Cross-sectional Teaching Skills for the Work of Undergraduate Professors in Psychology Programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.5

Keywords:

Qualifications, teacher qualifications, transversal teacher qualification, university professors, higher education teaching personnel, vocational training

Abstract

Competencias docentes transversales para el quehacer de profesores de pregrado en Psicología

Competências docentes transversais para o trabalho de professores de graduação em Psicologia

This research product aims to determine the cross-sectional teaching skills required for the work of professors in undergraduate Psychology programs. A methodology guided by the qualitative paradigm, the historical hermeneutical approach and the ethnographic method was employed. Information was gathered in the field work using an unstructured interview administered to professors of undergraduate Psychology programs. Category data were systematized in matrices built based on Delors’ pillars of education. The discussion was structured on the basis of the triangulation technique, the reviewed theory on the subject matter and the researcher’s point of view. This allowed the conceptual elaboration of eleven cross-sectional teaching skills. In short, the cross-sectional teaching skills resulting from this research respond to the multiple dimensions in which the human being develops and evolves and to the needs and demands of higher education in the 21st century world.

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Rojas-Zapata, A. F.Luna-Hernández, J. A. y Hernández-Arteaga, I. (2018). Competencias docentes transversales para el quehacer de profesores de pregrado en Psicología. Educación y Educadores 21(3), 461-481. DOI: 10.5294/edu.2018.21.3.5

Recibido: 28/11/2017

Aceptado: 07/08/2018

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Author Biographies

Andrés Felipe Rojas Zapata, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Docente investigador del programa de Psicología de la corporación Universitaria Minuto de Dios.

José Alberto Luna Hernández, Universidad Mariana

Psicólogo, Magister en Neuropsicología Clínica, Especialista en Evaluación y Diagnóstico Neuropsicológico, Coordinador del Laboratorio de Psicología y Docente Investigador del Programa de Psicología de la Universidad Mariana. Pasto – Colombia. Docente de Maestría en salud Mental del CES- Medellín.

Isabel Hernández Arteaga, Universidad Cooperativa de Colombia Universidad de Nariño

  • Licenciada en Comercio y Contaduría
  • Economista
  • Especialista en Administración y Gerncia Institucional
  • Especialista en Sistemas Educativas
  • Magistr en Doccencia Universitria
  • Doctora en Ciencias de la Educación
  • Posdoctora en Investigación Cualitativa 
  • Docente Escuela de Posgrados en Universidad cooperativa de Colombia 
  • Docente de Investigación en Postgrados nivel Maestría y Doctorado en universidades nacionales e internacionales.

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Published

2019-02-27

How to Cite

Rojas Zapata, A. F., Luna Hernández, J. A., & Hernández Arteaga, I. (2019). Cross-sectional Teaching Skills for the Work of Undergraduate Professors in Psychology Programs. Educación Y Educadores, 21(3), 461–481. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.5

Issue

Section

University pedagogy