The Training Needs of Teachers-Administrators: A Study Done at Colombian Schools

Authors

  • Luz Yolanda Sandoval-Estupiñán Author Facultad de Educación, Universidad de La Sabana
  • Crisanto Quiroga Author Instituto de Postgrados, Universidad de La Sabana
  • Marina Camargo-Abello Author Facultad de Educación, Universidad de La Sabana
  • Alexandra Pedraza Author Facultad de Educación, Universidad de La Sabana
  • Maribel Vergara Author Facultad de Educación, Universidad de La Sabana
  • Fadia Cristina Halima Author Facultad de Educación, Universidad de La Sabana

Keywords:

Training needs, education policy, education planning, quality education, leadership (Source, Unesco Thesaurus).

Abstract

Documento sin título

The article looks at a study done by the Educación y Educadores research team at Universidad de La Sabana on the characterization and needs of teachers-administrators at elementary and secondary schools in Colombia, both public and private. The theoretical and methodological basis of the study and some of the results are summarized. Among its findings, the study showed teachers-administrators are trained in business theory, which they apply to education fairly easily, but with no in-depth analysis that is consistent with its objectives. Business contents have pervaded education policy and administrative practices, and have influenced the concept of the school, the actions of administrators and the use of business language. As a result, one sees less of a preponderance of theories nurtured by educational and pedagogic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz Yolanda Sandoval-Estupiñán, Facultad de Educación, Universidad de La Sabana

Luz Yolanda Sandoval-Estupiñán, Doctora en Educación, Universidad de Navarra, Pamplona, España. Directora de la Maestría en Dirección y Gestión de Instituciones Educativas, Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, Chía, Colombia. luz.sandoval@unisabana.edu.co

Crisanto Quiroga, Magíster en Educación, Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Director, Área de Ciencias Sociales, Universidad de La Sabana, Instituto de Postgrados, Chía, Colombia. crisanto.quiroga@unisabana.edu.co

Marina Camargo-Abello, Magíster en Desarrollo Educativo y Social, CINDE-Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D.C., Colombia. Docente investigadora, Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, Chía, Colombia. marina.camargo@unisabana.edu.co

Alexandra Pedraza, Auxiliar de esta investigación. Especialista en Gerencia Educativa, Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Docente, Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, Chía, Colombia. alexandra.pedraza@unisabana.edu.co

Maribel Vergara, Magíster en Desarrollo Educativo y Social, CINDE-Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D.C., Colombia. Docente investigadora, Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, Chía, Colombia. marina.camargo@unisabana.edu.co

Fadia Cristina Halima, Auxiliar de esta investigación. Especialista en Gerencia Educativa, Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Docente, Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, Chía, Colombia. fadia.halima@unisabana.edu.co

Crisanto Quiroga, Instituto de Postgrados, Universidad de La Sabana

Magíster en Educación, Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Director, Área de Ciencias Sociales, Universidad de La Sabana, Instituto de Postgrados, Chía, Colombia.

Marina Camargo-Abello, Facultad de Educación, Universidad de La Sabana

Magíster en Desarrollo Educativo y Social, CINDE-Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D.C., Colombia. Docente investigadora, Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, Chía, Colombia.

Alexandra Pedraza, Facultad de Educación, Universidad de La Sabana

Auxiliar de esta investigación. Especialista en Gerencia Educativa, Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Docente, Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, Chía, Colombia.

Maribel Vergara, Facultad de Educación, Universidad de La Sabana

Magíster en Desarrollo Educativo y Social, CINDE-Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D.C., Colombia. Docente investigadora, Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, Chía, Colombia.

Fadia Cristina Halima, Facultad de Educación, Universidad de La Sabana

Auxiliar de esta investigación. Especialista en Gerencia Educativa, Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Docente, Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, Chía, Colombia.

How to Cite

Sandoval-Estupiñán, L. Y., Quiroga, C., Camargo-Abello, M., Pedraza, A., Vergara, M., & Halima, F. C. (2009). The Training Needs of Teachers-Administrators: A Study Done at Colombian Schools. Educación Y Educadores, 11(2). Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/729

Issue

Section

Pedagogical research