The Challenges Facing the National Program for Bilingualism. Bilingual Colombia

Authors

  • Yamith José Fandiño-Parra Author Universidad de La Salle
  • Jenny Raquel Bermúdez-Jiménez Author Universidad de La Salle
  • Víctor Elías Lugo-Vásquez Author Universidad de La Salle

Keywords:

Bilingualism, policy-making, Colombia

Abstract

In 2004, the Colombian Ministry of Education designed the National Program for Bilingual Education (GNP) and specified the guidelines and objectives for its implementation throughout the country. This article is part of a research project on bilingual education funded by La Salle University, the primary objective of which is to analyze the pros and cons of the program in light of its two main challenges: bilingual education for Colombian students and bilingual education for children. Documentary research principles were used in this theoretical analysis and several considerations for teachers of English as foreign language in Colombia are raised in the interest of future developments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yamith José Fandiño-Parra, Universidad de La Salle

Magíster en docencia egresado de la Universidad La Salle, filólogo en inglés de la Universidad Nacional de Colombia y actualmente coordinador de egresados de la Licenciatura en Lengua Castellana, Inglés y Francés. Profesor e investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad La Salle. Sus temas de investigación van desde la investigación acción y la enseñanza de lenguas extranjeras hasta el bilingüismo y la reflexión docente.

Jenny Raquel Bermúdez-Jiménez, Universidad de La Salle

Magíster en docencia egresada de la Universidad La Salle, Licenciada en Español y Lenguas Modernas de la Universidad Pedagógica Nacional y actualmente coordinadora de Práctica Docente de la Licenciatura en Lengua Castellana, Inglés y Francés. Profesora e investigadora de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad La Salle. Sus temas de investigación van desde la investigación acción y la enseñanza de lenguas extranjeras hasta el bilingüismo y la reflexión docente.

Víctor Elías Lugo-Vásquez, Universidad de La Salle

Magíster en enseñanza del inglés en ambientes de aprendizaje autónomo de la Universidad de La Sabana, Filólogo en inglés de la Universidad Nacional de Colombia y actualmente miembro del equipo del MEN para el mejoramiento de la calidad educativa.

Published

2013-02-06

How to Cite

Fandiño-Parra, Y. J., Bermúdez-Jiménez, J. R., & Lugo-Vásquez, V. E. (2013). The Challenges Facing the National Program for Bilingualism. Bilingual Colombia. Educación Y Educadores, 15(3), 363–382. Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2172

Issue

Section

Pedagogical research