Argument Proficiency: A Key Factor in Teacher Training
DOI:
https://doi.org/10.5294/educ.2021.24.1.2Keywords:
Argumentative competence, skills development, teacher education, teacher training, university curricular plans, Universidad de Caldas, ColombiaAbstract
The article provides elements that prove the need to take action and propose argumentation as a specific high school teacher training content. For this, we conducted a cross-sectional descriptive-correlational study, whose population comprised 314 students from the Bachelor’s degree program in Biology and Chemistry at the Universidad de Caldas, Colombia. Stratified simple random sampling allowed determining the sample size, which was 121 subjects. The study concludes that a lack of clarity in accepting argumentation as a possibility for learning and co-constructing school knowledge, coupled with insufficient classroom efforts focused on conscious and intentional argumentative processes to advance learning, make it essential to include argumentation in curricular structures as a subject matter of teaching and learning.
Downloads
References
Archila, P. A. (2014). La argumentación en la formación de profesores de química: relaciones con la comprensión de la historia de la química. Revista Científica, 18, 50-66. Recuperado de: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/5561/7075
Archila, P. A. (2016). ¿Cómo formar profesores de ciencias que promuevan la argumentación?: Lo que sugieren avances actuales de investigación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(3), 399-432. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/567/56749100009.pdf
Cano, M. I. (2010). Argumentació i construcció del coneixement: Estratègies argumentatives dels estudiants universitaris en situació de debat. [tesis doctoral] Universitat Ramon Llull, Barcelona.
Cochran-Smith, M. y Lytle, S. (2003). Más allá de la certidumbre: adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. En A. Lieberman y L. Millar (eds.), La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación (pp. 65-80). Barcelona: Octaedro. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/283523147_Mas_alla_de_la_certidumbre_adoptar_una_actitud_indagadora_sobre_la_practica
Couso, D., Cadillo, E., Perafán, G. y Adúriz-Bravo, A. (2005). Unidades didácticas en ciencias y matemáticas. Bogotá: Didácticas Magisterio.
Cutrera, G. y Stipcich, S. (2015). La explicación en el aula de ciencias: cómo enseñamos a explicar. Un estudio centrado en el discurso de un docente en formación. En F. Santillán Campos (coord.), Investigación educativa en Latinoamérica (pp. 199-208). México: Centro de Estudios e Investigaciones para el Desarrollo Docente.Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5434993
Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., y Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58. DOI: http://doi.org/10.1177/1529100612453266
Echeverría, P. (2010). El papel de la docencia universitaria en la formación inicial de profesores. Calidad en la Educación, 32, 150-165. Recuperado de: https://doi.org/10.31619/caledu.n32.154
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa (vol. I). Madrid: Taurus.
Hadwin, A. F. y Webster, E. A. (2013). Calibration in goal setting: Examining the nature of judgments of confidence. Learning y Instruction, 24, 37-47. DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2012.10.001
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la investigación (5 ed.). México: McGraw-Hill.
Jiménez-Aleixandre, M. P. (1998). Diseño curricular: indagación y razonamiento con el lenguaje de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 16(2), 203-216. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/28051983_Diseno_curricular_indagacion_con_el_lenguaje_de_las_ciencias
Knuuttila, T. (2005). Models, representation, and mediation. Philosophy of Science, 72, 1261-1271. Recuperado de: https://doi.org/10.1086/508124
Kuhn, D. (1993). Science as argument: Implications for teaching and learning scientific thinking. Science Education, 77, 319-337. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.3730770306
Landazábal, D. y Gamboa, M. (2018). El proceso de argumentación en la formación inicial de docentes: una experiencia mediada por Dígalo y Simas. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Leitão, S. (2000). The potential of argument in knowledge building. Human Development, 6, 332-360. DOI: https://doi.org/10.1159/000022695
Lourenço, A., Abib, M. y Murillo, F. (2016). Aprendendo a ensinar e a argumentar: saberes de argumentação docente na formação de futuros professores de química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 16(2), 295-316. Recuperado de: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4376
Mellado, V. (2001). ¿Por qué a los profesores de ciencias nos cuesta tanto cambiar nuestras concepciones y modelos didácticos? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 40, 17-30. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=118089
Mellado, V. (2010). Formación del profesorado de ciencias y buenas prácticas: el lugar de la innovación y la investigación didáctica. En A. Caamaño, (coord.), Física y química. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 11-30). Barcelona: Grao. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/282815154_Formacion_del_profesorado_y_buenas_practicas_el_lugar_de_la_innovacion_y_la_investigacion_educativa
Molina, M. (2012). Estudio de las emociones en la argumentación infantil. RILL Nueva Época, Prácticas Discursivas a Través de las Disciplinas, 17(1-2) 1-11. Recuperado de: https://www.aacademica.org/maria.elena.molina/28.pdf
Muller, N., y Perret-Clermont, A. N. (2009). Argumentation and education: Theoretical foundations and practices. Nueva York: Springer.
