Diagnóstico de sensibilidad medioambiental en estudiantes universitarios
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.2Keywords:
Environmental education, higher education, Spain, teacher education, educational research, Universidad de CórdobaAbstract
Diagnosing Environmental Awareness in University Students
Diagnóstico de sensibilidade meio ambiental em estudantes universitários
The article presents an analysis of the affective dimension as part of environmental awareness, meaning favorable values and beliefs about care and respect for the environment. The study has a descriptive, non-experimental design and employs a self-administered questionnaire. The sample includes 531 participants, 20 % of the studied population (N = 2051) made up of the students from the School of Education Sciences of the Universidad de Córdoba, Spain. A significant level of environmental awareness (interest in the current state of the environment) was found. The trend towards environmental farsightedness was confirmed. In conclusion, it is necessary to think about global problems in its everyday nature, lowering their levels of abstraction, and fundamentally from our emotional bond with the environment.
Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigo
Mediavilla, M. E., Medina, S. y González, I. (2020). Diagnóstico de sensibilidad medioambiental en estudiantes universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 179-197. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.2
Recibido: 25/10/2019
Aceptado: 06/04/2020
Publicado: 04/08/2020
Downloads
References
Acebal, M. C. (2010). Conciencia ambiental y formación de maestras y maestros. [Tesis doctoral] Universidad de Málaga. https://libros.metabiblioteca.org/bitstream/001/323/8/978-84-9747-606-5.pdf
Amérigo, M., Aragonés, J. I., Sevillano, V. y Cortés, B. (2005). La estructura de las creencias sobre la problemática medioambiental. Psicothema, 17(2), 257-262. http://www.psicothema.es/pdf/3096.pdf
Arkin, H. y Colton, R. (1967). Tables for Statisticians. Barnes & Noble.
Báez, J. E. (2016). La conciencia ambiental en España a principios del siglo XXI y el impacto de la crisis económica sobre la misma. Papers, 101(3), 363-388. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2145
Brieger, S. A. (2019). Social identity and environmental concern: The importance of contextual effects. Environment and Behavior, 51(7), 828-855. https://doi.org/10.1177/0013916518756988
Brunel, M. L. (1995). La place des émotions en psychology et leur role dans le échanges conversationnels. Santé Mentale au Quebec, 20(1), 177-206. https://doi.org/10.7202/032338ar
Castillo, C. (2008). Teoría de los sentimientos. Tusquets.
Chen, M. F. (2020). Effects of psychological distance perception and psychological factors on pro-environmental behaviors in Taiwan: Application of construal level theory. International Sociology, 35(1), 70-89. https://doi.org/10.1177/0268580919881870
Chuliá, E. (1995). La conciencia ambiental de los españoles en los noventa. ASP Research Paper, 12(A), 1-36.
Corraliza, J. y Berenguer, J. (2000). Preocupación ambiental y comportamientos ecológicos. Psicothema, 12(3), 325-329. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=338
Corraliza, J., Martín, R., Moreno, M. y Berenguer, J. (2004). El estudio de la conciencia ambiental. Un estudio psicosocial. En R. de Castro (coord.), Persona, sociedad y medio ambiente. Perspectivas de la investigación social de la sostenibilidad (pp. 106-120). Conserjería de Medio Ambiente, Junta de Andalucía.
Dietz, T., Stern, P. C. y Guagnano, G. (1998). Social structural and social psychological bases of environmental concern. Environment and behavior, 30, 450-471. https://doi.org/10.1177/001391659803000402
Dunlap, R. y Jones, R. (2002). Environmental concern: Conceptual and measurement issues. En R. E. Dunlap y W. Michelson (eds.), Handbook of Environmental Sociology (pp. 482-524). Greenwood Press.
Expósito, C. D. (2018). Valores básicos del profesorado: una aproximación desde el modelo axiológico de Shalom Schwartz. Educación y Educadores, 21(2), 307-325. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.7
Febles Elejalde, M., Pérez Iglesias, D. y Ramos Martínez, D. (2004). Psicología y conciencia ambientales. Un enfoque teórico para el desarrollo de la conciencia ambiental, hacia el desarrollo sostenible. Energía y Tú, 57. http://www.cubasolar.cu/57-64-2/
Fernández Garrido, S. y Alegre Agís, E. (2019), Cuando la voz tiembla y la disculpa incorporada emerge: autoetnografías en clave feminista. En Autoetnografías, cuerpos y emociones (II). (pp. 23-35). Universitat Rovira i Virgili.
García Linera, Á. (2017). Medioambiente e igualdad social. [Portal web] Con Nuestra América, 20 de mayo. https://connuestraamerica.blogspot.com/2017/05/medioambiente-e-igualdad-social.html
García-Mira, R., Real, J., E. y Romay, J. (2005). Temporal and spatial dimensions in the perception of environmental problems: An investigation of the concept of environmental hyperopia. International Journal of Psychology, 40(1), 5-10. https://doi.org/10.1080/00207590444000078
García-Mira, R. y Real, J. E. (2001). Dimensiones de preocupación ambiental: una aproximación a la hipermetropía ambiental. Estudios de Psicología, 22(1), 87-96. https://doi.org/10.1174/021093901609622
Gifford, R., Scannell, L., Kormos, C. et al. (2009). Temporal pessimism and spatial optimism in environmental assessments: An 18-nation study. Journal of Environmental Psychology, 29(1), 1-12. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2008.06.001
Gomera, A. (2011). Análisis, medición y distribución de la conciencia ambiental en el alumnado universitario: Una herramienta para la educación ambiental. [Tesis doctoral] Universidad de Córdoba, España.
