Teaching Circles as a Strategy for Improving Reading Comprehension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.2.5

Keywords:

Interpersonal communication, secondary teacher education, reading, teaching method innovations, teaching practice

Abstract

Reading is an essential process for learning; therefore, elementary education implements multiple programs and strategies to improve it. Teaching Circles are suggested as a structured dialogue between teachers to propose and put into practice strategies to improve reading comprehension. The sample included 11 teachers and 59 students. We measured teachers’ teaching approach and self-efficacy and students’ reading comprehension, taking intelligence as a control variable. The results describe an improvement in teachers’ self-efficacy, interaction components, and the student-centered approach, specifically the Global Comprehension sub-process. We conclude that the strategy can be effective in shifting the teacher-centered perspective; however, teachers’ continuity and commitment and appropriate social context conditions are required for its application.

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Author Biography

Olga Rosalba Rodríguez-Jiménez, Universidad Nacional de Colombia

Psicóloga de la Universidad Nacional, con maestría en Educación de La universidad Javeriana, magister en ciencias del comportamiento y salud, y doctora en Desarrollo psicológico, aprendizaje y educación de la Universidad Autónoma de Madrid.

Docente, investigadora y consultora en Psicometría, métodos cuantitativos en psicología y educación.  Además investiga y diseña procesos de evaluación y mejora escolar,  con énfasis en la construcción  y  análisis estadístico de instrumentos de medición y evaluación del aprendizaje, como en la coordinación de procesos de evaluación masiva con propósitos laborales y, apoya en el diseño, implementación y evaluación de procesos en instituciones educativas.

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Published

2021-09-30

How to Cite

Garcia-Pinilla, J. I., & Rodríguez-Jiménez, O. R. (2021). Teaching Circles as a Strategy for Improving Reading Comprehension. Educación Y Educadores, 24(2), 267–286. https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.2.5

Issue

Section

Pedagogical research