Intercultural Education in Chile: Integrating Foreign Students into the School System

Authors

  • Llarela Alejandra Berrios-Valenzuela Author Universidad de los Andes
  • Berta Palou-Julián Author Universitat de Barcelona

Keywords:

Intercultural education, inclusive education, teacher training, education policy, Chile (Source, Unesco Thesaurus).

Abstract

The integration of foreign students is an ongoing challenge for Chile. Therefore, it is convenient to describe the current situation of intercultural schooling in the Chilean context and the elements that are considered crucial to promoting the integration of immigrant students.

From an intercultural standpoint, integration is more than a question of accepting and incorporating foreign children and young people into Chilean classrooms. It also implies the inclusion of dialogue and cultural exchange.

An in-depth review of the literature on the subject shows it is imperative that Chile establish public policies to promote intercultural education, not just bilingual education, but holistic intercultural education that responds adequately to the principles of diversity, integration and interculturality outlined the general law on Chilean education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Llarela Alejandra Berrios-Valenzuela, Universidad de los Andes

Doctora en Pedagogía por la Universitat de Barcelona. En el programa calidad educativa en un mundo plural. Departamentos de mètodos de investigación y diagnóstico en Educación (MIDE)

Doctora Menciòn  Europea. Universitat de Barcelona.

Diplomada en Estudios avanzados Universitat de Barcelona

Educadora de párvulos Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Santiago de Chile.

Licenciada en Educación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Santiago de Chile.

Actualmente me desempeño como profesora investigadora del ICF (Instituto de Ciencias de la Familia) Universidad de Los Andes. Santiago de Chile

 

Berta Palou-Julián, Universitat de Barcelona

-Doctora del Departamento MIDE de la Facultad de Pedagogía de la UB.-Doctora con mención europea. Universitat de Barcelona-Licenciada en Filosofía en la Universitat de Barcelona-Profesora  facultad de Pedagogía Universitat de Barcelona.- Investigadora del GREDI desde 2003 a la fecha - Ámbitos docentes son la Investigación Educativa, la Acción Tutorial, las Diferencias Educativas y la Educación Intercultural. Temas de investigación actuales son la inmigración e integración, los estudios sobre jóvenes de origen extranjero y la ciudadanía. Tesis doctoral leída en 2010 se titula: “La integración de la juventud de origen magrebí en Cataluña”. Actualmente, combino las tareas de investigación y docencia con la preparación de diferentes de escritos académicos.

Published

2015-02-06

How to Cite

Berrios-Valenzuela, L. A., & Palou-Julián, B. (2015). Intercultural Education in Chile: Integrating Foreign Students into the School System. Educación Y Educadores, 17(3). Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/3770

Issue

Section

Educación escolar