Educational Robotics: Curricular Proposal for Colombia
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.2Keywords:
Educational robotics, educational technology, curriculum design, educational innovations, ColombiaAbstract
This paper presents a proposal for incorporating educational robotics into primary and secondary education to support the Ministry of National Education’s general guidelines for technology education in Colombia from various national and international approaches. The research is carried out with a mixed-method and divided into the documentary, descriptive, analytical, and projective phases. The paper contains three sections: a conceptual review of educational robotics; its importance, based on scientific literature and applied programs internationally and nationally; and finally, the treatment of robotics from different knowledge approaches, perspectives, and dimensions. We noted a growing tendency to introduce robotics education in private and public schools, focused on the “use of free time.” Therefore, we propose designing a spiral curricular model with four complexity levels relevant to the principles of meaningful and inclusive learning, per the current needs for and cutting-edge knowledge of science and technology education.
Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigo
Pérez-Acosta, G. X. y Mendoza-Moreno, M. A. (2020). Robótica educativa: propuesta curricular para Colombia. Educación y Educadores, 23(4), 577-595. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.2
Downloads
References
Alimisis, D., Moro, M. y Menegatti, E. (eds.) (2017). Educational robotics in the makers era. Springer. 10.1007/978-3-319-55553-9
Alves da Costa, S., Pfeuti, M. de L. M. y Pereira de Castro C. N., S. (2014). As estratégias de ensino-aprendizagem utilizadas pelos docentes e sua relação com o envolvimento dos alunos. Revista Evidenciação Contábil & Finanças, 2(1), 59-74. https://doi.org/10.18405/recfin20140104
Barrientos, A., Peñín, L. F., Balaguer, C. y Aracil, R. (1997). Fundamentos de robótica. McGraw-Hill.
Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 58(3), 978-988. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.006
Bravo Sánchez, F. Á. y Forero Guzmán, A. (2012). La robótica como un recurso para facilitar el aprendizaje y desarrollo de competencias generales. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(2), 120-136. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201024390007
Bruner, J. S., González, J. M. I. y Palacios, J. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Morata.
Cantú, E. y Farines, J. M. (2007). Applying educational models in technological education. Education and Information Technologies, 12(3), 111-122. https://doi.org/10.1007/s10639-007-9038-4
Castiblanco, M. A., Sanabria Forigua, C. P. y Lora, M. A. (2015). Robótica educativa: un entorno tecnológico de aprendizaje que contribuye al desarrollo de habilidades. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/17119/AcostaCastiblancoMarisol2015.pdf?sequence=1
Correa Ortiz, L. C., Vallejo Jiménez, M. M., Martínez Puerta, J. J. y Trujillo Posada, J. A. (2019). Herramienta de robótica educativa basada en Lego Mindstorms y VEX Robotics mediante software 3D y diseño mecatrónico. Risti. Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información, 34(1), 1-19. https://doi.org/10.17013/risti.34.1-19
Fundación Compartir (2015). ¿Cómo enseñan los maestros colombianos en el área de Tecnología e Informática?
García, M. A., Deco, C. y Collazos, C. A. (2015). Estrategias basadas en robótica para apoyar el pensamiento computacional. En XXII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC 2016) (pp. 1241-1250). RedUNCI. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/56279
Gómez-Álvarez, M. C., González Palacio, L., Manrique-Losada, B., Villada, B. y Arbeláez, S. (2019). Experiencias exitosas de enseñanza de programación y robótica en educación básica y media. En 14th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-6). IEEE. https://doi.org/10.23919/CISTI.2019.8760991
Gutiérrez Castro, B. (2016). La robótica educativa y su influencia en el aprendizaje colaborativo. Universidad Norbert Wiener.
Heiner, C. (2018). A robotics experience for all the students in an elementary school. En Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education - SIGCSE ’18 (pp. 729-734). ACM Press. https://doi.org/10.1145/3159450.3159567
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. del P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hil.
Hrbacek, J., Kucera, M. y Strach, J. (2013). Teaching robot programming can be a new opportunity for technical subjects of study. En IEEE 11th International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications (ICETA) (pp. 133-137). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICETA.2013.6674418
Hurtado de Barrera, J. (2000). Metodología de la investigacion holística. Sypal.
