Sex Education: A Challenge for Catholic Education

Authors

  • Luz Eugenia Montero-Ossandón Author Facultad de Medicina Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Paz Valverde-Forttes Author Facultad de Educación, Universidad de Los Andes, Chile
  • Angelina María Dois-Castellón Author Escuela de Enfermería Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Mauricio Bicocca-Gino Author Facultad de Educación Universidad de Los Andes
  • Carmen Aída Domínguez-Hidalgo Author Facultad de Derecho Pontificia Universidad Católica de Chile

Keywords:

Sex education, education policy, Catholic education, school evaluation, Santiago de Chile

Abstract

Sex education in Catholic schools the world over poses a challenge. Since 2010, all schools in Chile have been required by law to offer a sex education program. However, little has been done to evaluate its implementation in schools that identify as Catholic. The article explores the difficulties and challenges perceived by teachers who are in charge of sex education at Catholic schools in the metropolitan area of Santiago de Chile.

Method: A qualitative design was used and data was collected through semi-structured interviews, based on a thematic script concerning an intentional sample. A descriptive and relational analysis was carried out, using grounded theory procedures. Theoretical saturation of the data was the criterion for completion.

The main difficulties found with sex education in Catholic schools are: the tension between the postulates of Catholic doctrine, the experiences of young people, an environment that is erotic and adverse to Christian values; and the beliefs of families and teachers. In addition, there is a lack of participation on the part of families and the operational difficulty of imparting education of this type, due to want of protec- ted time, adequate infrastructure and trained teachers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz Eugenia Montero-Ossandón, Facultad de Medicina Pontificia Universidad Católica de Chile

médico cirujano, Pontificia Universidad Católica de Chile, post título en Medicina Familiar del Adulto, Pontificia Universidad Católica de Chile. Profesor Asistente, Departamento de Medicina Familiar, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Paz Valverde-Forttes, Facultad de Educación, Universidad de Los Andes, Chile

educadora de párvulos especialista en Estudios de la Familia, Pontificia Universidad Católica de Chile. Mg y PhD. en Ciencias de la Educación por la Universidad de Montreal, Canadá. Profesor Investigador, Facultad de Educación, Universidad de los Andes

Angelina María Dois-Castellón, Escuela de Enfermería Pontificia Universidad Católica de Chile

Angelina Dois C.

Enfermera-matrona. Terapeuta familiar y de parejas. Magíster en Psicología

Profesora Asociada Escuela de Enfermería

Pontificia Universidad Católica de Chile

Mauricio Bicocca-Gino, Facultad de Educación Universidad de Los Andes

Profesor y Licenciado en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina. Doctor en Educación, Universidad Católica de Santa Fe, Argentina. Investigador de la Comisión Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICYT), Chile. Profesor de la Cátedra de Filosofía de la Educación, Facultad de Educación, Universidad de los Andes,

Carmen Aída Domínguez-Hidalgo, Facultad de Derecho Pontificia Universidad Católica de Chile

licenciada en Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad de Concepción. Mg y PhD en Derecho Universidad Complutense de Madrid. Profesora Titular en la Facultad de Derecho Pontificia Universidad Católica de Chile

Published

2017-12-05

How to Cite

Montero-Ossandón, L. E., Valverde-Forttes, P., Dois-Castellón, A. M., Bicocca-Gino, M., & Domínguez-Hidalgo, C. A. (2017). Sex Education: A Challenge for Catholic Education. Educación Y Educadores, 20(3). Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/5817

Issue

Section

Educación escolar