Tendencias de investigación en los posgrados de gestión educativa en América Latina
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.3Keywords:
Higher education, university education, postgraduate education, postgraduate courses, university research, academic management, educational management, Latin AmericaAbstract
Research Trends in Educational Management Graduate Programs in Latin America
Tendências de pesquisa nas pós-graduações de gestão educativa na América Latina
This article shows research trends in master’s and Ph.D. programs in educational management in Latin America by reviewing the research lines of the top twelve universities in 2017, according to the Quacquarelli Symonds (QS) Ranking. Results reveal academic management as the main trend, followed by community and executive management and, lastly, administrative and financial management.
Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigo
Bartel-Narváez, M. P., Viloria-Escobar, J. de J. y Sánchez-Buitrago, J. O. (2019). Tendencias de investigación en los posgrados de gestión educativa en América Latina. Educación y Educadores 22(2), 215-233. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.3
Recibido: 23/08/2018
Aceptado: 13/05/2019
Downloads
References
Amanchukwu, R. N., Stanley, G. J. y Ololube, N. P. (2015). A review of leadership theories, principles and styles and their relevance to educational management. Management, 5(1), 6-14. Recuperado de http://article.sapub.org/10.5923.j.mm.20150501.02.html
Ardashkin, I. (2015). Philosophy of Education as a Social Development Factor: World Trends and Prospects for Russia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 166(7), 277-286. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.524
Barrios, M. (1990). Criterios y estrategias para la definición de líneas de investigación y prioridades para su desarrollo. Mimeografiado. Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Başarı, G., Aktepebaşı, A., Yağcı, E. y Akdağ, Ş. (2017). Postgraduate thesis assessment in educational management supervision and planning. Procedia Computer Science, 120, 887-892. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.322
Botero Chica, C. A. (2009). Cinco tendencias de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 49(2), 1-11. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2100
Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina: la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B. Em Aberto, 19(75). Recuperado de http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2167/
Castro Sáez, B. (2001). La organización educativa: una aproximación desde la complejidad. Estudios pedagógicos, (27), 97-110. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1735/173513844007.pdf
Cerda, H. (2004). Hacia la construcción de una línea de investigación (Seminario-Taller). Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia.
Connolly, M., James, C. y Fertig, M. (2017). The difference between educational management and educational leadership and the importance of educational responsibility. Educational Management Administration & Leadership, 20(20), 1-6. DOI: https://doi.org/10.1177/1741143217745880
Deslauriers, J. (2004). Investigación Cualitativa: Guía Práctica. Rudecolombia. Pereira: Papiro.
Díaz Domínguez, T. y Alemán, P. (2008). La educación como factor de desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 23, 1-15. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/149
Dumciuviene, D. (2015). The Impact of Education Policy to Country Economic Development. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191(2), 2427-2436. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.302
Farfán-Tigre, A., Mero, O. y Sáenz, J. (2016). Consideraciones generales acerca de la gestión educativa. Dominio de las Ciencias, 2(4), 179-190. Recuperado de https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/225
Gamage, D. (2006). Professional Development for Leaders and Managers of Self-Governing Schools. Suiza: Springer.
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P. y Trow, M. (2014). La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Tecnología y Construcción, 28(2), 90-105. Recuperado de http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_tc/article/view/8400
González-Acuña, E. L. (2017). Gestión de la identidad pedagógica organizacional: En busca de coherencia y unidad de la intencionalidad formativa. En Vida simbólica en las Organizaciones (pp. 51-92). Colección Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina, No. 1. Perspectivas de análisis. México: Hess.
Graffe, G. J. (2002). Gestión educativa para la transformación de la escuela. Revista de Pedagogía, 23(68), 495-517. Recuperado de http://saber.ucv.ve/bitstream/123456789/5355/1/Graffe%2C%20G.%20Gesti%C3%B3n%20educativa%20%20para%20la%20transformaci%C3%B3n%20de%20la%20escuela.%20Revista%20de%20Pedagog%C3%ADa%20N%C2%B0%2068%202002.PDF
Hernández, A. (2016). Aproximación teórica a modelo de cambio planeado de gestión organizacional para la innovación educativa desde la Teoría de la Complejidad y Empowerment. Educ@ción en Contexto, 2, 182-198.
Jedaman, P., Buaraphan, K., Pimvichai, J., Yuenyong, C. y Jeerasombat, S. (2019). Educational management in transition of science: Policies and strategic leaders for sustainable education 4.0 in the 21st century science classroom. AIP Conference Proceedings, 2081(1). DOI: https://doi.org/10.1063/1.5094020
Kangjuan, Lv, Anyum Y., Siyi, G., Maoguo, W. y Xiaohong, X. (2017). Impacts of educational factors on economic growth in regions of China: a spatial econometric approach. Technological and Economic Development of Economy, 23(6), 827-847. DOI: https://doi.org/10.3846/20294913.2015.1071296
López-Paredes, M. A. (2017). La gestión pedagógica. Apuntes para un estudio necesario. Dominio de las Ciencias, 3(1), 201-215. Recuperado de https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/384
López-Yáñez, J. (2009). Abriendo la caja negra. Una perspectiva sistémica sobre el cambio en las organizaciones educativas. Revista de Educación, 5, 139-155. Recuperado de http://hdl.handle.net/11441/34071
MEN - Ministerio de Educación Nacional (2008). Guía para el mejoramiento institucional. De la autoevaluación al plan de mejoramiento. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article 177745.html?_noredirect=1
MEN - Ministerio de Educación Nacional. (2013). Sistema Colombiano de Formación de Educadores y Lineamientos de Política. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/w3-propertyvalue-48466.html
Morillo, J. P. y González, A. I. (2016). Evaluación teórico-práctica de la Maestría en Ciencias de la Información. Mención: Gerencia del conocimiento. Revista Venezolana de Gerencia, 21(73). Recuperado de http://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/21061
Murcia, N. y Jaramillo, L. (2000). La investigación cualitativa. La investigación etnográfica. Armenia: Kinesis.
