Teaching Practice of Pre-service Teachers as a Situated Social Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.2.3

Keywords:

Practice architecture, second language instruction, preservice teacher education, teaching practice, know-how transfer, knowledge transfer

Abstract

Transfer has been little studied in the teaching practice period of preservice language teachers from frameworks that conceive it as a social practice with an architecture. This study looks into transfer as a situated social practice. It presents the results of qualitative research in which 389 preservice teachers from 16 cohorts of the foreign language undergraduate program provided a self-assessment at the end of their teaching practice. The students completed their practice as English and French teachers at a private university in Bogotá (Colombia) between 2009 and 2016. The coaxial analysis of narrative events found that transfer goes beyond the dichotomous theory/practice view and is perceived as a situated social practice within practice architectures comprising 1) shared theoretical discursive modes and resistance discursive modes, 2) ways of doing as a transformation from experience in practice, and 3) ways of relating, where curricular agents participating in the practice play a significant role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Antonio Chala Bejarano, Pontificia Universidad Javeriana

Magíster en Enseñanza de Lenguas Extranjeras de la Universidad Pedagógica Nacional. Licenciado en Fililogía e Idiomas-Inglés de la Universidad Nacional de Colombia.  Profesor Asistente del Departamento de Lenguas de la Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.

References

Alquézar, M. y Buzeki, M. (2017). Saber y hacer: evaluación de la transferencia de conocimientos didácticos a la práctica docente. Praxis Pedagógica, 17(20), 63-84. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.17.20.2017.63-84

Ariza, A. y Viáfara, J. J. (2009). Interweaving autonomous learning and peer tutoring in coaching EFL student-teachers. Profile. Issues in Teachers’ Professional Development, 11(2), 85-104. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/prf/v11n2/v11n2a07.pdf

Baldwin, T. y Ford, J. (1988). Transfer of training: A review and directions for future research. Personnel Psychology, 41(1), 63-105. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x

Bransford, J., Brown, A. L. y Cocking, R. R. (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington: National Academy Press. http://www.csun.edu/~SB4310/How%20People%20Learn.pdf

Calik, M. y Aytar, A. (2013). Investigating prospective primary teachers’ pedagogical content knowledge of “effect of human on environment” subject in the process or teaching practice. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(3), 1599-1605. DOI: https://doi.org/10.12738/estp.2013.3.1649

Cano, E. (2016). Factores favorecedores y obstaculizadores de la transferencia de la formación del profesorado en Educación Superior. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 133-150. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2016.14.2.008

Castañeda-Peña, H., Rodríguez-Uribe, M., Salazar-Sierra, A. y Chala-Bejarano, P. (2016). Eventos narrativos, comunidades y arquitecturas de práctica docente: Formación inicial de profesores de inglés y francés. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Castellanos Jaimes, J. (2013). The role of English pre-service teachers’ beliefs about teaching in teacher education programs. Profile. Issues in Teachers’ Professional Development, 15(1), 195-206. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1657-07902013000100012ylng=enytlng=en.

Chalmers, D. y Gardiner, D. (2015). The measurement and impact of university teacher development programs. Educar, 51(1), 53-80. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.655

Cormier, S. H. y Hagman, J. D. (1987). Introduction. En S. H. Cormier y J. D. Hagman (eds.), Transfer of learning. Contemporary research and applications (pp. 1-8). Alexandria, VA: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-188950-0.50007-2

De Laurentis, C. (2013). Estudiantes narrando sus clases: relatos en el profesorado de inglés de la UNMDP. Revista de Educación, 4(6), 231-248. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/762/779

Díaz, C. y Bastías, C. (2013). Los procesos de mentoría en la formación inicial docente. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 9(2), 301-315. Recuperado de: http://scielo.iics.una.py/pdf/riics/v9n2/v9n2a09.pdf

Ditchburn, G. M. (2015). Remembering reflection in pre-service teachers’ professional experience. Australian Journal of Teacher Education, 40(2). DOI: https://doi.org/10.14221/ajte.2015v40n2.7

