¿Qué versión de ciencia se enseña en el aula? Sobre los modelos científicos y la didáctica de la modelación

Authors

  • Adriana Patricia Gallego Torres Author Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, D. C.
  • Rómulo Gallego Badillo Author Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D. C.
  • Royman Pérez Miranda Author Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D. C.

Keywords:

History, epistemology, didactics of science, modelling, interactions.

Abstract

Based on the results obtained in didactic research on the process of scientific model constructions in the classroom, this paper examines the consequences of this process regarding the interactions that the didactics of modelling would generate, given the change introduced by modelling as an emerging intentionality in scientific education. Regarding the construction of models in the classroom, it is specified that the corresponding didactic work is focused on the ones agreed upon by the respective community of specialists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Patricia Gallego Torres, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, D. C.

Doctora en ciencias físicas, Universidad de Valencia, Profesora de la Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, D. C., Colombia.

 

Rómulo Gallego Badillo, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D. C.

Magíster en docencia universitaria, Universidad Pedagógica Nacional, Profesor de la Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D. C., Colombia. Grupo de Investigación Representaciones y Conceptos Científicos (Grupo IREC).

 

Royman Pérez Miranda, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D. C.

Magíster en docencia universitaria, Universidad Pedagógica Nacional, Profesor de la Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, D. C., Colombia. Grupo de Investigación Representaciones y Conceptos Científicos (Grupo IREC).

How to Cite

Gallego Torres, A. P., Gallego Badillo, R., & Pérez Miranda, R. (2009). ¿Qué versión de ciencia se enseña en el aula? Sobre los modelos científicos y la didáctica de la modelación. Educación Y Educadores, 9(1), 105–116. Retrieved from https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/650

Issue

Section

Pedagogical research