Education Quality and School Management: A Dynamic Relationship
Keywords:
Education quality, Colombia, teaching skills, teacher training, school managementAbstract
Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica
Qualidade educativa e gestão escolar: uma relação dinâmica
DOI: 10.5294/edu.2018.21.2.5
In Colombia, school management is used as a governmental tool to insert or introduce public policies that are designed to achieve cross-sector articulation and ensure the quality of education. In this respect, the quality of education appears on the scene with no clear conceptualization and causes friction between the official discourse and the actual circumstances of schools, which manage expectations and needs. Understanding the dynamics fostered by both school management and education quality within the everyday reality of schools allows for identifying institutional improvement processes that are consistent with the real possibilities schools face. The phenomenological research described in this article used documentary and semiotic analysis to review postgraduate theses presented by teachers for a master’s degree. The review was based on discursive-semiotic tools, as an analytic procedure that makes it possible to identify patterns that shape the work of teachers and school administrators, in what is envisioned as school management and education quality. The findings show education quality cannot be standardized or homogenized. Given the differences in existing conditions at schools, it is considered more of a goal than an indicator or specific result. To achieve substantial improvements, school management must do more than chart a particular course or route. It must call for an agreement on positions or stances in light of what is known about the capabilities and possibilities of the institution and the conditions that limit it.
Downloads
References
Arendt, H. (1996). La crisis en la educación. En: Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Península.
Barnett, R. (2002). Claves para entender la universidad en una era de supercomplejdidad. Barcelona: Ediciones Pomares.
Barriga, C. (2007). Acerca del carácter científico de la pedagogía. Tesis doctoral en Educación. Repositorio Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Educación.
Casassus, J. (1999). Lenguaje, poder y calidad de la educación. En: Proyecto principal de educación en América Latina y el Caribe. Chile: Unesco-Orealc.
Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina (la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B). Unesco.
Chanlat, J. (2006). Ciencias sociales y administración. Medellín: Universidad Eafit.
Chiavenato, I. (2007). Introducción a la teoría general de la administración. México: McGraw-Hill Interamericana.
Chomsky, N. (2007). La (des)educación. Barcelona: Planeta.
Cortina, A. (2007). Ética de la razón cordial: Educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Oviedo: Nobel.
Ezpeleta, J. (1997). Algunos desafíos para la gestión de las escuelas multigrado. Revista de Educación, 15, 101-120. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1020263
Fierro, M. (1998). La participación de los maestros en procesos de innovación desde la escuela: un desafío de la reforma educativa mexicana. Cero en Conducta, 14(47): 51-74. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/60002
Freire, P. (2005). La educación en la ciudad. México: Siglo XXI. Gómez-Yepes, R. (2010). Calidad educativa: más que resultados en pruebas estandarizadas. Educación y Pedagogía, 38, 75-89. Recuperado de http://www.humanas.unal.edu.co/iedu/files/4714/3351/6065/Gomez_2004.pdf
Greimas, A. J. y Courtes, L. (1990). Semiótica, diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.
Guilles, D. (1999). Qué es la filosofía. Barcelona: Anagrama.
Kant, I. (2001). Crítica del juicio. Madrid: Espasa.
Laval, C. (2003). La escuela no es una empresa. París: Decouverte.
Martínez Boom, A. (2013). Lecciones para diferenciar conceptos, historias y debates [videograbación]. Universidad Pedagógica Nacional, Cátedra Doctoral Educación y Pedagogía, 75 minutos. Recuperado de https:// www.youtube.com/watch?v=K45B-E-7A0I
Max-Neef, M. (1998). Desarrollo a escala humana. Barcelona: Icaria. Meirieu, P. (2004). En la escuela hoy. Barcelona: Octaedro.
Melich, J. (1994). Del extraño al cómplice. La educación en la vida cotidiana. Barcelona: Anthropos.
MEN - Ministerio de Educación Nacional (2006). Plan Nacional de Educación 2006-2016. Pacto social por la educación. Bogotá: MEN.
MEN - Ministerio de Educación Nacional (2016). Plan Nacional de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y la equidad. Bogotá: MEN.
Namo de Mello, G. (2013). Nuevas propuestas para la gestión educativa. Biblioteca para la actualización del maestro. Recuperado de https://yessicr.files.wordpress.com/2013/06/namo-de-mello.pdf
Navarro, M. (2005). La gestión escolar: conceptualización y revisión crítica del estado de la literatura. Universidad Pedagógica de Durango. Maestría en Desarrollo Educativo. Línea en Gestión Pedagógica. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/Gesti%C3%B3n%20escolar-esc.%20b%C3%A1sica.pdf
Ocaña, A. (2017). Configuración epistémica de la pedagogía. Tendencias que han proliferado en la historia de la educación. doi: 10.19053/01227238.7570
Orealc (1995). Los sistemas de medición y evaluación de la calidad de la educación. Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Documentos 2. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001836/183651s.pdf
Ríos, T. (2005). La hermenéutica reflexiva en la investigación educacional. Revista Enfoques Educacionales, 7 (1). Recuperado de http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/enfoques/09/Rios_N7_2005.pdf
Rosales, J. (2006). Representación de la cultura de sí y de la cultura del otro en el discurso educativo universitario en Colombia. Análisis Semiótico. Tesis doctoral en Ciencias del Lenguaje, Universidad de Limoges, Facultad de Letras y de Ciencias Humanas. Limoges, Francia.
Savater, F. (1997). El valor de educar. Bogotá: Ariel.
Sennett, R. (2009). El artesano. Barcelona: Anagrama.
Schmelkes, S. (1998). Investigación educativa y gestión escolar: ¿Un binomio ejemplar? Caleidoscopio, 3.
Zuluaga, O., Sáenz O., Quiceno, H., Martínez, A., Echeverri, J. y Álvarez, A. (2011). Pedagogía y epistemología. Bogotá: Magisterio.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
This journal and its papers are published with the Creative Commons License CC BY 4.0 DEED Atribución 4.0 Internacional. You are free to share copy and redistribute the material in any medium or format if you: give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made; don’t use our material for commercial purposes; don’t remix, transform, or build upon the material.