Nelson, T. O. y Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical framework and some new findings. En G. H. Bower (ed.), Thepsychology offearning und motivation (vol. 26, pp. 125-173). San Diego: Academic. DOI: https://doi.org/10.1016/S0079-7421(08)60053-5
Osborne, J. (2009). Hacia una pedagogía más social en la educación científica: el papel de la argumentación. Educación Química, 20(2), 145-154. DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30022-3
Panadero, E. y Alonso-Tapia, J. (2014). How do students self-regulate? Review of Zimmerman’s cyclical model of self-regulated learning. Anales de Psicología, 30(2), 450-462. DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221
Paglieri, F. y Castelfranchi, C. (2010). Why arguing? Towards a costs-benefits analysis of argumentation. Argument y Computation, 1, 71-91. DOI: https://doi.org/10.1080/19462160903494584
Plantin, C. (2011). Les bonnes raisons des émotions. Principes et méthode pour l’analyse du discours émotionné. Berna: Peter Lang.
Ruiz, F. J. (2012). Caracterización y evolución de los modelos de enseñanza de la argumentación en clase de ciencias en la educación primaria. Bellatera, Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/285759
Ruiz, F. (2016). La reflexión sobre la práctica: una herramienta indispensable para movilizar el pensamiento del docente en formación. En M. González, A. Barats y A. Brandi (eds.), Actas del IV Congreso de Docentes de la Naturaleza (pp. 453-460). Madrid: Santillana. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/316659731_la_reflexion_sobre_la_Practica_una_herramienta_indisPensable_Para_movilizar_el_Pensamiento_del_docente_en_formacion#fullTextFileContent
Ruiz Ortega, F. J., Tamayo Alzate, O. E. y Márquez Bargalló, C. (2015). A model for teaching argumentation in science class. Educação e Pesquisa, 41(3), 629-646. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507129480
Ruiz, F., Márquez, C., Badillo, E. y Rodríguez, M. (2018). Desarrollo de la mirada profesional sobre la argumentación científica en el aula de secundaria. Revista Complutense de Educación, 29(2), 35-52. DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.53452
Ruiz F. y Ocampo, L. (2019). Relaciones de cooperación y especialización entre la argumentación y múltiples lenguajes en la clase de ciencias. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 5, 57-72. DOI: https://doi.org/10.1344/did.2019.5.57-72
Sanmartí, N. (2019). La enseñanza y el aprendizaje de la biología mediante el trabajo por proyectos. [Conferencia] X Encuentro Nacional de Experiencias en Enseñanza de la Biología y la Educación Ambiental, V Congreso Nacional de Investigación en Enseñanza de la Biología, Bogotá, Colombia.
Santibáñez, C. (2014). ¿Para qué sirve argumentar?: Problematizando teórica y empíricamente el valor y la función de la argumentación. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 58, 163-205. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CLAC.2014.v58.45474
Schraw, G. y Dennison, R. S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475. DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.1994.1033
Simonneaux, L. (2001). Role-Play or debate to promote students’ argumentation and justification on an issue in animal transgenesis. International Journal of Science Education, 23, 903-927.
Sotomayor, J. E. (2017). Emoción, racionalidad y argumentación en la decisión judicial. Derecho PUCP, 79, 151-190. DOI: https://doi.org/10.18800/derechopucp.201702.008
Sprent, P. y Smeeton, N. C. (2007). Applied nonparametric statistical methods (4 ed.). Boca Ratón, Fl.: Chapman y Hall/CRC. DOI: https://doi.org/10.1007/s11336-010-9166-4
Stipcich, S. (2005). La argumentación en las clases de física. En S. Stipcich, Las disciplinas, las áreas: problemáticas de su enseñanza (pp. 152-156). Argentina: uncpba. (Universidad Nacional de Centro de Provincia de Buenos Aires).
Stipcich, M. S., Islas, M. y Domínguez, A. (2006). El lugar de la argumentación en la formación de profesores de ciencias. Revista Chilena de Educación Científica, 6(1), 67-74.
Sutton, R. E. y Wheatley, K. F. (2003). Teachers’ emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15(4), 327-358. Recuperado de: https://doi.org/10.1023/A:1026131715856
Tezanos, A. (2013). La formación de educadores y la calidad de la educación. Revista Educación y Pedagogía, 14-15, 36-58. Recuperado de: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5579
Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.
Zohar, A. (2007). Science teacher education and professional development. En S. Erduran and M. P. Jiménez-Aleixandre (eds.), Argumentation in science education: Perspectives from class- room-based research (pp. 245-268). Nueva York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6670-2_12
Vianna, D. y Carvalho, A. M. (2000). Formação permanente: a necessidade da interação entre a ciência dos cientistas e a ciência da sala de aula. Ciência y Educação, 6(1), 31-42. Recuperado de: https://doi.org/10.1590/S1516-73132000000100004
Vloet, K. (2009). Career learning and teachers’ professional identity: Narratives in dialogue. En M. Kuijpers y F. Meijers (eds.), Career learning. Research and practice in education (pp. 69-84). Hertogenbosch, Holanda: Euro-Guidance. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/255580655_Career_learning_and_teachers%27_professional_identity_Narratives_in_dialogue
Zimmerman, B. J. y Moylan, A. R. (2009). Self-regulation: Where metacognition and motivation intersect. En D. J. Hacker, J. Dunlosky y A. C. Graesser (eds.), Handbook of metacognition in education (pp. 299-315). Nueva York: Routledge. Recuperado de: https://ssrlsite.files.wordpress.com/2017/11/routledgehandbooks-9780203876428-chapter16-zimmerman.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educación y Educadores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.