.1007/s10098-006-0070-7
Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible, Departamento Nacional de Planeación y Colciencias (2001). Política Nacional de Investigación Ambiental. https://redjusticiaambientalcolombia.files.wordpress.com/2012/09/politica-nacional-de-investigacic3b3n-ambiental2.pdf
Ministerio de Educación Nacional y Ministerio de Ambiente (2002). Política Nacional de Educación Ambiental. http://cmap.upb.edu.co/rid=1195259861703_152904399_919/politi-ca_educacion_amb.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2014). Estadísticas de Educación Superior. https://www.mineducacion.gov.co
Mora, W. (2015). Introducción a la construcción de un sistema ambiental para la Universidad Distrital. Documento de Trabajo.
Muñoz, C. (2011). Cómo elaborar y asesorar una investigación de tesis. Pearson. http://www.indesgua.org.gt/wp-content/uploads/2016/08/Carlos-Mu%C3%B1oz-Razo-Como-elaborar-y-asesorar-una-investigacion-de-tesis-2Edicion.pdf
pnuma (2014). Decisión del XIX Foro de Ministros de Medio Ambiente para América Latina y el Caribe sobre Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible. Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente.
Román, Y. (2016). Sistema ambiental universitario: Modelo integrado de gestión para la inclusión de la dimensión ambiental y urbana en la educación superior. Universidad Piloto de Colombia.
Sáenz, O., Plata, A. M., Holguín, M. T., Mora, W., Blanco-Portela, N. (2017). Institucionalización del compromiso ambiental de las universidades colombianas. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 17(33), 189-207. http://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/908/776
Sterling, S. (2004). Higher education, sustainability, and the role of systemic learning. En P. B. Corcoran y A. Wals (eds.), Higher education and the challenge of sustainability (pp. 49-70). Kluwer.
UNEP - United Nations Environment Programme (2013). Greening universities toolkit. Transforming universities into green and sustainable campuses: A toolkit for implementers. http://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/11964/Greening%20University%20Toolkit%20V2.0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Universidad Libre (2016). Sistema Ambiental Académico, Administrativo de la Universidad Libre - siaul. Informe de balance general 2010-2016. http://www.unilibre.edu.co/bogota/pdfs/2017/mt303a.pdf
Universitas Indonesia (2015). UI Green Metric. World University Rankings UI. http://greenmetric.ui.ac.id/
Vallaeys, F., De la Cruz, C. y Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria. Manual de primeros pasos. McGraw-Hill.
Wals, A. (2014). Sustainability in higher education in the context of the UN DESD: a review of learning and institutionalization processes. Journal of Cleaner Production, 62, 8-15. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.06.007
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educación y Educadores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.