Juegos de negociación: estrategia para formación de competencias ciudadanas en universitarios
DOI:
https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.7Keywords:
Colombia, competency education, social qualifications, university student, university pedagogy, UIS, Universidad Industrial de SantanderAbstract
Negotiation Games: A Strategy for Developing Citizen Skills in University Students
Jogos de negociação: estratégia para formar competências cidadãs em universitários
Citizen skills are those necessary to exercise, defend, and disseminate rights, participate in politics, and critically understand society, its institutions, and rules. To develop these skills comprehensively, the Negotiation Games Workshop proposes a series of challenges that make the student the actor responsible for their learning when analyzing and solving social problems. Based on a qualitative assessment, the research team seeks to answer the question about the effectiveness of such a workshop in developing citizen skills in a group of university students. The study shows a positive impact of the workshop on learning skills such as multiperspectivism and systemic thinking.
Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigo
Núñez, S. N., Zambrano, A. M., Palacio, L. A. y Maldonado, J. F. (2020). Juegos de negociación: estrategia para formación de competencias ciudadanas en universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 291-308. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.7
Recibido: 27/01/2020
Aceptado: 06/04/2020
Publicado: 04/08/2020
Financiación: este artículo hace parte de los resultados de los proyectos de investigación “Formación en competencias ciudadanas en educación superior” código 8265, financiado por el Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación y la Universidad Industrial de Santander; y “Filosofía moral experimental para la formación de competencias ciudadanas” código 2403, financiado por la Universidad Industrial de Santander.
Downloads
References
Banco Mundial (2018). Informe sobre el desarrollo mundial 2018: Aprender para hacer realidad la promesa de la educación, cuadernillo del “Panorama general”. BM. http://iin.oea.org/pdf-iin/RH/docs-interes/2019/Informe-sobre-el_Desarrollo-Mundial-2018.pdf
Berg, J., Dickhaut, J. y McCabe, K. (1995). Trust, reciprocity, and social history. Games and Economic Behavior, 10, 122-142. https://doi.org/10.1006/game.1995.1027
Cabrera, F. (2007). Elaboración y evaluación de programas de educación para la ciudadanía. Bordón. Revista de Pedagogía, 59(2), 375-400. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36531
Campos, G. y Lule, N. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Revista Xihmai, 13, 45-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3979972
Chaux, E., Bustamante, A., Castellanos, M., Jiménez, M., Nieto, AM., Rodríguez, G., Blair, R, Molano, A., Ramos, C. y Velásquez, AM. (2008). Aulas en Paz: 2. Estrategias pedagógicas. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1, 123-145. https://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/ried/article/view/117/197
Chinekesh, A., Kamalian, M., Eltemasi, M., Chinekesh, S. y Alavi, M. (2014). The effect of group play therapy on social-emotional skills in pre-school children. Global Journal of Health Science, 6(2), 163-167. https://doi.org/10.5539/gjhs.v6n2p163
Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299/29900107
Cooper, R., DeJong, D., Forsythe, R. y Ross, T. (1992). Communication in coordination games. Quarterly Journal of Economics, 107(2), 739-771. https://doi.org/10.2307/2118488
Correa, M. (2017). Aproximaciones epistemológicas y conceptuales de la conducta prosocial. Zona Próxima, 27, 1-21. https://doi.org/10.14482/zp.27.10978
Díaz, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.didactic.unam.mx/index.php/op-mpor-recursos/op-mpor-estrategias/13-planeacion-de-secuencias-didacticas.html
Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias Pedagógicas, 16, 221-236. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1951
Fernández, C. (2006). Las competencias en el marco de la convergencia europea: un nuevo concepto para el diseño de programas educativos. Encounters in Theory and History of Education, 7, 131-153. https://doi.org/10.15572/ENCO2006.07
Fernández, C., Baptista, P. y Hernández, R. (2006). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Francisco, A. y Moliner, L. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 69-77. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217015570006.pdf
Fuertes, M. T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 237-258. https://doi.org/10.4995/redu.2011.11228
García Cabrero, B. (2018). Las habilidades socioemocionales, no cognitivas o “blandas”: aproximaciones a su evaluación. Revista Digital Universitaria, 19(6), 1-17. https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a5
Henao, J., Ocampo, A., Robledo, Á. y Lozano, M. (2008). Los grupos juveniles universitarios y la formación ciudadana. Universitas Psychologica, 7(3), 853-867. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/396
Hernández, J. S., Tobón, S. y Guerrero, G. (2016). Hacia una evaluación integral del desempeño: las rúbricas socioformativas. Ra Ximhai, 12(6), 359-376. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=461/46148194025
Herrmann, B., Thöni, C. y Gächter, S. (2008). Antisocial punishment across societies. Science, 319(5868), 1362-1367. https://doi.org/10.1126/science.1153808
ICFES - Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (2018). Guía de orientación Saber 11 2018-II. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/177687/Guia+de+orientacion-saber-11-2018-2.pdf/adfd98fa-d3fc-9645-2cab-fad562caffff
Janoski, T. (1998). Citizenship and civil society: A framework of rights and obligations in liberal, traditional, and social democratic regimes. Cambridge University Press.
