Narratives of the Conflict: The Pedagogy of Memory in a District of Medellín, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.3.3

Keywords:

Colombia, war, peace education, community education, educational intervention, Medellín

Abstract

The present research contributes to rebuilding the historical memory of the Picacho district, Borough 6, Medellín, through concrete actions that promote the participation, integration, and reconstruction of the past in the voice and with the experiences of its inhabitants. As categories of this research, the narratives of the conflict and the pedagogy of memory are essential to understanding the war and working on collective memory. It was necessary to resort to the socio-critical paradigm, the qualitative approach, and the biographical-narrative method for this work’s reflective, participative, transformative, and critical interest. We found that the armed conflict in Picacho is due to social, economic, political, and cultural problems that appeared analogically to the settlement, causing the population affected by the violence to be socially organized, work for the district, and transform its reality. Thus, this research concludes that the pedagogy of memory acts as a promising methodological approach to reconstructing historical memory in territories such as Picacho, where there is fear of the past, ignorance of own history, and a lack of interest in rebuilding it. Still, we noticed the community’s participatory capacity in social projects to transform and improve the district.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert Gómez, M. J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw Hill. https://www.academia.edu/27287685/La_Investigación_Educativa_Claves_Teóricas_Albert_G

Alcaldía de Medellín (2016). Plan Estratégico de Desarrollo ¡Vivir Bien! Comuna 6 - Doce de Octubre 2017-2027.https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/pccdesign/medellin/Temas/PlaneacionMunicipal/Programas/Shared Content/Documentos/2018/PlanesDesarrolloLocalesComunaCorreMed/PLAN ESTRATEGICO COMUNA 6.pdf

Alfaro Valverde, A. y Badilla Vargas, M. (2015). El taller pedagógico, una herramienta didáctica para abordar temas alusivos a la Educación Ciudadana. Revista Electrónica Perspectivas, 10, 81-146. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/1106515?show=full

Aristóteles (1968). Metafísica. W. M. Jackson.

Balduzzi, E. (2017). La capacidad narrativa como fuente de desarrollo de la persona en perspectiva educativa. Edetania, 51, 147-156. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/111/92

Bárcena Orbe, F. (2011). Pedagogía de la memoria y transmisión del mundo. Notas para una reflexión. Con-ciencia Social, 15, 109-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3797196

Betancourt Echeverry, D. (2004). Memoria individual, memoria colectiva y memoria histórica: lo secreto y lo escondido. En R. Ávila Penagos et al., La práctica investigativa en ciencias sociales (pp. 123-134). Universidad Pedagógica Nacional. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/colombia/dcsupn/practica.pdf

Bisquerra Alzina, R. et al. (2009). Metodología de la investigación educativa. La Muralla. https://www.academia.edu/38170554/METODOLOGÍA_DE_LA_INVESTIGACIÓN_EDUCATIVA_RAFAEL_BISQUERRA_pdf

Blair Trujillo, E. (2008). Los testimonios o las narrativas de la(s) memoria(s). Estudios Políticos, 32, 85-115. https://doi.org/10.17533/udea.espo.1249

Bolívar Botía, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/49/91

Bolívar, A. (2012). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos. En M. Passeggi y M. Abrahao, Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto)biográfica (pp. 79-109). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2200.3929

Botero Gómez, P., Pinilla Sepúlveda, V. E. y Lugo Agudelo, N. V. (2011). Narrativas del conflicto sociopolítico y cultural de jóvenes en seis contextos locales de Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 97-126. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20140328012216/PatriciaBotero.pdf

Cacciari, M. (2008). La paradoja del extranjero. Revista de Estudios Sociales, 8, 0. https://www.redalyc.org/pdf/815/81500812.pdf

Calle Meza, M. L. (2006). Constitución y guerra: una revisión del sistema de derechos fundamentales de Colombia durante el siglo XX. [Tesis de doctorado] Facultad de Derecho, Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/1904/files/TUZ_0031_calle_constit.pdf

Carrillo Flores, I. (2019). Pedagogía de la memoria para una formación práctica transformadora. En Formar para transformar. Cambio social y profesiones educativas (pp. 185-188). GEU. https://www.ignaciocalderon.uma.es/wp-content/uploads/2019/11/Formar-para-transformar_compressed.pdf

CNMH - Centro Nacional de Memoria Histórica y University of British Columbia (2013). Recordar y narrar el conflicto. Herramientas para reconstruir memoria histórica.

