Reflexionar para mejorar el acto educativo

Authors

  • Sandra Isabel Sánchez María Teresa Santos y María Victoria Ariza Author

Keywords:

Reflective thinking, humanization of education, critical thinking, teacher formation.

Abstract

Present day circumstances do not allow for careful thinking, either on one’s own actions or on theories in an informationoverloaded context. This paper proposes the exercising of thought and, specially, of reflective thought as a fundamental strategy in teacher formation to attain a change in the school and an improvement in the quality of education. Reflective thought has been dealt with by several disciplines such as philosophy, psychology and pedagogy, as it allows an awareness of one’s own self, knowledge, deficiencies and actions, when applying reasoning and critical analysis on theorization and action, in order to evaluate reality by observing it, relating it, criticizing it so as to draw qualified judgements when using levels until reaching the last one, thus providing creative and effective solutions to its praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Isabel Sánchez María Teresa Santos y María Victoria Ariza

Sandra Isabel Sánchez, Psicóloga; Magíster en Educación, Universidad de La Sabana. Asesora de Investigación en las facultades de Psicología y Educación en la Universidad de La Sabana y en el Postgrado Maestro Siglo XXI, Aspaen, Bogotá. Correo electrónico: sandra.sanchez@unisabana.edu.co

María Teresa Santos, Pedagoga Terapeuta de la Universidad de Madrid, España. Especialista en Dirección de Centros Educativos; Magíster en Educación, Universidad de La Sabana. Asesora Pedagógica de Aspaen y sus centros educativos. Asesora de Proyectos de Investigación en la Especialización en Gerencia Educativa de la Universidad de La Sabana y en el Postgrado Maestro Siglo XXI, Aspaen, Bogotá. Correo electrónico: mariaster@hotmail.com 

María Victoria Ariza, Fonoaudióloga de la Universidad del Rosario. Especialización en Educación y Asesoría Familiar, Universidad de Navarra, España. Magíster en Educación, Universidad de La Sabana.Actualmente es Docente del Gimnasio Iragua y Asesora de Investigación del Postgrado Maestro Siglo XXI,Aspaen, Bogotá. Correo electrónico: maria.ariza@iragua.edu.co

How to Cite

María Teresa Santos y María Victoria Ariza, S. I. S. (2009). Reflexionar para mejorar el acto educativo. Educación Y Educadores, 8, 145–159. Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/572

Issue

Section

Educational theory