Ortiz, E. A. (2012). La interdisciplinariedad en las investigaciones educativas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 1, 1-12.
Palumbo, R. y Manna, R. (2019). Making educational organizations able to change: a literature review. International Journal of Educational Management, 33(4), 734-752. DOI: https://doi.org/10.1108/IJEM-02-2018-0051
Perines, H. y Murillo, F. J. (2017). ¿Cómo mejorar la investigación educativa? Sugerencias de los docentes. Revista de la Educación Superior, 46(181), 89-104. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.11.003
Polo, M. y Liñán, C. (2017). El proyecto educativo institucional-PEI: Una mirada desde la gestión directiva. En Prácticas y realidades de las organizaciones educativas (pp. 83-117). Colección Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina, No. 1. Perspectivas de análisis. México: Hess.
Portugal, J. (2013). La gestión educativa: Una visión hacia la formación docente. Revista Motricidad y Persona, 12, 33-40.
Rico, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia, 12(1), 55-70. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/sph/v12n1/v12n1a04.pdf
Rodríguez, Á. (2017a). Las concepciones del liderazgo educativo a partir de las voces de los actores sociales de la gestión educativa en la organización escolar. En Prácticas y realidades de las organizaciones educativas (pp. 223-260). Colección Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina, No. 1. Perspectivas de análisis. México: Hess.
Rodríguez, Á. (2017b). Praxis de liderazgo en la gestión educativa de la organización escolar: Una mirada reflexiva desde los directivos docentes y docentes. En Prácticas y realidades de las organizaciones educativas (pp. 261-299). Colección Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina, No. 1. Perspectivas de análisis. México: Hess.
Rodríguez, E. (2016). Formación para la función directiva escolar en la zona 8. Un análisis a partir de las percepciones de los directores. Yachana, 5(2), 105-117. Recuperado de http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/382
Sánchez, J., Linero, D. y Martínez, M. (2014). Ocultamiento del discurso pedagógico frente al discurso administrativo en la gestión de las organizaciones educativas. Clío América, 8(15), 36-46. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/828
Sánchez, J., Sánchez, I. y Viloria, J. (2016). Problemas y necesidades en la gestión de las organizaciones educativas: implicaciones para la formación avanzada de los docentes y directivos docentes del departamento del Magdalena. En: R. Muñoz, Administración y estudios organizacionales. Complementariedades y contradicciones. Medellín: Red Pilares.
Sánchez, J., Sánchez, I. y Viloria, J. (2017). Expectativas de formación avanzada en el campo de la gestión educativa: una lectura desde las voces de directivos docentes en el departamento del Magdalena, Colombia. En Territorio y organizaciones (pp. 21-59). Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina, No. 1. Perspectivas de análisis. México: Hess.
Sánchez, J. (2009). La resignificación: un método para transformar las prácticas de gestión en las instituciones educativas. Praxis, 5(1), 183-200. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/98
Sánchez, J. (2012). La constitución del objeto de estudio de la Línea de Investigación sobre Administración y Desarrollo de los Sistemas Educativos. Doctorado en Ciencias de la Educación Universidad del Magdalena. Santa Marta: Rudecolombia.
Sánchez, J. O., Rúa, J. C. y Ternera, L. E. (2018). Competencias de los directivos docentes para la transformación de las instituciones educativas en organizaciones escolares inteligentes. Clío América, 12(24). Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/2650
Santos, A. (2008). Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação, 13(37), 71-83.
Santos, M. (2015). Las feromonas de la manzana: El valor educativo de la dirección escolar. Barcelona: Graó.
Ramírez-Solis, C. R., García-Ramírez, E. E. y Cruel-Angulo, J. P. C. (2017). Gestión educativa y desarrollo social. Dominio de las Ciencias, 3(1), 378-390. Recuperado de http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/801
Tarragó, F. R. y Wilson, A. E. (2014). Educational Management Challenges for the 21st Century. En Key Competencies in the Knowledge Society (pp. 389-400). Berlín-Heidelberg: Springer.
Tejada, J. (2000). La educación en el marco de una sociedad global: algunos principios y nuevas exigencias. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado 4(1), 1-13.
Tello, C. (2008). Gestionar la escuela en Latinoamérica. Gestión educativa, realidad y política. Revista Iberoamericana de Educación, 46(6), 149-156. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2024
Valcarce, M. (2011). De la escuela integradora a la escuela inclusiva. Innovación Educativa, 21, 119-131. Recuperado de http://hdl.handle.net/10347/6228
Vidal-Ledo, M., Durán-García, F. y Pujal-Victoria, N. (2008). Gestión educativa. Educación Médica Superior, 22(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412008000200012
Yangali, J., Rodríguez, J., Vásquez, M. y Chahuara, J. (2018). La relación de la toma de decisiones y la gestión educativa en docentes gestores de la universidad. Innova. Research Journal, 3(8.1), 60-76. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.758
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.