CNMH - Centro Nacional de Memoria Histórica (2018). Los caminos de la memoria histórica. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/un-viaje-por-la-memoria-historica/pdf/los-caminos-de-la-memoria-historica.pdf

Ciro Solórzano, L. F. y Caro Lopera, M. Á. (2020). El papel del Estado, la sociedad civil y la escuela en las memorias de violencia. Sophia, 16(2), 144-158. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.2i.1056

Condiza-Plazas, W. E. (2021). Pedagogía de la memoria: voces de mujeres víctimas del conflicto armado en Boyacá-Colombia. Praxis, 17(1), 69-84. https://doi.org/10.21676/23897856.4041

Delgado-García, M. (2018). La metodología biográfica narrativa y posibilidades en el ámbito del docente universitario. Relmecs, 8(2), 1-16. https://doi.org/10.24215/18537863e043

Di Caudo, M. V. (2013). La ciencia pedagógica: construcciones, disputas, desafíos. Sophia, 14, 33-50. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846099003.pdf

Díaz Ruiz, P. L. (2010). La memoria histórica. Sociedad de la Información, 19, 1-8. http://www.sociedadelainformacion.com/19/memoriahistorica.pdf

Domínguez-Acevedo, J. D. (2019). Pedagogía de la memoria e historia del tiempo reciente: un diálogo entre la pedagogía, la memoria y la historia. El Ágora USB, 19(1), 253-278. https://doi.org/10.21500/16578031.4129

Franco, V. L. (2003). Violencias, conflictos urbanos y guerra civil: el caso de la ciudad de Medellín en la década del noventa. Instituto Popular de Capacitación. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Colombia/ipc/20121210114850 /violencias.pdf

García Vera, N. O. (2020). Educación, memoria histórica y escuela: contribuciones para un estado del arte. Revista Colombiana de Educación, 79, 135-170. https://doi.org/10.17227/rce.num79-8918

Grupo de Memoria Histórica (2013). ¡Basta ya! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Centro Nacional de Memoria Histórica. https://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2013/bastaYa/basta-ya-colombia-memorias-de-guerra-y-dignidad-2016.pdf

Hernández de la Torre, E. y González Miguel, S. (2020). Análisis de datos cualitativos a través del sistema de tablas y matrices en investigación educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 115-132. https://doi.org/10.6018/reifop.435021

Kant, M. (1961). Crítica de la razón pura. Sopena.

Landín Miranda, M. d. R. y Sánchez Trejo, S. I. (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28(54), 227-242. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.011

León León, G. (2015). La narrativa, como recurso en la investigación educativa. Praxis Investigativa ReDIE, 7(13), 85-92. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6555345

Londoño Palacio, O. L. (2010). Las “narrativas” desde la hipertextualidad. Características, modelo y metodología a partir de la inteligencia sintiente. Revista de Investigaciones UNAD, 9(1), 55-74. https://doi.org/10.22490 /25391887.652

López López, N. (2015). Las Bacrim: ¿actores del conflicto armado colombiano? Revista de Derecho Público, 34, 1-29. https://doi.org/10.15425/redepub.34.2015.11

Monje Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Universidad Surcolombiana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf

Muñoz Muñoz, J. (1993). Antropología cultural colombiana. UNAD.

