Basic Values of the Teaching Staff: An Approach Based on Shalom Schwartz’s Axiological Model

Authors

  • Cristián David Expósito Author Dirección de Estadísticas e Investigaciones Económicas - Gobierno de Mendoza - Argentina Universidad Nacional de Cuyo http://orcid.org/0000-0002-5314-9752

Keywords:

Value system, social values, education, teacher training, higher education

Abstract

Valores básicos del profesorado: una aproximación desde el modelo axiológico de Shalom Schwartz

Valores básicos do professorado: uma aproximação a partir do modelo axiológico de Shalom Schwartz

DOI: 10.5294/edu.2018.21.2.7

Educational axiology is not only a set of inherent and explicit rules with respect to education; it constitutes its very core. What is valuable lies in the essence of the educational act, transcending all formal limits. When we speak of “quality criteria” or standards for teaching, axiology becomes an element that is essential to ensure comprehensive education. In this article, the authors look at the make-up of one’s personal axiological structure, based on a descriptive analysis of the Portrait Values Questionnaire (PVQ) by Shalom Schwartz. A sample of 337 participants, including practicing teachers and those in training, was used to approximate the values that predominate in the composition of a teacher’s identity with respect to values. The authors maintain that the different axiological profiles charted by the PVQ are manifest in each classroom and lend true meaning to the study of values in the field of education. According to the authors, the data obtained in the study shows high levels of reliability and internal consistency in the values analyzed with the Schwartz PVQ. In general, they were able to verify that practicing teachers and those in training are consistent when it comes to self-transcendence, since the values they possess are oriented more towards benevolence and universalism, which are typical of an altruistic or collectivist profile.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristián David Expósito, Dirección de Estadísticas e Investigaciones Económicas - Gobierno de Mendoza - Argentina Universidad Nacional de Cuyo

Dr. Cristián David Expósito

Doctor en Educación por la Universidad Nacional de Cuyo. Profesor en Ciencias de la Educación y Diplomado Universitario en Gestión Educativa por la misma Universidad. Investigador del área de educación de la Dirección de Estadísticas e Investigaciones Económicas (DEIE) del Gobierno de la Provincia de Mendoza - Argentina. Mail: cdexposito@gmail.com

References

Alemán, J. y Woods, D. (2016). Value orientations from the world values survey: How comparable are they crossnationally? Comparative Political Studies, 49(8), 1039-1067. doi: 10.1177/0010414015600458

Almacellas, M. Á. (2013). Salir del laberinto de la profunda crisis de valores. International Studies on Law and Education, 13(14), 111-120. Recuperado de http://www.hottopos.com/isle13/111-120AA.pdf

Amuthavalli, T. G. y Sridevi, M. (2016). A study of the value orientation of degree college students. MIER Journal of Educational Studies, Trends and Practices, 4(2), 262- 271. Recuperado de http://www.mierjs.in/ojs/index.php/mjestp/article/view/80/80

Bernardini, A. (2010). La educación en valores hoy en día: entre conciencia crítica y respuestas constructivas. Innovaciones Educativas, 12(17), 11-22. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5181321

Brezinka, W. (2006). Educació en valors en una societat en crisi de valors. Revista Catalana de Pedagogia, 5, 165-182.

Brinkmann, H. y Bizama, M. (2000). Estructura psicológica de los valores: Presentación de una teoría. Sociedad Hoy, 4, 1-13.

Cano, R. y Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15-27.

Casal, J., Pareja, R. M. y García, M. (2011). Pasado y futuro del estudio sobre la transición de los jóvenes. Papers: Revista de Sociología, 96(4), 1139-1162. doi: 10.5565/rev/papers/v96n4.167.

Castro Solano, A. y Nader, M. (2006). La evaluación de los valores humanos con el Portrait Values Questionnaire de Schwartz. Interdisciplinaria, 23(2), 155-174. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272006000200002

Datler, G., Jagodzinski, W. y Schmidt, P. (2013). Two theories on the test bench: Internal and external validity of the theories of Ronald Inglehart and Shalom Schwartz. Social Science Research, 42(3), 906-925. doi: 10.1016/j. ssresearch.2012.12.009

De Campos, C. B. y Porto, J. B. (2010). Escala de Valores Pessoais validação da versão reduzida em amostra de trabalhadores brasileiros. Psico, 41(2), 208-213. Recuperado de http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/5817

Efremova, M., Panyusheva, T., Schmidt, P. y Zercher, F. (2017). Mixed methods in value research: An analysis of the validity of the Russian version of the Schwartz Value Survey (SVS) Using Cognitive Interviews, Multidimensional Scaling (MDS), and Confirmatory Factor Analysis (CFA). Ask: Research and Methods, 26(1), 3-30. doi: 10.18061/1811/81933

Expósito, C. D. (2018). De la reflexión ideológica a la realidad pedagógica. Apuntes Universitarios, 8(2), 31-48. doi: 10.17162/au.v8i2.192

Expósito, C., Graciela Marsollier, R. y Difabio de Anglat, H. D. (2018). Los valores en educación para una educación sin valores. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2), 1-27. Recuperado de http://files.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/200003736-7c0f57cec2/18.1.38%20Los%20valores%20en%20educaci%C3%B3n%20para%20una%20educaci%C3%B3n%20sin%20valores.pdf

Ferrández, A. y Sarramona, J. (1985). La educación. Constantes y problemática actual. Barcelona: CEAC.

