Reading Attitudes, Habits and Strategies of Freshmen

Authors

  • Sindy Patricia Cardona Puello Author Dirección para envío de ejemplares: Fundación Universitaria Colombo Internacional-UNICOLOMBO Cartagena de Indias. Avenida Pedro de Heredia. Sector Cuatro Vientos, #31-50 Teléfono: 6517180 (extensión 142) http://orcid.org/0000-0002-9528-4266
  • Alexander Javier Osorio Beleño Author Fundación Universitaria Colombo Internacional-Unicolombo http://orcid.org/0000-0002-4740-8527
  • Amalfi De la Cruz Herrera Valdez Author Fundación Universitaria Colombo Internacional-Unicolombo http://orcid.org/0000-0002-7600-6842
  • José Mario González Maza Author Fundación Universitaria Colombo Internacional-Unicolombo http://orcid.org/0000-0003-4157-410X

DOI:

https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.6

Keywords:

Student attitudes, literacy, academic literacy, reading habit, reading, reading ability

Abstract

Actitudes, hábitos y estrategias de lectura de ingresantes a la educación superior

Atitudes, hábitos e estratégias de leitura de ingressantes na educação superior

This article shows the aptitude for reading of first-semester university students. Using mixed research, which included the design and administration of the HACES self-report test to students enrolled in various academic programs of the Fundación Universitaria Colombo Internacional in 2017. Data reduction techniques were used for validation, meeting the applicability conditions for factorial analysis; likewise, Cronbach’s alpha coefficient was applied to measure reliability. Additionally, the focal group technique was used to supplement the information collected by the test. It was determined that students, upon entering university, recognize the importance of reading in personal and academic training, but few develop a reading habit and few apply appropriate reading strategies. It is concluded that knowing the reading attitudes, habits and strategies allows higher education institutions to reflect on the implementation of a plan for training and strengthening the reading habit at a curricular level, in accordance with the professional competence demanded by a globalized world.

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Cardona-Puello, S. P.Osorio-Baleño, A.Herrera-Valdez, A. y González-Maza, J. M. (2018). Actitudes, hábitos y estrategias de lectura de estudiantes ingresasteis a la educación superior. Educación y Educadores 21(3), 482-503. DOI: 10.5294/edu.2018.21.3.6

Recepción: 09/03/2018

Aceptado: 28/11/2018

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Author Biographies

Sindy Patricia Cardona Puello, Dirección para envío de ejemplares: Fundación Universitaria Colombo Internacional-UNICOLOMBO Cartagena de Indias. Avenida Pedro de Heredia. Sector Cuatro Vientos, #31-50 Teléfono: 6517180 (extensión 142)

Profesional en Lingüística y Literatura, Universidad de Cartagena. Magíster en Estudios Latinoamericanos con orientación en Cultura y Comunicación, Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza, Argentina). Docente Competencias Comunicativas en programa de Licenciatura en Bilingüismo con énfasis en inglés.

Alexander Javier Osorio Beleño, Fundación Universitaria Colombo Internacional-Unicolombo

Ingeniero de Sistemas. Especialista en Gerencia de Instituciones Educativas. Magíster en Educación. Docente de Technology-Mediated Learning, Supervisor de prácticas de la Fundación Universitaria Colombo Internacional - Unicolombo.

Amalfi De la Cruz Herrera Valdez, Fundación Universitaria Colombo Internacional-Unicolombo

Profesional en Trabajo social, Universidad de Cartagena. Especialista en Administración de Programas de Desarrollo Social, Universidad de Cartagena. Estudiante de Maestría en educación, Universidad Arturo Prat de Santiago de Chile. Docente del componente de pedagogía y ciencias de la Educación en fundación Universitaria Colombo Internacional-Unicolombo. Docente Orientadora adscrita al Departamento de Bolívar. 

José Mario González Maza, Fundación Universitaria Colombo Internacional-Unicolombo

Educador e investigador en el campo de la enseñanza del idioma inglés, la escritura académica y creativa bilingüe. Adscrito al programa de Licenciatura en Bilingüismo con Énfasis en Inglés de la Fundación Universitaria Colombo Internacional, Unicolombo. Docente de inglés de la I.E. INEM, Cartagena.

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Published

2019-02-27

How to Cite

Cardona Puello, S. P., Osorio Beleño, A. J., Herrera Valdez, A. D. la C., & González Maza, J. M. (2019). Reading Attitudes, Habits and Strategies of Freshmen. Educación Y Educadores, 21(3), 482–503. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.6

Issue

Section

University pedagogy