Back to Rigor: Education as a Path to Social Development
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2023.26.2.5Keywords:
Pedagogical approaches, Friedrich Hayek, memory and learning, teaching methods, contemporary pedagogyAbstract
The rejection of memorization and demand as central elements of learning is a trend in contemporary pedagogy, which can be understood as an expression of Marxist epistemology. To this is added the fallacy ad septentrionem, which consists in arguing that Nordic educational models reject memorization and demand, to give way to creative and collaborative logic. However, these ideological assumptions are problematic from their philosophical foundation to their practical effectiveness. I propose an alternative approach based on the conception of the individual from the perspective of the Nobel Prize in Economics (1974) Friedrich Hayek, which recovers the pedagogy of demand and the importance of memory, to make Colombian education a true path of social development.
Downloads
References
AFTHO (2012). Why education in Singapore works. [Canal YouTube], 16 de marzo. https://www.youtube.com/watch?v=sEn6OKsVoMs
Alfageme, A. (2020). Cualquier colegio finlandés es uno de los mejores del mundo. No hay diferencias. El País, 25 de enero. https://elpais.com/sociedad/2019/12/06/actualidad/1575659924_224267.html
Ángel Sullivan (2014). Mitos y verdades Japón Colombia 1 [Canal YouTube], 8 de abril. https://www.youtube.com/watch?v=63q9AuvIvXw
Aristóteles (1985). Ética a Nicómaco. Gredos.
Benedetti, M. (1997). El amor, las mujeres y la vida. Punto de Lectura.
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1996). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.
Brown, P., Roediger III, H. y McDaniel, M. (2014). Make it stick: The science of successful learning. The Belknap Press of Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt6wprs3
Bushnell, D. (1994). Colombia. Una nación a pesar de sí misma. Planeta.
Deschamps, D. y Foudi, A. (2016). Jean-Pierre Terrail. Pour une école de l’exigence intellectuelle. Changer de paradigme pédagogique. La Dispute. https://doi.org/10.4000/lectures.20798
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Fontanieu, J. (2014). Baccalauréat: Drancy, la #TeamTes2 et les 100% de réussite. Huffpost, 11 de junio. https://www.huffingtonpost.fr/actualites/article/baccalaureat-drancy-la-teamtes2-et-les-100-de-reussite_38724.html
Fontanieu, J. (2022). L’école de la réconciliation. Éditions les liens qui libèrent.
Fowler, B. (2011). Pierre Bordieu: Unorthodox Marxist? En Susen, S. y Turner, B, The legacy of Pierre Bordieu, critical essays. Wimbledon Publishing Company. https://doi.org/10.7135/UPO9780857289278.003
Gómez Dávila, N. (2001). Escolios a um texto implícito. Selección. Villegas.
Guzmán, C. (2014). Finlandia: viaje por uno de los mejores sistemas educativos del mundo. El Tiempo, 13 de octubre. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-14678295
Hayek, F. (1988). The fatal conceit. Routledge.
Hazlett, L., Moieni, M., Irwin, M., Haltom, K., Jevtic, I., Meyer, M., ... y Eisenberg, N. (2021). Exploring neural mechanisms of the health benefits of gratitude in women: A randomized controlled trial. Brain, Behavior, and Immunity, 95 (julio), 444-453. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2021.04.019
Inagaki, T. (2018). Neural mechanisms of the link between giving social support and health. Annals of the New York Academy of Sciences, 1428(1):33-50. https://doi.org/10.1111/nyas.13703
Janet, R., Ligneul, R., Losecaat-Vermeer, A., Philippe, R., Bellucci, G., Derrington, E. ... y Dreher, J. C. (2022). Regulation of social hierarchy learning by serotonin transporter availability. Neuropsychopharmacology, 47, 2205-2212. https://doi.org/10.1038/s41386-022-01378-2
Karsenti, B. (2011). From Marx to Bourdieu: The limits of structuralism of practice. En Susen, S. y Turner, B., The legacy of Pierre Bordieu, critical essays. Wimbledon Publishing Company. https://doi.org/10.7135/UPO9780857289278.004
Kwek, D. y Hung, D. (2017). Making a common future: Lee Kuan Yew’s values for the 21st century. En Tan, O., Low, E. y Hung, D. (eds.), Lee Kuan Yew’s Educational Legacy. Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3525-8_12
La Vanguardia (2020). Día Mundial de la Educación. Distintos países, diferentes formas de aprender. Universo JR, 20 de enero. https://www.lavanguardia.com/vida/junior-report/20200120/472930303500/sistemas-educativos.html
Manrique-Sabogal, W. (2014). Finlandia, el país que ama los libros. El País, Babelia, 3 de octubre. https://elpais.com/cultura/2014/10/02/babelia/1412266622_185872.html
Marx, K. (1980). Manuscritos: economía y filosofía. Alianza.
Marx, K. (1987). Miseria de la filosofía. Siglo XXI.
Martin, G. y Pear, J. (2019). Behavior modification. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429020599
Merino, R. (2020). Cómo educar a la “escandinava” para fomentar la autoestima, el respeto y la libertad en los niños. Diario Sur, Sociedad, 22 de octubre. https://www.diariosur.es/sociedad/educacion/como-educar-escandinava-20201022112924-nt.html
Miguéns Vázquez, M. (2014). Principios básicos del condicionamiento operante. En Pellón, R. (ed.), Psicología del aprendizaje. UNED.
OECD - Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2016). Education in China. A Snapshot.
OCDE - Organisation for Economic Co-operation and Development (2023). PISA 2022 Results. Vol. I: The State of Learning and Equity in Education. https://doi.org/10.1787/53f23881-en
Peiró, C. (2017) “Pedagogía de la exigencia”: el método que lanza a la fama a un joven profesor. Infobae, 10 de octubre.
Real Families (2022). Why Are Asian Youths More Academically Advanced? | School Swap: Korea Style [Canal YouTube], 17 de noviembre. https://www.youtube.com/watch?v=g7PWrn9EpN8
Ryle, A. y Kerr, I (2020). Cognitive analytic therapy. John Wiley & Sons.
RodelDE (2014). Lessons from Singapore: A presentation by Lee Sing Kong [Canal YouTube], 14 de mayo. https://www.youtube.com/watch?v=Cb1N36JQHrM
Sylvester, R. (2021). Así se ha convertido estonia en la nueva Finlandia. ABC, 5 de diciembre. https://www.abc.es/xlsemanal/a-fondo/educacion-estonia-mejor-sistema-educativo-informe-pisa.html
Telemundo (2016). Profesor mexicano calificaba con sellos humillantes. https://www.telemundo.com/noticias/noticias-telemundo/profesor-mexicano-calificaba-con-sellos-humillantes-tmna1085925
Universidad del Rosario (2023). ¿Qué tanto leen los colombianos? Nova et Vetera, 24 de abril.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcos Rodriguez Puentes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.