Competency-based Evaluation in Health: A Literature Review

Authors

  • Sandra Catalina Guerrero-Aragón Author Fundacion Universitaria de Ciencias de la Salud
  • María Fernanda Chaparro-Serrano Author Fundacion Universitaria de Ciencias de la Salud
  • Ángel Alberto García-Perdomo Author Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud

Keywords:

Health education, competency-based education, education evaluation, higher education, university teaching

Abstract

The objective of the paper is to identify the current trends in competency-based evaluation in the field of health, based on review of scientific literature. A review of primary, secondary and tertiary sources in Spanish and English from 2005 to date was conducted in search engines such as PubMed, Redalyc, Scielo, Lilacs and Virtual Health Library. Current trends show competency-based evaluation brings students, teachers, HEIs and the community together to train new professionals as part of the transformation in education. It is essential that students, teachers, administrators and universities are part of the teaching, learning and evaluation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Catalina Guerrero-Aragón, Fundacion Universitaria de Ciencias de la Salud

Instrumentadora quirúrgica, Facultad de instrumentación quirúrgica, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud FUCS. Psicóloga, Facultad de  Ciencias Sociales Administrativas y Económicas, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud FUCS. Especialista en docencia universitaria, Universidad Militar Nueva Granada UMNG. Consultor Mindfulness en salud y educación, Escuela española de desarrollo Transpersonal. Coordinador de investigación, Facultad de instrumentación quirúrgica, escalafón Profesor Asistente. Email: sandra.guerrero@fucsalud.edu.co. Teléfono: 3132964078 / 3538100 Ext 3617. Dirección: Cra. 19 N. 8ª - 32

María Fernanda Chaparro-Serrano, Fundacion Universitaria de Ciencias de la Salud

18 diciembre de 1985. CC 53032447. Instrumentadora quirúrgica, Facultad de instrumentación quirúrgica, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud FUCS. Especialista en docencia universitaria, Universidad Militar Nueva Granada UMNG. Candidata a Magister en educación, Universidad Militar Nueva Granada UMNG. Secretaria académica, Facultad de instrumentación quirúrgica, escalafón Instructor Asociado. Email: fernanda.chaparro@fucsalud.edu.co. Teléfono: 3013370360 / 3538100 Ext 3612. Dirección: Cra. 19 N. 8ª - 32

Ángel Alberto García-Perdomo, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud

25 mayo de 1986. CC 1032363071. Instrumentador quirúrgico, Facultad de instrumentación quirúrgica, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud FUCS. Docente tiempo completo, Facultad de instrumentación quirúrgica, escalafón Instructor Asistente. Email: aagarcia@fucsalud.edu.co. Teléfono: 3214837640 / 3538100 Ext 3623. Dirección: Cra. 19 N. 8ª - 32

Published

2017-05-10

How to Cite

Guerrero-Aragón, S. C., Chaparro-Serrano, M. F., & García-Perdomo, Ángel A. (2017). Competency-based Evaluation in Health: A Literature Review. Educación Y Educadores, 20(2), 211–225. Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/6356

Issue

Section

University pedagogy