Gomera, A., Villamandos, F. y Vaquero, M. (2013). Construcción de indicadores de creencias ambientales a partir de la escala NEP. Acción Psicológica, 10(1), 149-160. http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.1.7041
Jiménez, M. y Lafuente, R. (2010). Defining and measuring environmental consciousness. Revista Internacional de Sociología, 68(3), 731-755. https://doi.org/10.3989/ris.2008.11.03
Jiménez, M. y Lafuente, R. (2006). La operacionalización del concepto de conciencia ambiental en las encuestas. En R. Castro (ed.), Persona, sociedad y medio ambiente. Perspectivas de la investigación social de la sostenibilidad (pp. 121-150). Junta de Andalucía.
Kaida, N. y Kaida, K. (2015). Facilitating pro-environmental behavior: The role of pessimism and anthropocentric environmental values. Social Indicators Research, 126, 1243.1260. https://doi.org/10.1007/s11205-015-0943-4
Lui, W. y Chen, J. (2020). Modified two major environmental values scale for measuring Chinese children’s environmental attitudes. Environmental Education Research, 26(1), 130-147. https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1697431
Maloney, M. P. y Ward, M. P. (1973). Ecology: Let’s hear from the people. American Psychologist, 28, 583-586. https://doi.org/10.1037/h0034936
Manrique, P. (2019). La tercera ola revolucionaria de/contra la Modernidad. En VV.AA., Feminismos a la contra. Entre-vistas al Sur Global (pp. 13-27). La Vorágine.
Mora, E. (2019). La percepción flotante situacional. Autoetnografía y emociones. En S. Fernández y E. Alegre (eds.), Autoetnografías, cuerpos y emociones (II) (pp. 81-102). Universitat Rovira i Virgili.
Murray, P. (2011). The sustainable self: A personal approach to sustainability education. Earthscan. https://doi.org/10.4324/9781849775212
Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación, (1 extra), 195-217. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3019430
Ortega Egea, J. M. y García de Frutos, N. (2013). Toward consumption reduction: An environmentally motivated perspective. Psychology and Marketing, 30(8), 660-675. https://doi.org/doi: 10.1002/mar.20636
Pato C. y Tamayo A. (2006). Valores, creencias ambientales y comportamiento ecológico de activismo. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 7(1), 51-66. https://mach.webs.ull.es/PDFS/Vol7_1/Vol7_1_d.pdf
Pato, C., Ros, M. y Tamayo, A. (2005). Creencias y comportamiento ecológico: un estudio empírico con estudiantes brasileños. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 6(1), 5-22. https://mach.webs.ull.es/PDFS/Vol6_1/VOL_6_1_b.pdf
Pisano, I. e Hidalgo, M. C. (2013). La conciencia ambiental en Andalucía, ¿qué, cuánta, quién y por qué? Revista Bilingüe de Psicología Ambiental, 10(4), 287-310. https://doi.org/10.1174/217119713807749841
Schneiderhan-Opel, J. y Bogner, F. X. (2020). The relation between knowledge acquisition and environmental values within the scope of a Biodiversity Learning Module. Sustainability, 12(2036), 2-19. https://doi.org/10.3390/su12052036
Schultz, P. W. (2001). The structure of environmental concern: Concern for self, other people, and the biosphere. Journal of Environmental Psychology, 21, 327-339. https://doi.org/10.1006/jevp.2001.0227
Schultz, P. W., Gouveia, V. V., Cameron, L., Tankha, D., Schmuck, P. y Franek, M. (2005). Values and their relationship to environmental concern and conservation behavior. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36(4), 457-475. https://doi.org/10.1177/0022022105275962
Schwartz, S. H. y Barnea, M. (1995). Los valores en las orientaciones políticas. Aplicaciones a España, Venezuela y Méjico. Psicología Política, 11, 15-40. https://www.uv.es/garzon/psicologia politica/N11-2.pdf
Stern, P. C. (2000). Toward a coherent theory on environmentally significant behavior. Journal of Social Issues, 56, 407-424. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00175
Stern, P. C. (1993). Value orientations, gender and environmental concern. Environment and Behavior, 25(3), 322-348. https://doi.org/10.1177/0013916593255002
Stern, P. C. y Dietz, T. (1994). The value basis of environmental concern. Journal of Social Issues, 50(3), 65-84. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1994.tb02420.x
Tábara, D. (2006). Los paradigmas culturalista, cualitativo y participativo en las nuevas líneas de investigación integrada del medio ambiente y la sostenibilidad. En R. de Castro (coord.), Persona, sociedad y medio ambiente. Perspectivas de la investigación social de la sostenibilidad (pp. 83-104). Sevilla, Junta de Andalucía.
Thompson, S. y Barton, M. (1994). Ecocentric and anthropocentric attitudes towards the environment. Journal of Environmental Psychology, 14, 149-157. https://doi.org/10.1016/S0272-4944(05)80168-9
Uzzell, D. L. (2000). The psycho-spatial dimension of global environmental problems. Journal of Environmental Psychology, 20, 307-318. https://doi.org/10.1006/jevp.2000.0175
Van Liere, K. D. y Dunlap, R. E. (1978). Environmental concern: consistency among its dimensions, conceptualizations and empirical correlates. [Paper] Annual Meeting of the Pacific Sociological Association, Spokane, Washington.
Van Liere, K. D. y Dunlap, R. E. (1980). The social bases of environmental concern: A Review of hypotheses, explanations and empirical evidence. The Public Opinion Quarterly, 44(2), 181-197. https://doi.org/10.1086/268583
Weigel, R. y Weigel, J. (1978). Environmental concern. The development of a measure. Environment and Behaviour, 10(1). https://doi.org/10.1177/0013916578101001
Zelezny, L. C. y Schultz, P. W. (2000). Promoting environmentalism. Journal of Social Issues, 56(3), 365-371. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00172
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educación y Educadores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.