Good Teachers. A View from Parents and Guardians
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.1Keywords:
Educational quality, teacher qualifications, teaching performance, educational evaluation, teacher evaluation, family, educationAbstract
Los buenos profesores en la mirada de padres y apoderados
Os bons professores. Um olhar a partir dos pais e responsáveis legais
The aim of this study is to understand what it means to be a “good teacher” for parents and guardians in a vulnerable school in Santiago de Chile (Chile), from the identification and description of the characteristics of this relevant educational actor. A qualitative methodology with a phenomenological approach was used to analyze the discourses of 20 families. Based on in-depth interviews and a discussion group, when it comes to conceptualizing and characterizing a good teacher, parents value their human dimension. This should be complemented with professional and affective components that allow for empathic relationships with others, building trust and formative support in upbringing their children. Parents seek to feel at ease about the present and future of their children and, for this, they need the presence of good teachers who balance human and professional aspects in the act of educating.
Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigo
Pérez-Norambuena, S. y Linzmayer-Gutiérrez, L. (2018). Los buenos profesores en la mirada de padres y apoderados. Educación y Educadores, 21(3), 373-387. DOI: 10.5294/edu.2018.21.3.1
Recibido: 30/05/2018
Aceptado: 15/11/2018
Downloads
References
Acevedo, C., Valenti, G. y Aguiñaga, E. (2017). Gestión institucional, involucramiento docente y de padres de familia en escuelas públicas de México. Calidad en la Educación, 46, 53-95. DOI: 10.4067/S0718-45652017000100053
Barber, M. y Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Preal. 41, 1-48. Recuperado de http://www.oei.es/pdfs/documento_preal41.pdf
Birch, S. y Ladd, G. (1997). The teacher–child relationship and children’s early school adjustment. Journal of School Psychology, 35, 61-79. DOI: 10.1016/S0022-4405(96)00029-5
Bloom, B. (1981). All our children learning. Nueva York: McGraw-Hill.
Bransford, J., Darling-Hammond, L.y Lepage, P. (2005). What teachers should learn and be able to do. En L. Darling-Hammond y J. Bransford (eds.), Preparing teachers for a changing world (pp. 1-39). San Francisco: Jossey Bass.
Bruns, B. y Luque, J. (2015). Great teachers: How to raise student learning in Latin America and the Caribbean. Washington: Banco Mundial.
Chetty, R., Friedman, J. y Rockoff, J. (2014). Measuring the impacts of teachers I: Evaluating bias in teacher value-added estimates. American Economic Review, 104(9), 2593-2632. DOI: 10.3386/w19423
Chomsky, N. (2001). La (Des)educación. Barcelona: Crítica.
Day, C. (2006). Pasión por enseñar. Madrid: Narcea.
Day, C. y Gu, Q. (2012). Profesores: vidas nuevas, verdades antiguas. Madrid: Narcea.
Darling-Hammond, L. (2001). El derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos. Barcelona: Ariel.
Friedrich, D. (2014). “We brought it upon ourselves”: University-based teacher education and the emergence of boot-camp-style routes to teacher certification. Education Policy Analysis, 22, 2. DOI: 10.14507/epaa.v22n2.2014
Fredriksen, K. y Rhodes, J. (2004). The role of teacher relationships in the lives of students. New Directions for Youth Development, 103, 45-54. DOI: 10.1002/yd.90
Freire, P. (1990). La naturaleza política de la educación. Cultura, poder y liberación. Barcelona: Paidós.
Freire, P. (2004). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI.
Garcallo, B., Sánchez, F., Ros, C. y Ferreras, A. (2010). Estilos docentes de los profesores universitarios. La percepción de los alumnos de los buenos profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 51(4), 1-16. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1826
Gordon, R., Kane, T. y Steiger, D. (2006). Identifying effective teachers using performance on the job. Washington: Brookings Institution.
GTD-PREAL. (2009). Así opinan los padres sobre los docentes. Boletín Electrónico GTD-PREAL. 36, 1-50. Recuperado de http://www.preal.org/Grupo.asp?Id_Grupo=5&Id_Seccion=36
Guba, E. y Lincon, Y. (2002). Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. En V. A. Deuman y J. A. Haro (eds.), Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. (pp. 113-145). Hermosillo: El Colegio de Sonora.
Hargreaves, A. (1999). Cuatro edades del profesionalismo y aprendizaje profesional. En B. Avalos y M. E. Nordenflycht (eds.), La formación de profesores. Perspectiva y experiencias. Santiago: Santillana.
Jennings, P. y Greenberg, M. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491-525. DOI: 10.3102/0034654308325693
Kriewaldt, J. (2015). Strengthening learners’ perspectives in professional standards to restore relationality as central to teaching. Australian Journal of Teacher Education, 40(8). Recuperado de http://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2490&context=ajte
Kukla-Acevedo, S. (2009). Do teacher characteristics matter? New results on the effects of teacher preparation on student achievement. Economics of Education Review, 28, 49-57. DOI: 10.1016/j.econedurev.2007.10.007
López, R., Delessert, E. y Pérez, S. (2011). Coaching para profesores. Perfil del profesional del siglo XXI. Chile: Editorial Jurídica de Santiago.