Euler, D. (2015). Mejorar las competencias docentes del profesorado universitario es necesario, pero la innovación sostenible requiere algo más. Educar, 51(1), 149-165. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.640

Feixas, M., Durán, M. M., Fernández, I., Fernández, A., García San Pedro, M. J. ... y Lagos, P. (2013). ¿Cómo medir la transferencia de la formación en educación superior?: El Cuestionario de Factores de Transferencia. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 219-248. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5527

Feixas, M., Fernández, A., Lagos, P., Quesada C. y Sabaté, S. (2013). Factores condicionantes de la transferencia de la formación docente en la universidad: un estudio sobre la transferencia de las competencias docentes. Infancia y Aprendizaje, 36(3), 401-416. DOI: https://doi.org/10.1174/021037013807533034

Feixas, M., Lagos, P., Fernández, I. y Sabaté, S. (2015). Modelos y tendencias en la investigación sobre efectividad, impacto y transferencia de la formación docente en educación superior. Educar, 51(1), 81-107. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.695

Fernández Cruz, M. (2012). Aportes de la aproximación biográfico-narrativa al desarrollo de la formación y la investigación sobre formación docente. Revista de Educación, 4(4), 11-36. Recuperado de: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/82/14

Fleishman, E. A. (1987). Foreword. En S. M. Cormier y J. D. Hagman (eds.), Transfer of learning. Contemporary research and applications (pp. xi-xvii). San Diego: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-188950-0.50005-9

Flores, C. (2019). Beginning teacher induction in Chile: Change over time. International Journal of Educational Research, 97, 1-12. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.06.001

Hardy, I. (2010). Academic architectures: academic perceptions of teaching conditions in an Australian university. Studies in Higher Education, 35(4), 391-404. DOI: https://doi.org/10.1080/03075070903082334

Hattie, J. y Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. DOI: https://doi.org/10.3102/003465430298487

Hemmings, B., Kemmis, S. y Reupert, A. (2013). Practice architectures of university inclusive education teaching in Australia. Professional Development in Education, 39(4), 470-487. DOI: https://doi.org/10.1080/19415257.2013.796293

Holton III, E. F., Bates, R. A. y Ruona, W. E. (2000). Development of a generalized learning transfer system inventory. Human Resource Development Quarterly, 11(4), 333-360. DOI: https://doi.org/10.1002/1532-1096(200024)11:4%3C333::AID-HRDQ2%3E3.0.CO;2-P

Insuasty, E. A. y Zambrano, L. C. (2010). Exploring reflective teaching through informed journal keeping and blog group discussion in the teaching practicum. Profile. Issues in Teachers’ Professional Development, 12(2), 87-105. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/prf/v12n2/v12n2a06.pdf

Kemmis, S. (2009). Understanding professional practice: A synoptic framework. En B. Green (ed.), Understanding and researching professional practice (pp. 19-38). Rotterdam: Sense. DOI: https://doi.org/10.1163/9789087907327_003

Kemmis, S. y Edwards-Groves, C. (2018). Understanding education: History, politics and practice. 1 ed. Singapore: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-6433-3

Kemmis, S. y Mutton, R. (2012). Education for Sustainability (EfS): practice and practice architectures. Environmental Educational Research, 18(2), 187-207. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2011.596929

Kemmis, S., Wilkinson, J., Edwards-Groves, C., Hardy, I., Grootenboer, P. y Bristol, L. (2014). Changing practices, changing education. Singapore: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-4560-47-4

Kirkpatrick, D. L. (1998). Evaluating training programs: The four levels. 2 ed. San Francisco: Berrett-Koehler.