Frondizi, R. (2010). ¿Qué son los valores? (23 ed.) México. Fondo de Cultura Económica.

Gervilla Castillo, E. (1998). Educación y valores. En Filosofía de la educación hoy. Madrid: Dykinson.

González, E. (1977). Fines y valores en la educación actual. Revista de Educación, 250, 137-143.

Hernández-Morales, M. M. y Hernández-Pina, F. (2014). Los valores en la obra de Félix Varela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 173-186. doi: 10.6018/reifop.17.3.204131

Hofstede, G. (1984). Culture’s consequences: International differences in work-related values (vol. 5). Sage.

Ley 10.579/1987, 6 de noviembre, Estatuto del Docente (Magisterio-Maestros). Boletín Oficial de la Provincia de Buenos Aires, 31 de diciembre de 1987.

Ley 13.688/2007, 5 de julio, Ley Provincial de Educación. Deroga Ley 11.612. (Normas-Consejos Escolares). Boletín Oficial de la Provincia de Buenos Aires, 43(25.642), 49.

Peiró, S. y Palencia, E. (2009). Adaptación transcultural del cuestionario The Portrait Values Questionnaire (PVQ), IV versión basada en el modelo de HRQOL instruments. Revista Educación en Valores, 1(11), 9-17.

Peñacoba-Arribas, A. y Cruz-Vera, D. S. (2016). El declive de la educación de la voluntad: problemática y tendencias educativas. Educación y Educadores, 19(3), 439-457. doi: 10.5294/edu.2016.19.3.7

Ratnam, T. V. K. (2015). Essential Principles for Quality Education. Editorial Board, 4(5), 19.

Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Nueva York: Free Press.

Ros, M., y Schwartz, S. H. (1995). Jerarquía de valores en países de la Europa occidental: Una comparación transcultural. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 69, 69-87.

Rosenthal, R. y Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom. The urban review, 3(1), 16-20.

Rossini, V. y Peiró-i-Gregòri, S. (2015). Educación en valores en la escuela italiana y española, desde la perspectiva de educar ciudadanos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 113-125.

Schwartz, S. y Barnea, M. (1995). Los valores en las orientaciones políticas. Aplicaciones a España, Venezuela y Méjico. Psicología Política, 11, 15-40.

Schwartz, S. y Bilsky, W. (1990). Toward a theory of the universal content and structure of values Extensions and cross-cultural replications. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 878-891.

Schwartz, S. (1990). Individualism-collectivism: Critique and proposed refinements. Journal of Cross-cultural Psychology, 21(2), 139-157.

Schwartz, S. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical test in 20 countries. En M. Zanna (ed.), Advances in experimental social psychology, 25, 1-65

Schwartz, S. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues, 50(4), 19-45.

Schwartz, S. (1996). Value priorities and behavior: Applying. The psychology of values: The Ontario Symposium, 8, 119-144.

Schwartz, S. H. (2005). Basic human values: Their content and structure across countries. En A. Tamayo y J. B. Porto (eds.), Valores e comportamento nas organizações (pp. 21-55). Petrópolis: Vozes.

Schwartz, S. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 11. doi: 10.9707/2307-0919.1116

Schwartz, S., Lehmann, A. y Roccas, S. (1999). Multimethod probes of basic human values. En J. Adamopoulos y Y. Kashima (eds.), Social Psychology and Cultural Context: Essays in Honor of Harry C. Triandis (pp. 107-123). Newbury Park, CA: Sage.

Schwartz, S., Melech, G., Lehman, A., Burgess, S., Harris, M. y Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(5), 519-542. doi: 10.1177/0022022101032005001

Schwartz, S., Sagiv, L. y Boehnke, K. (2000). Worries and values. Journal of Personality, 68(2), 309-346. doi: 10.1111/1467-6494.00099

Smith, P. B., Dugan, S. y Trompenaars, F. (1996). National culture and the values of organizational employees: A dimensional analysis across 43 nations. Journal of Cross-cultural Psychology, 27(2), 231-264.

Triandis, H. C. (1995). Individualism y collectivism. Boulder, CO: Westview. Vélez-Ramírez, A. (2008). La adquisición de hábitos como finalidad de la educación superior. Educación y Educadores, 11(1), 167-180. Recuperado de: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/723/1701

Zlobina, A., Basabe, N. y Páez, D. (2008). Las estrategias de aculturación de los inmigrantes su significado psicológico. Immigrants’ acculturative strategies Their psychological meaning. Revista de Psicología Social, 23(2), 143-150. doi: 10.1174/021347408784135760

Zubieta, E., Fernández, O. y Sosa, F. (2012). Bienestar, valores y variables asociadas. Boletín de Psicología, 106, 7-27.

Published

2018-10-04

How to Cite

Expósito, C. D. (2018). Basic Values of the Teaching Staff: An Approach Based on Shalom Schwartz’s Axiological Model. Educación Y Educadores, 21(2), 307–325. Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/8779

Issue

Section

Educational theory