López, S. (2010). Las complejidades emergentes en las historias de vida de los “buenos profesores”. Polis, 9(25), 255-267. Recuperado de http://journals.openedition.org/polis/465
López, S. (2003). Construcción sociocultural de la profesionalidad docente: estudio de casos de profesores comprometidos con un proyecto educativo. (Tesis Doctoral), Departamento de Didáctica, Universitat de Valencia, España.
Luckner, A. y Pianta, R. (2011). Teacher student interactions in fifth grade classrooms: Relations with children’s peer behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 32(5), 257-266. DOI: 10.1016/j.appdev.2011.02.010
Mackenzie, D. (1983). Research for school improvement: An appraisal of some recent trends. Education Research, 12(4), 5-17. DOI: 10.3102/0013189X012004005
Marchesi, A. y Pérez, E. (2005). Opinión de las familias sobre la calidad de la educación. Madrid: Centro de Innovación Educativa – Fuhem.
Maturana, H. (1995). Formación humana y capacitación. Santiago: Unicef/Dolmen.
Merellano, E., Almonacid, A., Moreno, A. y Castro C. (2016). Buenos docentes universitarios: ¿Qué dicen los estudiantes? Educação e Pesquisa, 42(4), 937-952. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29848830005
Mineduc (2003). Marco para la Buena Enseñanza. Santiago de Chile.
MORI-CERC (2017). Barómetro de la política en Chile. MORI. Recuperado de: http://morichile.cl/wp-content/uploads/2017/10/Informe-de-prensa-barometro-pol-set-2017.pdf
Murillo, F. (2003). El movimiento de investigación de eficacia escolar. Bogotá: Convenio Andrés Bello - Centro de Investigación y Documentación Educativa.
Murillo, F. (2007). Investigación iberoamericana sobre eficacia escolar. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Radel, R., Sarrazin, P., Legrain, P. y Wild, C. (2010). Social contagion of motivation between teacher and student: Analyzing underlying processes. Journal of Educational Psychology, 102, 577-587. DOI: 10.1037/a0019051
Raufelder, D. (2007). Von Machtspielen zu Sympathiegesten. Marburgo: Tectum.
Raufelder, D., Nitsche, L., Breitmeyer, S. y Kebler, S. (2016). Students’ perception of “good” and “bad” teachers—Results of a qualitative thematic analysis with German adolescents. International Journal of Educational Research, 75, 31-44. DOI: 10.1016/j.ijer.2015.11.004
Rivkin, S., Hanushek, E., y Kain, J. (2005). Teachers, schools and academic achievement. Econometrica, 73, 417-458. Recuperado de https://econ.ucsb.edu/~jon/Econ230C/HanushekRivkin.pdf
Roa-Tampe, K. A. (2017). La evaluación docente bajo la óptica del desarrollo profesional: el caso chileno. Educación y Educadores, 20(1), 41-61. DOI: 10.5294/edu.2017.20.1.3
Román, M. (2010). La voz ausente de estudiantes y padres en la evaluación del desempeño docente. Preal. 49, 1-30. Recuperado de: www.cide.cl/documentos/preal_49_MR.pdf
Rogers, C. (2004). Grupos de encuentro. Argentina: Amorrortu.
Rosenshine, B. y Stevens, R. (1986). Teaching functions. En M. C. Wittrock (ed.), Handbook of Research on Teaching (3 ed., pp. 376-391). Nueva York: Macmillan.
Rubin, H. y Rubin, I. (1995). Qualitative interviewing: the art of hearing data. Londres: Sage.
Sahlberg, P. (2013). El cambio educativo de Finlandia. ¿Qué puede aprender el mundo? Buenos Aires: Paidós.
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.
Sánchez, A., Reyes, F. y Villarroel, V. (2016). Participación y expectativas de los padres sobre la educación de sus hijos en una escuela pública. Estudios Pedagógicos, 42(3), 347-367. DOI: 10.4067/S0718-07052016000400019
Unesco (2007). Educación de calidad para todos. Un asunto de derechos humanos. Santiago de Chile: Unesco-Prelac.
Unesco (1990). Declaración Mundial sobre educación para todos. Jomtien, Tailandia.
Unicef (2004). Contactos: Boletín Informativo para Centros de Padres No. 9. Santiago de Chile: Unicef - Cide.
Vain, P. D. (2009). Escuela, Estado y familia. Un pacto por redefinir. Educación, Lenguaje y Sociedad, 6, 329-344. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n06a17vain.pdf
Vaillant, D. (2008). Algunos marcos referenciales en la evaluación del desempeño docente. Revista Iberoamericana Evaluación Educativa, 1(2), 7-22. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/4663
Valles, M. (2007). Técnicas cualitativas de investigación. Madrid: Síntesis.
Winters, M. (2012). Teachers matter. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.