Environmental Education on Climate Change, a Task from Early Childhood
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2023.26.2.2Keywords:
Climate change adaptation, climate change, environmental education, territory, early childhood educationAbstract
This article results from the research project “Climate Change Adaptation Toolbox for Early Childhood in Montería, Córdoba,” which intended to devise a pedagogical strategy for early childhood to take ownership of critical concepts related to climate change at the local level. It was conducted through qualitative research with a participatory action research approach. The project comprised three phases where six didactic tools were built and implemented in workshops with education players represented by the Manuel Ruiz Álvarez School community and environmental authorities. Observation instruments, social cartography, interviews, and focus groups were used with this population. As a result, we obtained an environmental education strategy for climate change adaptation with an age focus. In short, strengthening the mainstreaming of environmental education and addressing climate change locally allows for territorial ownership and promotes identifying opportunities and threats in the face of new realities based on early childhood education. The process must continue with the training of teachers so that the strategy can be followed in the classroom without outsiders.
Downloads
References
Acuña Agudelo, M. P. y Quiñonez Tello, Y. d. C. (2020). Educación ambiental lúdica para fortalecer habilidades cognitivas en niños escolarizados. Educación y Educadores, 23(3), 444-468. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.5
Alcaldía de Montería (2011). Plan Maestro de Cambio Climático. Montería Ciudad Verde 2019.
Banco Mundial (2020). Emisiones de gases de efecto invernadero totales (kt de equivalente de CO2). https://datos.bancomundial.org/indicator/EN.ATM.GHGT.KT.CE
Cárdenas, M. y Tobón, C. (2016). Evaluación de la vulnerabilidad biofísica de los servicios ecosistémicos ante el cambio climático: una aproximación conceptual y metodológica. Gestión y Ambiente, 19(1), 163-176. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=169446378011
Castro-Salcido, E. y Rivera-Núñez, T. (2020). Educación ambiental en la escuela primaria: una experiencia de aprendizaje socioambiental situado. Revista de Investigación Educativa, 30, 34-59. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i30.2681
Colmenares, A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
Epdata (2021). Infancia y juventud en el mundo, en datos y gráficos.
Estenssoro Saavedra, F. (2010). Crisis ambiental y cambio climático en la política global: un tema crecientemente complejo para América Latina. Universum (Talca), 25(2), 57-77. https://doi.org/10.4067/S0718-23762010000200005
Flórez Yepes, G. Y. (2015). La educación ambiental y el desarrollo sostenible en el contexto colombiano. Educare, 19(3), 432-443. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.5
Galeano Martínez, J., Parra Moreno, C. H. y Chocontá Bejarano, J. E. (2018). Educación ambiental en la primera infancia: una mirada en Latinoamérica. Univerdidad de la Sabana. https://doi.org/10.5294/978-958-12-0484-7
Galeano, J. (2018). Educación ambiental en la primera infancia. Universidad de La Sabana.
González Gaudiano, E. J. y Meira Cartea, P. Á. (2020). ¿Educación para el cambio climático: ¿Educar sobre el clima o para el cambio? Perfiles Educativos, 42(168), 157-174. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59464
Ideam - Instituto de Hidrología Meteorología y Estudios Ambientales y PNUD - Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2017). Tercera Comunicación Nacional de Colombia a la Convención Marco de las Naciones Unidas sobre Cambio Climático [Resumen ejecutivo]. Punto Aparte.
Ideam - Instituto de Hidrología Meteorología y Estudios Ambientales y PNUD - Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2016). Conocer: El primer paso para adaptarse. Guía básica de conceptos sobre el cambio climático. Tercera Comunicación Nacional de Cambio Climático. Punto Aparte.
IPCC - Intergovernmental Panel on Climate Change (2022). Summary for policymakers contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press.
IPCC - Intergovernmental Panel on Climate Change (2019). Calentamiento global de 1,5° C.
MADS - Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible (2018). Tercera Comunicación Nacional de Cambio Climático.
Milanés Gallardo, O. A., Dias Menezes, P. H. y Ramos Quellis, L. (2019). Educación ambiental transformadora. estudio comparado entre brasil y cuba. Revista Pedagógica, 1, 500-523. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.4844
Minambiente (2020). Actualización NDC Colombia - 2020. https://www.minambiente.gov.co/cambio-climatico-y-gestion-del-riesgo/actualizacion-de-la-contribucion-determinada-a-nivel-nacional-ndc/
MADS - Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible (2018). AbE. Guía de adaptación al cambio climático basada en ecosistemas en Colombia.
MEN - Ministerio de Educación Nacional (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. Transición.
MEN - Ministerio de Educación Nacional (2002). Politica Nacional de Educación Ambiental.
Ortiz-Torres, M. J. (2021). Alcance de la política de educación ambiental colombiana frente a la Agenda 2030. Educación y Educadores, 24(3), e2434-e2434. https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.3.4
Paz M., L. S., Avendaño-C, W. R., Parada-Trujillo, A. (2014). Desarrollo conceptual de la educación ambiental en el contexto colombiano. Luna Azul, 39, 250-270. https://doi.org/10.17151/luaz.2014.39.15
Rodríguez, M. E. (2021). ¿Qué es educar desde Paulo Freire? Alfabetización política: la educación hoy a la luz de su praxis. Orinoco. Pensamiento y Praxis, 14, 141-161. http://hdl.handle.net/10469/17246
Sabina Ivanchuk, V. M., Zelenin, V. (2023). Training future educators to develop ecological knowledge of preschool and school children. Revista Eduweb, 17(2), 126-137. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.11
Sánchez Bautista, Y. (2022). Encuentro entre las teorías de Piaget y Freire y su vinculación con el aprendizaje organizacional de Peter Senge. UCE Ciencia, 10(2).
Unicef (2017). Educación, derechos de infancia y cambio climático. Guía del curso 2017-2018. Actividades y recursos.
Unicef (2015). Unless we act now: The impact of climate change on children.
Zubiría, J. d. (2019). ¿Por qué invertimos tan poco en educación inicial? Revista Semana, Opinión, 21 de octubre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Catalina Quintero Ferrer, Juan Manuel Solano Peña
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
This journal and its papers are published with the Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0). You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.