Impact of COVID-19 on Latin American Teachers’ Lifestyles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.1.5

Keywords:

Teacher, communicable disease, lifestyle, pandemic, virus

Abstract

Through an exhaustive analysis, this article systematically identifies and summarizes available scientific evidence related to the impact of COVID-19 on Latin American teachers’ lifestyles. At the end of 2019, the world was shocked by a new version of the already known coronavirus, a respiratory disease that catastrophically affects the lungs of those who contract it. Methodologically, we reviewed various journals with the highest indexing in reliable databases, such as Scielo, Scopus, and BVS, and searched for bibliographic references of secondary and primary research. For the analysis, there was no language ​​or time-space restriction. All papers whose objectives coincided with the impact of COVID-19 on Latin American teachers’ lifestyles were included, and only those unrelated to the study variants were excluded. In brief, the teachers’ lifestyles were affected mainly by their emotional state, causing them stress and anxiety, in addition to some cases of obesity and a sedentary lifestyle due to a lack of physical activity during the lockdown.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abanades Sánchez, M. (2020). Crisis de salud, de bienestar emocional y de competencias para ser un buen docente. Revista de Comunicación y Salud, 10(2), 249-63. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).249-263

Alamo, G. (2020). La vida en tiempos de covid-19. [pdf] Academia.edu.

Aldana-Zavala, J. J. y Rodríguez-Partidas, N. J. (2017). Depresión, ansiedad y estrés por covid-19 en actores educativos. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(6), 2020-22. https://doi.org/10.5688/ajpe816118

Casali, A. y Torres, D. (2021). Impacto del covid-19 en docentes universitarios argentinos: cambio de prácticas, dificultades y aumento del estrés. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 28, e53. https://doi.org/10.24215/18509959.28.e53

Casimiro Urcos, W. H. C., Casimiro Urcos, C. N. Barbachán Ruales, E. A. (2020). Stress, anguish, anxiety and resilience of university teachers in the face of covid-19. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25(esp. 7), 453-64. https://www.redalyc.org/journal/279/27964362053/

Castilla-Gutiérrez, S., Colihuil-Catrileo, R., Bruneau-Chávez, J. y Lagos-Hernández, R. (2021). Carga laboral y efectos en la calidad de vida de docentes universitarios y de enseñanza media. Chakiñan. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 1-14. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1995

Flórez Mantilla, N. A., Barbosa-Chacón, J. W. y Rubio Rodríguez, A. (2017). Búsqueda y recopilación de información: Aportes para el desarrollo de estados del arte. Espacios, 38(47).

Gamboa Suárez, A. A., Hernández Suárez, C. A. y Prada Núñez, R. (2020). Efectos depresivos del aislamiento preventivo obligatorio asociados a la pandemia del Covid-19 en docentes y estudiantes de una universidad pública en Colombia. Psicogente, 24(45), 1-20. https://doi.org/10.17081/psico.24.45.4156

Gómez Rosas, M. A., Camargo Bravo, A., García Jiménez, M. F., Estrada Pérez, J. L., Calderón Murillo, A. y Saucillo Vela, B. (2016). Estilo de vida y problemas de salud de los docentes universitarios. Revista Electrónica de Portales Medicos.com. https://www.revista-portalesmedicos.com/revista-medica/estilo-vida-problemas-salud-docentes-universitarios/

González-Rivas, R. A., Gastélum-Cuadras, G., Velducea Velducea, W., González Bustos, J. B. y Domínguez Esparza, S. (2021). Análisis de la experiencia docente en clases de Educación Física durante el confinamiento por covid-19 en México. Retos, 42. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86242

Hernández Vergel, V. C. Prada Núñez, R. y Hernández Suárez, C. A. (2020). Afectaciones ocupacionales y emocionales derivadas del aislamiento social en tiempos del Covid-19. Redipe, 10(2). https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1214

Inga-Paida, M. I., García-Herrera, D. G., Castro-Salazar, A. Z. y Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Educación y Covid-19: percepciones docentes para enfrentar la pandemia. Koinonía, 5(1), 310. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.785

Iño, W. (2018). Investigación educativa desde un enfoque cualitativo: la historia oral como método. Voces de la Educación, 3(6), 93-110.

Junchaya, V. (2021). Estilo de vida saludable en tiempos de pandemia. Revista Roosevelt, 6(S1). DOI: https://doi.org/10.47186/visct.v6iS1.76

López Hernández, D. y Torres Fonseca, A. (2014). Criterios para publicar artículos de revisión sistemática. Revista de Especialidades Médico-Quirúrgicas, 19(3), 393-99.

Morales, J. et al. (2018). Excess weight and cardiometabolic risk among faculty members at a private university of Lima: Opportunity to build healthy environments. Educación Médica, 19, 256-62. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.08.003

Moreno-Correa, S. M. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14-26. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:S4r5tPytg00J:https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article/download/2290/2863/+&cd=33

OMS (2021). Información básica sobre la covid-19. 28 de mayo. https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19

Oros, L., Vargas Rubilar, N. y Chemisquy, S. (2020). Estresores docentes en tiempos de pandemia: un instrumento para su exploración. Revista Interamericana de Psicología, 54(3), e1421. https://doi.org/10.30849/ripijp.v54i3.1421

Ozamiz-Etxebarria, N., Dosil Santamaría, M., Idoiaga Mondragon, N. y Berasategi Santxo, N. (2021). Estado emocional del profesorado de colegios y universidades en el norte de España ante la covid-19. Revista Española de Salud Pública, 95.

Pinzón, E., Cendales, Y. y Casadiego, R. (2019). Estilos de vida saludables en docentes de la institución educativa la Garita en el año 2018. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1-169.

Reyes, H. (2020). Artículos de revisión. Revista Médica de Chile, 148(1), 103-108. https://doi.org/10.4067/S0034-98872020000100103

Román, F. et al. (2020). Resiliencia de docentes en distanciamiento social preventivo obligatorio durante la pandemia de COVID-19. Journal of Neuroeducation, 1(1), 76-87. https://doi.org/10.1344/joned.v1i1.31727

Travieso, N. (2017). Los resultados científicos en las investigaciones biomédicas: un desafío pendiente. Medisan, 21(5), 611-621.

Semana (2020). ¿Qué han aprendido los docentes de la crisis por el coronavirus? 27 de abril. https://www.semana.com/educacion/articulo/que-han-aprendido-los-docentes-de-la-crisis-por-el-coronavirus/666477/

Unesco (2020). Soporte emocional al docente. [Webinar], 8 de julio. https://es.unesco.org/news/soporte-emocional-al-docente-webinar

Universo (2020). En Ecuador, alumnos y docentes se sienten muy angustiados por pandemia del covid-19; cuatro de cada diez, tensionados. 13 de octubre. https://www.eluniverso.com/guayaquil/2020/10/12/nota/8011690/salud-mental-covid-19-ecuador-alumnos-docentes-angustiados-unicef/

Published

2022-08-31

How to Cite

Morales Santillán, S. R. (2022). Impact of COVID-19 on Latin American Teachers’ Lifestyles. Educación Y Educadores, 25(1), e2515. https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.1.5

Issue

Section

Pedagogía social