Kandlhofer, M., Steinbauer, G., Hirschmugl-Gaisch, S. y Eck, J. (2014). A cross-generational robotics project day: Pre-school children, pupils and grandparents learn together. Journal of Automation, Mobile Robotics & Intelligent Systems, 8(1), 12-19. https://doi.org/10.14313/JAMRIS_1-2014/2
Karp, T. y Maloney, P. (2013). Exciting young students in grades K-8 about STEM through an afterschool robotics challenge. American Journal of Engineering Education, 4(1), 39-54. http://eric.ed.gov/?q=robotic+&ff1=dtySince_2006&ff2=subRobotics&pg=7&id=EJ1057112
Khine, M. S., ed. (2017). Robotics in STEM Education. Redesigning the learning experience. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-57786-9
Lepuschitz, W., Merdan, M., Koppensteiner, G., Balogh, R. y Obdržálek, D. eds. (2018). Robotics in education. Latest results and developments. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62875-2
MEN - Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
MEN - Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2008). Guía 30: “Orientaciones generales para la educación en tecnología. Ser competente en tecnología: ¡una necesidad para el desarrollo!”. https://doi.org/978-958-691-296-9
MEN - Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Oficina de Innovación Educativa con Uso de Nuevas Tecnología. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf
Merdan, M., Lepuschitz, W., Koppensteiner, G. y Balogh, R. (eds.) (2017). Robotics in education. Research and practices for robotics in STEM education. Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer. 10.1007/978-3-319-42975-5
Merdan, M., Lepuschitz, W., Koppensteiner, G., Balogh, R. y Obdržálek, D. (eds.) (2020). Robotics in Education. Current Research and Innovations. Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer. 10.1007/978-3-030-26945-6
Mestres Naval, F. y Vives-Rego, J. (2011). Precisiones interdisciplinares y conceptuales de los términos cyborg, clon humano y robot. Ludus Vitalis, XIX(35), 235-238. http://www.ludusvitalis.org/textos/35/35_mestres_vives-rego.pdf
Meza Jaque, J. (2018). Modelo SAEP Seguimiento de los Aprendizajes desde Educación Parvularia. Academia del Hispanismo.
Monsalves, S. (2011). Estudio sobre la utilidad de la robótica educativa desde la perspectiva del docente. Revista de Pedagogia, 32, 81-117. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/1397
Montironi, M. A., Eliahu, D. S. y Cheng, H. H. (2015). A robotics-based 3D modeling curriculum for K-12 education. ASEE Annual Conference & Exposition. https://doi.org/10.18260/p.23443
Mubin, O., Stevens, C. J., Shahid, S., Mahmud, A. A. y Dong, J.-J. (2013). A review of the applicability of robots in education. Technology for Education and Learning, 1(1). https://doi.org/10.2316/Journal.209.2013.1.209-0015
Papert, S. (1980). Mindstorms children, computers,and powerful ideas. B. Books.
Pina-Calafi, A. (2017). Robótica educativa en educación primaria: ¿por qué y cómo? En S. Pérez A., G. Castellano P. y A. Pina C. (eds.), Propuestas de innovación educativa en la sociedad de la información (pp. 15-27). Adaya.
Pinto, M., Barrera, N. y Pérez, W. (2010). Uso de la robótica educativa como herramienta en los procesos de enseñanza. I2+D, 10(1), 15-23. http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/ingenieria_sogamoso/article/viewFile/912/912
Pinto Santos, A., Díaz Carreño, J. y Camargo, C. (2016). Modelo espiral de competencias docentes tictactep aplicado al desarrollo de competencias digitales. Hekademos: Revista Educativa Digital, 19, 39-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6280715
Quecedo Lecanda, R. y Castaño Garrido, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5-39. http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=17501402
Saha, S. K. (2010). Introducción a la robótica. McGraw-Hill.
Scaradozzi, D., Sorbi, L., Pedale, A., Valzano, M. y Vergine, C. (2015). Teaching robotics at the primary school: An innovative approach. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 174, 3838-3846. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1122
Serrano Castaño, C. E. (2005). Modelo para la investigación documental. En Modelo integral para el profesional en ingeniería (cap. 2). Universidad del Cauca.
Štuikys, V. (2015). Smart learning objects for smart education in computer science. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16913-2
Torres, M. L. (2015). Robótica como recurso didáctico. En II Congreso de Creatividad, Diseño y Comunicacion para Profesores y Autoridades de Nivel Medio. “Interfaces Palermo” 2014 (vol. 25, pp. 261-264). Universidad de Palermo. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=544&id_articulo=11472
Ucgul, M. y Cagiltay, K. (2014). Design and development issues for educational robotics training camps. International Journal of Technology and Design Education, 24(2), 203-222. https://doi.org/10.1007/s10798-013-9253-9
Viegas-D’Abreu, J. V. y Villalba-Condori, K. O. (2017). Education and Educative robotics. Revista de Educación a Distancia, 54(54), 2-13. https://doi.org/10.6018/red/54/11
Villalonga Gómez, C., Marta-Lazo, D. C. y Es, C. (2015). Modelo de integración educomunicativa de “apps” móviles para la enseñanza y aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación (enero), 1133-8482. 10.12795/pixelbit.2015.i46.09
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educación y Educadores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.