Marietto, L. (2018). Observação participante e não participante: Contextualização teórica e sugestão de roteiro para aplicação dos métodos. Revista Ibero-americana de Estratégia, 17(4), 5-18. https://doi.org/10.5585/ijsm.v17i4.2717
Mendieta, L., Chamba, J. y Mieles, M. (2016). Estrategias pedagógicas para la evaluación del estudiante en el nivel superior. Ciencia y Desarrollo, 19(2), 33-42. http://dx.doi.org/10.21503/cyd.v19i2.1300
Merchant, S., Klinger, D. y Love, A. (2018). Assessing and reporting non-cognitive skills: A cross-Canada survey. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 187. https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/cjeap/article/view/43135
Mieles, M. y Alvarado, S. (2012). Ciudadanías y competencias ciudadanas. Estudios Políticos, 40, 53-75. https://www.researchgate.net/publication/262433798_Citizenships_and_Civil_Skills/fulltext/03a96aec0cf2db3db646a041/Citizenships-and-Civil-Skills.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2004). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas (pp. 148-184). MEN.
Moate, R. (2015). Learner-centered pedagogy: considerations for application in a didactic course. The Professional Counselor, 5(3), 379-389. https://doi.org/10.15241/rmm.5.3.379
Monsalve Palacio, D. A., Montoya Martínez, L. C., Naranjo Franco, C. A. y Tabares Duque, J. E. (2009). Senderos para la formación en el ejercicio de las ciudadanías en el Magdalena Medio: una propuesta pedagógica desde la reflexión de los sentidos y territorios locales. [Tesis] Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Ciencias Sociales, Universidad de Antioquia, Colombia. http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/handle/123456789/1768
Moreira, P., Crusellas, L., Sá, I., Gomes, P. y Matias, C. (2010). Evaluation of a manual-based programme for the promotion of social and emotional skills in elementary school children: Results from a 4-year study in Portugal. Health Promotion International, 25(3), 309-317. https://doi.org/10.1093/heapro/daq029
Muñoz, T., Osorio, L. A., Reyes, J. C. y Velandia, L. V. (2013). Diseño de una prueba de competencias ciudadanas en formato digital. [Ponencia] V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología - XX Jornadas de Investigación -Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur, Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Paidós. https://www.aacademica.org/000-054/47.pdf
Ochman, M. y Cantú Escalante, J. (2013). Sistematización y evaluación de las competencias ciudadanas para sociedades democráticas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56), 63-89. https://www.redalyc.org/pdf/140/14025581004.pdf
Palacio, L., Cortés, A. y Muñoz-Herrera, M. (2015). The strategic role of nonbinding communication. Applied Mathematics, 1-11. https://doi.org/10.1155/2015/910614
Palacio, L., Saravia, I. y Vesga, M. (2017). Juegos en el salón de clase: El mercado de los limones. Revista de Economia Institucional, 19(36), 291-311. https://doi.org/10.18601/01245996.v19n36.11
Sá, M. y Serpa, S. (2018). Transversal competences: Their importance and learning processes by higher education students. Education Sciences, 8(3), 126. https://doi.org/10.3390/educsci8030126
Tapias, M. y García, J. (2016). Estilos de aprendizaje y diseño de estrategias didácticas desde la perspectiva emocional del alumnado y del profesorado. Journal of Learning Styles, 9(18), 205-223. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1043
Tejada, J. (2000). Estrategias didácticas para adquirir conocimientos. Revista Española de Pedagogía, 58(217), 491-513. https://dialnet.unirioja.es/metricas/documento/ARTREV/23674
Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 69-82. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409
Zarzar, C. (1983). Diseño de estrategias para el aprendizaje grupal: una experiencia de trabajo. Perfiles Educativos, 1(20), 34-46. https://www.iisue.unam.mx/perfiles/descargas/pdf/1983-1-34-46
Zuta, E., Velasco, A. y Rodríguez, J. (2014). Desarrollo de competencias ciudadanas mediante un curso socialmente responsable. Revista Educación, 23(54), 51-66. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/10520
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educación y Educadores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.