Mahon, K., Francisco, S. y Kemmis, S. (2016). Introduction: Practice theory and the theory of practice architectures. En K. Mahon, S. Francisco y Kemmis, S. (eds.), Exploring education and professional practice: Through the lens of practice architectures (pp. 1-30). Singapore: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-2219-7

Mercado-Varela, M. A., García-López, R. I. y Lozano-Rodríguez, A. (2019). Aportes de un curso en Línea Masivo y Abierto (MOOC) sobre la transferencia del aprendizaje. Formación Universitaria, 12(5), 31-40. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000500031

Molina, M. y López-Pastor, V. (2019) ¿Evalúo cómo me evaluaron en la facultad? Transferencia de la Evaluación Formativa y Compartida vivida durante la formación inicial del profesorado a la práctica como docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 85-101. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.005

Morales Cortés, Y. A. (2016). Unveiling pre-service teachers´ attitudes toward teaching: The role of pedagogical practicums. Profile. Issues in Teachers’ Professional Development, 18(2), 47-61. DOI: https://doi.org/10.15446/profile.v18n2.49591

Napier, A., Huttner-Loan, E. y Reich, J. (2020). Evaluating learning transfer from MOOCs to workplaces: A case study from teacher education and launching innovation in schools. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 45-64. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26377

Olaya Mesa, M. L. (2018). Reflective teaching: An approach to enrich the English teaching professional practice. HOW, 25(2), 149-170. DOI: https://doi.org/10.19183/how.25.2.386

Olsen, J. H. J. (1998). The evaluation and enhancement of training transfer. International Journal of Training and Development, 2(1), 61-75. DOI: https://doi.org/10.19183/how.25.2.386

Pascual-Arias, C., López-Pastor, V. y Hamodi, C. (2019). Proyecto de Innovación Docente: la evaluación formativa y compartida en educación. Resultados de transferencia de conocimiento entre universidad y escuela. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 29-45. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.002

Porta, L., De Laurentis, C. y Aguirre, J. (2015). Indagación narrativa y formación del profesorado: nuevas posibilidades de ruptura y construcción en la identidad docente. Praxis Educativa, 19(2), 43-49. Recuperado de: http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/praxis/v19n2a06porta.pdf

Randall, M. y Thornton, B. (2001). Advising and supporting teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

Reyes Rincón, J. y Plata Peñafort, C. (2018). Construcción de representaciones sociales del docente de lenguas extranjeras acerca de su ejercicio. Signo y Pensamiento, 37(73). DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp37-73.crsd

Schatzki, T. (2002). The site of the social: A philosophical account of the constitution of social life and change. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press.

Schatzki, T., Cetina, K. y Savigny, E. (2001). The practice turn in contemporary theory. Londres: Routledge.

Suárez Flórez, S. A. y Basto Basto, E. A. (2017). Identifying pre-service teachers’ beliefs about teaching EFL and their potential changes. Profile. Issues in Teachers’ Professional Development, 19(2), 167-184. DOI: https://doi.org/10.15446/profile.v19n2.59675

Subedi, B. S. (2004). Emerging trends of research on transfer of learning. International Education Journal, 5(4), 591-599. Recuperado de: https://issat.dcaf.ch/sqi/download/29846/419186/Emerging%20trends%20of%20research%20on%20transfer%20of%20learning.pdf

Torres, F., Romero, L. y Álvarez, C. (2018). Transferencia de aprendizajes desde el aula formal hacia la práctica clínica: una reflexión sobre la formación de fonoaudiólogos en Chile. Revista Chilena de Fonoaudiología, 17, 1-10. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-4692.2018.51526

Viáfara, J. J. (2005). The design of reflective tasks for the preparation of student teachers, Colombian Applied Linguistics Journal, 7, 53-74. DOI: https://doi.org/10.14483/22487085.165

Wallace, M. (1990). Training foreign language teachers: A reflective approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2021-09-30

How to Cite

Chala Bejarano, P. A., Castañeda-Peña, H., Rodríguez-Uribe, M., & Salazar-Sierra, A. (2021). Teaching Practice of Pre-service Teachers as a Situated Social Practice. Educación Y Educadores, 24(2), 221–240. https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.2.3

Issue

Section

University pedagogy