Nora, P. (2008). Les lieux de mémoire. Trilce. https://www.academia.edu/36328845/PIERRE_NORA_Les_lieux_de_mémoir

Ortega Valencia, P. y Castro Sánchez, C. P. (2010). Rostros y rastros de una pedagogía de la memoria. Nodos y Nudos, 3(28), 81-91. https://doi.org/10.17227/01224328.973

Ortiz Mesa, L. J. (2008). Antioquia durante la federación, 1850-1885. Anuario de Historia Regional y de las Fronteras, 13(1), 1-22. https://www.redalyc.org/pdf/4075/407539687004.pdf

Osses Bustingorry, S., Sánchez Tapia, I. e Ibáñez Mansilla, F. M. (2006). Investigación cualitativa en educación: hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios Pedagógicos, 32(1), 119-133. https://doi.org/10.4067/S0718-07052006000100007

Pasillas Valdez, M. Á. (2005). Violencia, ética y pedagogía. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27), 1149-1164. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002711

Peco Yeste, M. y Peral Fernández, L. (2006). El conflicto de Colombia. Ministerio de Defensa [España]. https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/17382/06_conflictos_colombia_2006.pdf?sequence=1

Prieto, C. A. (2012). Bandas criminales en Colombia: ¿amenaza a la seguridad regional? Opera, 12(12), 181-204. https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/opera/article/view/3656

Pujadas Muñoz, J. J. (2002). El método biográfico: EL uso de las historias de vida en ciencias sociales. Centro de Investigaciones Sociológicas. https://libreria.cis.es/static/pdf/005.pdf

Quecedo, R. y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5-39. https://www.redalyc.org/pdf/175/17501402.pdf

Quintero Mejía, M. (2018). Usos de las narrativas, epistemologías y metodologías: aportes para la investigación. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/usos_de_las_narrativas_epistemologias_y_metodologias_aportes_para_la_investigacion.pdf

Rivas Tovar, L. A. (2015). La construcción de la matriz metodológica. En ¿Cómo hacer una Tesis? (pp. 201-215). Instituto Politécnico Nacional. https://www.researchgate.net/publication/309399658_Capitulo_11_Construccion_de_la_Matriz_Metodologica

Rodríguez Pinzón, E. (2020). Colombia. La construcción de una narrativa de la memoria histórica como proceso político. Historia y Memoria, 21, 109-135. https://doi.org/10.19053/20275137.n21.2020.9892

Rubio, G. (2007). Educación y memoria. Desafíos y tensiones de una propuesta. Nómadas, 15(1), 14. https://www.redalyc.org/pdf/181/18153298013.pdf

Sánchez Morales, C. E. (2007). El taller pedagógico: una alternativa de actualización. [Tesis] Licenciatura en Educación Primaria, Universidad Pedagógica Nacional. http://200.23.113.51/pdf/25229.pdf

Silva García, G. (2008). La teoría del conflicto. Un marco teórico necesario. Prolegómenos. Derechos y Valores, 11(22), 29-43. https://doi.org/10.18359/prole.2506

Torres Mora, F. E., Villamizar Yáñez, N., Sánchez Lozano, D. M., Porras Moreno, J. F. y Rodríguez Vesga, J. H. (2017). La narrativa del conflicto armado interno en Colombia: una construcción política de la historia. Razón Crítica, 2, 51-77. https://doi.org/10.21789/25007807.1161

Trejos Rosero, L. F. (2013). Colombia: una revisión teórica de su conflicto armado. Revista Enfoques, 11(18), 55-75. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4364027.pdf

Velásquez Rivera, E. d. J. (2007). Historia del paramilitarismo en Colombia. História (São Paulo), 26(1), 134-153. https://doi.org/10.1590/S0101-90742007000100012

Vélez Restrepo, I. C. (2018). Educar en contra del olvido. Pedagogía y Memoria. Senderos Pedagógicos, 9, 23-38. https://doi.org/10.53995/sp.v9i9.955

Yaffe, L. (2011). Conflicto armado en Colombia: análisis de las causas económicas, sociales e institucionales de la oposición violenta. Revista CS, 8, 187-208. https://doi.org/10.18046/recs.i8.1133

Published

2023-05-09

How to Cite

Restrepo Restrepo, H. (2023). Narratives of the Conflict: The Pedagogy of Memory in a District of Medellín, Colombia. Educación Y Educadores, 25(3), e2533. https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.3.3

Issue

Section

Pedagogía social